• hipsterpappan

    Var det rätt att fria dom fem som brutalt våldtog en flicka i Fittja?

    Inte förvånade då det inte är första gången som en domstol friar för våldtäkt och skyller på otillräcklig bevisning och gärningsmännen skrattar hela vägen till banken. Så hur rimlig är den juridiska termen "inte utan rimligt tvivel" som våra pengakåta försvarsadvokater alltid hänvisar till i dessa fall där även teknisk bevisning som t.ex DNA inte räcker som bevis längre? Så bara jag som tycker att den friande domen är en juridisk skandal och hoppas att hovrätten gör en annan bedömning?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var det rätt att fria dom fem som brutalt våldtog en flicka i Fittja?
  • Kjell2

    Då förhandlingen var stängd och jag inte läst fup eller dom blir det svårt att uttala sig.

  • mjölkallergiker
    hipsterpappan skrev 2017-12-19 14:46:48 följande:

    Inte förvånade då det inte är första gången som en domstol friar för våldtäkt och skyller på otillräcklig bevisning och gärningsmännen skrattar hela vägen till banken. Så hur rimlig är den juridiska termen "inte utan rimligt tvivel" som våra pengakåta försvarsadvokater alltid hänvisar till i dessa fall där även teknisk bevisning som t.ex DNA inte räcker som bevis längre? Så bara jag som tycker att den friande domen är en juridisk skandal och hoppas att hovrätten gör en annan bedömning?


    Det är väll en väldigt bred fråga egentligen. 

    Männen blev friade och om man läser domen är det väldigt tydligt att polisen gjort ett oerhört dåligt jobb med att säkra bevis. Egentligen kritiseras hela utredningen kraftfullt. Det va längesedan en domstol så allvarligt kritiserade en utredning. Så att lägga skulden på rättsväsendet/domstolen som sådan och/eller en enskilda försvarsadvokater är inte rättvist. Det är snarare så att domstolarna skulle kunna döma många många fler om polisen fick de resurser och befogenheter som de behöver för att kunna göra ett bra jobb. Det blir lättare för domstolen att fälla en gärningsman(män) om underlaget är bra gjort. 

    Och ja, vi ska fortsätta döma efter termen "utom rimligt tvivel". Det är inte där grundproblemet ligger.
  • Kjell2

    Har inte läst denna utredning men läst andra och ibland är det inte ett resursproblem utan ren inkompetens/lathet från polisens sida som gör att brottslingar inte kan fällas.

    Ett exempel
    Kvinnomisshandel och polisen kommer till platsen. Inga stor skador men blåmärken, midre sår mm. Polisen tar några bilder med sina mobilkamror och säger sen inte till brottsoffret att åka till sjukhus för att få skadorna dokumenterat och underökt proffesionellt. Som de ska enligt de rutiner som finns

    Vid rättegången visar sig bilderna vara av så låg kvalitet att de inte går att använda. Osäkerhet uppstår då hur mycket misshandel det igentligen var och straffet blir lågt.

  • mjölkallergiker
    röstatfördet skrev 2017-12-19 15:31:00 följande:

    Klart folk gillar att dom blev friade, en majoritet av svenska folket har röstat för gruppvåldtäkter och gillar sånt tyvärr

    Vi har varnat men då var vi rasister och nu händer det som vi varnat för i en allt större utsträckning för varje dag som går

    Sen en till sak,vi glömmer inte,vi kommer ihåg förrädarna vi kommer ihåg våldtäkts älskarna och pk sektmedlemmarna . En dag kommer ert förräderi kosta er mer än vad ni har råd med  


    Du har inte funderat på att söka hjälp? Du verkar ha väldiga vanföreställningar.
  • mjölkallergiker
    Kjell2 skrev 2017-12-19 15:35:38 följande:

    Har inte läst denna utredning men läst andra och ibland är det inte ett resursproblem utan ren inkompetens/lathet från polisens sida som gör att brottslingar inte kan fällas.

    Ett exempel
    Kvinnomisshandel och polisen kommer till platsen. Inga stor skador men blåmärken, midre sår mm. Polisen tar några bilder med sina mobilkamror och säger sen inte till brottsoffret att åka till sjukhus för att få skadorna dokumenterat och underökt proffesionellt. Som de ska enligt de rutiner som finns

    Vid rättegången visar sig bilderna vara av så låg kvalitet att de inte går att använda. Osäkerhet uppstår då hur mycket misshandel det igentligen var och straffet blir lågt.


    Så kan det naturligtvis vara. Det handlar inte alltid om resursbrister eller organisatoriska problem inom polismyndigheten. Men det är ändå så att polisen har ett mycket tufft utgångsläge generellt sett så det vore inte orimligt att anta att det skulle kunna ha en återspegling i kvalitén på dess arbete.
  • oanonym
    röstatfördet skrev 2017-12-19 15:31:00 följande:

    Klart folk gillar att dom blev friade, en majoritet av svenska folket har röstat för gruppvåldtäkter och gillar sånt tyvärr

    Vi har varnat men då var vi rasister och nu händer det som vi varnat för i en allt större utsträckning för varje dag som går

    Sen en till sak,vi glömmer inte,vi kommer ihåg förrädarna vi kommer ihåg våldtäkts älskarna och pk sektmedlemmarna . En dag kommer ert förräderi kosta er mer än vad ni har råd med  


    Nej, vi har inte haft en sådan omröstning.
  • mjölkallergiker
    röstatfördet skrev 2017-12-19 15:49:47 följande:
    Oj då du gillar verkligen våldtäkter du,du får tycka hur illa som helst om mig, jag säger bara vad som kommer ske när vi tar över.Högern blir starkare för varje dag som går mångkulturer skapar oreda krig bränder och våldtäkter ,Sverige håller på att kollapsa

    Se vad som händer när folket har tröttnat totalt , sen när vi har makten kommer det inte bli nåt mer daltande utan då är det hårda tag som gäller,och förrädarna kommer inte glömmas 
    Jag tycker inte illa om dig alls. Tvärt om. Jag tycker du behöver få hjälp. Det måste vara fruktansvärt dystert om man kommit till den graden att man registrerar ett konto på familjeliv för att föra någon sorts högerextremistisk kamp och känner att man behöver proklamera "folkets övertagande av makten".

    Som sagt. Sök hjälp, det finns väldigt många som är måna om att hjälpa människor som har de tankarna som du har.
  • EnGladPingvin

    Spontant känner jag i hela kroppen att det är för jävligt att de här.männen går fria och antagligen även kommer få skadestånd. Blir så arg så att jag kokar. Samtidigt verkar det tyvärr som att det är en korrekt dom. Vårt rättsystem bygger på att åtal ska underbyggas med bevis. Tror egentligen få vill ha det på något annat vis. Uppenbarligen har polisarbetet i det här fallet varit bedrövligt skött. Man kan inte låta bli att fundera på om nonchalansen beror på att kvinnan var missbrukare. Bedrövligt oavsett. Sen har tyvärr vittnen vägrat berätta vad de sett och kvinnans egen berättelse har brister som gjort att man kan ifrågasätta den. Hon har bl.a. ändrat sig flera gånger och hennes berättelse stämmer inte överens med övrigt som kommit fram.

    Känslomässigt hoppas jag också att det blir ett annat utslag i högre instans, men om det inte framkommer något nytt är det knappast troligt. Kanske kan uppmärksamheten och diskussionen få vittnen att våga träda fram. Man kan ju hoppas.

  • Queennr1

    Eftersom jag inte har tillgång till bevismaterialet kan jag omöjligen uttala mig. Det kan ingen annan heller utan tillgång till detta.

    Rent generellt är det givetvis rätt att det ska finnas starka bevis för att man ska kunna dömas för brott.

    Samtidigt är det också ett oerhört stort problem att så få väldtäkter leder till en fällande dom.

Svar på tråden Var det rätt att fria dom fem som brutalt våldtog en flicka i Fittja?