• Anonym (Trött mamma)
    Äldre 16 Dec 06:17
    1253 visningar
    7 svar
    7
    1253

    Utbrott 2,5åring

    Vår lugna kille på 2,5 år har sen nåra månader tillbaka börjat få sånna utbrott. Förstår att det är normalt men så svårt att hantera. Det har nog förvärrats lite sen lillasyster kom för 4 månade4s sen. Han älskar henne men det har varit svårt för honom att behöva dela mig med nån annan.

    Men till utbrotten. Kan handla om allt ifrån fel färg på glaset, påklädning, att jag säger att det är nått kl 5 på morgonen när han vill gå upp. Oftast när han blir arg eller får ett nej skriker han "bära mig". Okej det går ju en liten stund men att bära 16 kg nån längre stund blir tungt. Jag har redan ont i ryggen. När man då sätter sig med honom börjar utbrottet om. Har testat att inte ta upp alls utan erbjuda att sitta i knät i soffan eller på golvet. Då blir han jättearg och skriker saker som "mamma vill stå/gå, mamma vill sitta i soffan (Om jag sitter på golvet och tvärttom) han kan tom skrika "mamma vill inte ha den tröjan" eller att jag ska sitta på ett annat sätt med fötterna. Jag går ju givetvis inte och byter tröja men ibland bär jag runt honom trots att jag sagt att jag ska sitta på golvet och att han får komma när han vill. Men det känns ju hemskt att neka ett gråtande barn som skriker bära mig. Han lugnar ju sig oftast då, tills jag sätter mig. Jag tappar greppet snart och hans pappa duger inte alls för honom just nu. Jag är så trött. Han kan vakna och få ett utbrott för att jag inte kan bära upp honom på sekunden. Båda barnen sover med mig.

    Hur gör ni med dessa utbrott? Tips!! Ska jag sluta bära och vänta på att han accepterar att han får sitta i knät? Han det ju att jag bär lillasyster när hon skriker och vill såklart också bli buren då.

  • Svar på tråden Utbrott 2,5åring
  • Anonym (Z)
    Äldre 16 Dec 06:24
    #1

    Jag hade inte hållt på att fjanta runt med honom. När han får sina utbrott så låt han va tills han kommer tillbaks och är glad igen. Har själv en 2,5 åring här hemma med grova utbrott. Var mer bestämd. Prata även med BVC och få tips och hjälp om det blir för mycket för dig. Varför sover inte barnen i egen säng?

  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 06:29
    #2
    Anonym (Z) skrev 2017-12-16 06:24:04 följande:

    Jag hade inte hållt på att fjanta runt med honom. När han får sina utbrott så låt han va tills han kommer tillbaks och är glad igen. Har själv en 2,5 åring här hemma med grova utbrott. Var mer bestämd. Prata även med BVC och få tips och hjälp om det blir för mycket för dig. Varför sover inte barnen i egen säng?


    Tack! Det känns skönt att nån bara kan säga så. Jag vet att jag daltar för mycket och det vet han också. Lillasyster sover bredvid mig för att hon ammar och det känns enklast att liggamma på natten. Stora barnet sov i eget rum innan lillasyster kom men började vakna på nätterna och skrika och gråta efter mig (pappa gick in) så ingen fick sova då han väckte alla. Vi flytta in honom till mig och då blev det bättre. Tanken är att flytta tillbaka honom nu när vi alla är jullediga ett par veckor.
  • Anonym (Z)
    Äldre 16 Dec 06:39
    #3

    Vill ni inte ha sonen i sängen så måste ni nog sluta rätt så snabbt för annars blir det mycket svårare. Du kan skriva till mig provat om du vill. Är inte så kunnig men kanske är skönt att få bolla tankarna lite :)

  • Anonym (M)
    Äldre 16 Dec 08:00
    #4

    Vi har det precis likadant med vår 2,5 åring :/ men vi väntar bara tills utbrottet är över. Vissa saker kan inte hon bestämma och så är det. Ibland kan det avledas med att hon får välja. T ex vill du ha gröna eller röda tröjan. Men ibland lägger hon sig o skriker o då väntar vi bara. Mitt enda tips är att sänka kraven och välja bråken. Men det där med att bära bör du nog få stopp på, det kommer ta ett par utbrott (det gjorde det för oss iaf) men nu konstaterar hon bara att jag får ont i ryggen.

  • Äldre 16 Dec 08:28
    #5

    Vi har väntat ut tills hon är klar. Ibland kastade hon sig omkring så mycket att vi var rädda att hon skulle göra sig illa. Då la vi henne på en stor madrass vi har på golvet (där de annars leker, slår kullerbyttor mm). Där kunde hon bära sig åt tills det gick över.

  • Anonym (Adde)
    Äldre 16 Dec 13:42
    #6

    min får också utbrott och han är 1.5 . förstår inte riktigt varför men det är som du säger vaknar skriker om nätterna, när han vaknar, byta blöja . när han är hungrig. när stora syster vill ha uppmärksamhet. och då slår och bits han med.

    har kontroll på bvc efter årsskiftet tänkte prata med dom då men det är jätte jobbigt. stora syster har aldrig gjort så.

  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 15:00
    #7

    Tack för svar! Allt skönt att veta att man inte är ensam. Såg också att jag lagt tråden helt fel.

    Har varit massa små utbrott idag. Han har varit sjuk en vecka och knappt ätit så humöret är ju väldigt svajigt. Ett stort utbrott fick han och skrek så klart att jag skulle bära men jag satt bara lugn kvar i soffan och erbjöd honom att sitta hos mig. Han vägrade. Tillslut satte jag mig och åt lunch och då kröp han upp i knät och sen var allt frid och fröjd igen. All energi gick åt till att hålla mig lugn så nu är jag helt slut. Men sonen är glad och åkte frivilligt med pappa till affären trots att jag stannade hemma:)

Svar på tråden Utbrott 2,5åring