• Annalarsson1

    Avmaska hittekattunge

    Jag bor utomlands (tbilisi) och en vän till mig fick för ca 6 veckor sedan en kattunge av sin bror, som i sin tur hittat den ensam i ett garage...Min vän är inte kattvan och jag kunde inte få ut så mycket info av henne mer än hur stor han var när han hittades och att han inte fått några vacciner eller avmaskningsmedel. Av det hon berättat misstänker jag att han var runt 8-9 veckor när hon fick honom och att han är 13-16 nu. Svårt att veta dock utan att ha sett hur stora föräldrarna är. Jag är kattvan och uppvuxen med katter men har aldrig behövt avmaska förut eftersom katter vanligtvis är avmaskade vid 12 veckors ålder. Så min fråga är om man köper avmaskningsmedel för vuxna katter på apoteket och gå på samma tabell som för vuxna katter? Han är väldigt mager, bara haft honom 3 dagar än och inte hunnit göda honom värst mycket. Gissningsvis 1,5 kg. Värt att nämnas.

    För övrigt är det världens mest gosiga och busiga katt. När han inte jagar svansen eller klättrar i soffan så ska han ligga i knäet eller med en under täcket och kurra. :)

  • Svar på tråden Avmaska hittekattunge
  • Dexter dot com

    Gå på vikt och ge efter tabellen på förpackningen.Om han svultit innan så skulle jag avvakta med avmaskningen tills katten lagt på sig lite hull och magen stabiliserat sig efter att få mat regelbundet. Ofta ger avmaskning diarre och en kattunge i dåligt skick har svårt att orka med det.

  • Glinda från Oz

    Det finns avmaskningsmedel för kattungar, här finns sådant på Apoteket. Han behöver bli vaccinerad och ID märkt också så be din vän att boka en tid hos veterinären. En katt blir könsmogen vid ca 6 månader, det är viktigt att kastrera innan dess.

  • Annalarsson1

    Tack för era svar.

    Vaccinering och id och ev. kastrering blir det också men det är ingen brådska då vi bor i lägenhet på 17:e våningen med hiss, mao. minimal chans att han skulle kunna smita. Tar han sig ut ur lägenheten ska han ner i en hiss och sen öppna en ytterdörr. Han är innekatt alltså! :)

  • Jemp

    De mår överlag bättre och mindre risk för Kiss på fel ställe om de är kastrerade.

    Kolla vilka parasiter som är vanliga/som man bör avmaska mot och hur.

Svar på tråden Avmaska hittekattunge