• sandra29

    Bananflugor mitt i vintern?

    Hej!

    Jag har fått ett problem.

    Jag har bananflugor i min lägenhet. Och jag har testat ALLT för att bli av med dom. Jag har hällt kokande vatten i diskhon, hällt klorin i diskhon, försökt fånga dom med dammsugaren, haft skålar med vinäger honung lite diskmedel i. Försökt vädra trots kylan, försökt med flugsmällare och även med handen. Inget hjälper och snart vill jag inte vara hemma längre!!

    Varför lever dom på vintern?

    Och vad ska jag göra??

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Bananflugor mitt i vintern?
  • Annelie 76

    Blomflugor. Kommer från blomkrukorna om du har såna. Du slipper dem genom att strö lössnus ovanpå blomjorden.

  • sandra29

    Verkar inte komma ifrån blommorna heller. Men jag vet inte hur jag ska bli av med dom?

  • Annelie 76
    sandra29 skrev 2017-12-18 20:30:46 följande:

    Verkar inte komma ifrån blommorna heller. Men jag vet inte hur jag ska bli av med dom?


    Det syns inte alltid att flugorna kommer därifrån. Men testa mitt tips med snuset. Billigt och funkar bra om det är därifrån de kommer. Det luktar inget snus om blommorna så det behöver du inte vara orolig över.

    Du kan ju alltid kombinera det med flugfälla (om det är fruktflugor). Min brukar alltid funka fast det tar några dagar. En mugg eller ett glas med saft eller sockervatten, en skvätt äppelcidervinäger och ett par droppar diskmedel. På dagarna sitter flugorna på kanten (och hånskrattar) men under natten så drunknar de. På en vecka brukar alla flugor vara borta hos mig.
Svar på tråden Bananflugor mitt i vintern?