• 879214
    Äldre 18 Dec 16:30
    1690 visningar
    11 svar
    11
    1690

    Julklapp till person i högre klass

    Min syster lever ett helt annat liv än mig. Hon bor i världens rikaste land, är välutbildad och tjänar bra. Jag själv är student här i Sverige. Vad kan jag köpa i julklapp till min syster när hon kommer hit i jul? I och med att hon har en annan ekonomi än mig så är hon van att leva mer i lyx och jag skulle därför skämmas om jag gav bort något "simpelt". Samtidigt är det min syster o hon vet att jag inte har ekonomin men ändå... Det är väl tanken som räknas. Tips på någon fin julklapp? 

  • Svar på tråden Julklapp till person i högre klass
  • Anonym (Tess)
    Äldre 18 Dec 16:38
    #1

    Hemmagjort godis!

  • Anonym (Perso­nligt)
    Äldre 18 Dec 16:38
    #2

    Mina föräldrar har allt och saknar inget, själv är jag student. Men jag har hittat något personligt som inte går att köpa för pengar. Kanske något du och din syster fick något roligt ihop som barn, något speciellt godis på fredag, lördag som hon gillar? Slå in det fint och skriva något gulligt?

  • Äldre 18 Dec 16:53
    #3

    Tank efter om det ar nagot hon saknar utomlands (som kanske inte gar att skaffa dar) - vaffeljarn t ex. eller t o m ett dubbelt: www.clasohlson.com/fi/V%C3%A5ffelj%C3%A4rn-dubbelt/44-1771

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 18 Dec 16:55
    #4

    Jag har, vid en liknande situation (mottagaren hade gott om pengar själv) köpt ett fint glas (nåja, kanske inte "fint" för nån som är upper-class, inte direkt handblåst glas eller nåt, men i alla fall någorlunda prydligt och stilrent) och låtit gravera nåt personligt. (Förslagsvis ett citat som betyder mycket, eller påminner er om nåt inside-skämt från när ni var små, eller ett datum eller något). Finns riktigt billiga sajter på nätet med snabb leverans. Slå in lite tjusigt så att själva paketet också ser vackert ut.

    Framkalla en förstoring på t.ex. en bild på er två med något älskat husdjur från barndomen (med tanke på att man kanske inte vill ha en förstoring på sin egen nuna på väggen, om man har lite finare inredning... Jag har själv inga foton på väggarna, men husdjur brukar ju vara "godkänt" undantag att ha på väggarna, om man nu gillar djur.)

    Kanske någon "upplevelse-grej" som hon inte själv tänker på, som inte behöver kosta skjortan. Visst, hon har ju råd själv om hon vill men du kanske kan komma på nåt som hon inte hade tänkt på att själv börja boka? Antingen nåt du vet att hon tycker om eller om hon är lite mer äventyrlig nåt mer oväntat. En uteritt på islandshäst kanske, eller vad som ni kan vara passande för henne.

    Eller en skämt-present? Nåt som påminner om barndomen? Ett spel?

    Ett mysigt mjukisdjur med ett personligt kort? Mjukisdjur finns ju mysiga på Ikea och varenda leksaksaffär. Tycker fina sådana funkar även i vuxen ålder.

    En tidningsprenumeration som hon kanske inte själv tänkt på att skaffa men med nåt du vet att hon läser? (Var säker på denna eller skippa det helt; onödigt om hon t.ex. inte läser tidningar och det bara hamnar i pappersinsamlingen...) Eller prenumeration på nåt annat skoj, typ godis eller chokladpraliner eller nåt... Ingen aning om det finns, men det mesta verkar ju gå att prenumerera på nuförtiden. Skrattande

  • Anonym (Vera)
    Äldre 18 Dec 17:10
    #5

    Stroppig syster om hon förväntar sig något lyxigt. Man köper det man förmår. Om hon tycker illa vara säger det allt om henne och ingenting om dig.

  • Äldre 18 Dec 17:18
    #6

    Kanske fotomagneter med bilder av familjen? Inte sa dyrt och uppskattas sakert, speciellt nar man bor utomlands. Dessutom vager de inte mycket och tar minimal plats i resvaskan : www.myfujifilm.se/produkter-och-priser/fotomagneter-56x56-mm-10-st/Fotomagneter%2010%20st

  • Anonym (Prese­ntkort på något svensk­t)
    Äldre 18 Dec 17:18
    #7

    När man bor utomlands finns det ofta saker man saknar hemifrån. Kanske är det svenskt godis eller favorittidningen. Skriv ett presentkort på saker du sedan skickar till henne. Några exempel:


    - I julklapp får du x antal svenska tidningar som jag skickar till dig i x-land.


    - Presentkort


    Mottagaren av detta presentkort får välja ut godis, tidningar (eller vad du nu vill låta henne välja mellan) som skickas hem till mottagaren. 


    Villkor: Sakerna ska få plats i Postnords blå påse av storlek Y (beroende på hur dyrbar present det blir. Porto utomlands tillkommer alltid till påsens pris)


    Du kan skriva giltighetstid eller om leveransen om du vill för att få det att mer likna ett "riktigt" presentkort och för att villkoren ska komma naturligt. 


    Gör presentkortet fint med tex svenska flaggan antingen på dator eller för hand beroende på vad du är skickligare på. 


     


    Jag har gett sån här gåva till en av mina bästa väninnor som bor utomlands och det har varit mycket uppskattat.

  • Anonym (.)
    Äldre 18 Dec 17:38
    #8

    En bok. Standard inom den välutbildade medelklassen här och funkar förmodligen till "överklass" också. Fast det beror ju på vilket land med. Somliga länders "överklass" delar mer värderingar med svensk arbetarklass och tycker det är viktigt att det ser dyrt och flashigt ut.

  • Äldre 18 Dec 17:45
    #9

    Hembakat, godis.
    Någonting som väcker nostalgi och minnen.
    Fin bok om Sverige på engelska att ha på soffbordet.
    Vanliga böcker av svenska författare.
    Lovikavantar,
    Kryddblandningar
    En picknick

  • Anonym (Sissi­)
    Äldre 18 Dec 18:06
    #10

    Min syster är min syster jag skulle aldrig anpassa min plånbok eller val av present för att hon är rikare än mig.

    Om hon inte uppskattar att du ger en present så ge henne inget nästa år.

    Det ska vara frivilligt och efter egen vilja vad man ger och till vem ! :)

  • Anonym (Nanny­)
    Äldre 18 Dec 18:25
    #11

    Min storasyster har det också bättre ställt än mig (bor i london, sommarhus i nice etc etc) och vi byter faktiskt inte julklappar med varandra öht, på hennes initiativ då hon jobbar så mycket och inte hinner handla. Däremot var jag ofta "nanny" till hennes barn på loven när jag var student och fick då alla resor betalda. Hon skämmer även bort mig med märkeskläder och annat hon inte längre använder men förväntar sig inget tillbaka förutom sällskap och barnvaktning :)

    Annars tycker jag att någon form av foto-present är trevligt och personligt.

Svar på tråden Julklapp till person i högre klass