• Äldre 18 Dec 22:22
    11887 visningar
    5 svar
    5
    11887

    Begravning i Januari

    Det har nu gått några dagar sedan jag och mina syskon miste vår mor. Mycket som skall ordnas och många tankar och känslor.
    Sitter och lyssnar på musik till begravningen men det är så svårt att veta vilka psalmer och vilka melodier man skall ha med. Så många fina att välja mellan.
    Så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig/oss och dela med er av de psalmer och melodier ni har haft vid de begravningar ni har ordnat med. Vår mor blev över 90 år.

    Ni får gärna dela med er också av de texter ni hade i annonsen.

    Ja jag vet, alla människor är olika och har sin historia men vi efterlevande går igenom samma sorgearbete och då kan det vara en tröst och hjälp att få lite hjälp med just denna bit.

  • Svar på tråden Begravning i Januari
  • Äldre 20 Dec 08:22
    #1

    Jag har hört om en stad ovan molnen, Strövtåg i hembygden och Fattig bonddräng hade vi för att göra begravningen personlig. Sen hade vi några psalmer till, som Härlig är jorden.

  • Äldre 20 Dec 09:24
    #2

    Beklagar er förlust!

    Eftersom du skriver att ni letar psalmer förutsätter jag att ni skall ha en kyrklig begravning?

    I så fall kan präst och/eller organist hjälpa er med tips på musik och psalmer.

    Men här kommer några förslag på musik. Eftersom er mamma var så gammal tänker jag att lite mer traditionella alternativ kan passa:

    Bachs "Air"

    "Gammal fäbodpsalm" (trad.)

    Benny Anderssons "Tröstevisa"

    Händels "Dagen är nära"

    Psalmförslag:

    190 - Bred dina vida vingar

    249 - Blott en dag, ett ögonblick i sänder

    251 - Vart jag går i skogar, berg och dalar

    256 - Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken

    285 - Det finns djup i Herrens godhet

    289 - Guds kärlek är som stranden

    297 - Härlig är jorden

    300 - O, hur saligt att få vandra

  • Äldre 20 Dec 14:52
    #3

    Pappa dog den 9 Januari och begravdes den 22 Januari. Organisten spelade Vid Frösö Kyrka" och "Sommarsång" av Wilhelm Pettersson Berger i början och som Postludium "Time To Say Goodbye".

    Som Psalmer hade vi "Blott en dag, ett ögonblick i sänder", "Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken" och "Bred dina vida vingar".

    En kvinnlig solist sjöng "Jag har hört om en stad ovan molnen" samt "I Gott Bevar" ur Kristina Från Duvemåla.

  • Äldre 5 Jan 21:15
    #4

    Senast jag var på begravning spelades Håll mitt hjärta med Björn Skifs, den är fin.

  • Äldre 26 Jan 17:02
    #5

    Min stund på jorden laleh

Svar på tråden Begravning i Januari