• midnattljus

    Problem efter bostadsköp

    Så klart när man köper bostaden så märker man en massa problem nu i efterhand. Detta är första bostaden jag köpt och jag vet inte riktigt vilka punkter jag kan ta upp med mäklaren nu när allt är klart och skulle vilja va råd.

    1. I köket är det tre uttag till tre lampor, två fungerar och hade lampor men i den tredje fungerar inte uttaget. Kom en kompis som tittade med ett instrument och sa att det är dött där.

    2. I köket finns också en lampknapp med en sån där snurra så du kan dimma ljuset. Den fungerar inte och lampknappen ovanför är lös och lossnar enkelt.

    3. Vi kom överens om att säljaren kunde lämna en sängstomme och köksbord plus stollar. Istället lämnade säljaren en taklampa, en fönsterlampa, två fåtöljer på balkongen som var mögliga, ett bord på balkongen, en grill, en pall, lite köks grejer och nästan hela förrådet med barn artiklar.

    4. Det har suttit klistermärken på väggarna och nu när vi tagit bort dem har det varit skador under. Ett brännmärke ovanför en lampknapp.

    5. I badrummet var det ett skåp med belysning. Vi såg när vi flyttade in att den ena lampan är tejpad? Och stiften är avklippta.

    6. Ett skåp i köket är helt sönder på insidan så baksidan är helt lös så du ser väggen.

    7. Det finns en bänkdiskmaskin men den är sönder.

    8. Spisen är också sönder på en av plattorna och ugnen går knappt att öppna. Knappen du trycker upp för att öppna luckan fungerar inte så man måste ta en skruvmejsel eller kniv och trycka med.

    Vad av allt detta kan man ta upp med mäklaren? Jag vet att man måste kolla noga och vi trodde vi hade gjort det men det känns som det bara blir mer och mer ju mer vi bor här. Vi har inte fått någon info om sakerna som är sönder i bostaden heller. Vad kan vi göra?

  • Svar på tråden Problem efter bostadsköp
  • Kjell2

    Pratat med mäklaren. En del saker ligger helt klart inom ett gränsland när det gäller undersökningsplikten.

  • carlssonanna

    Generellt kan man säga att det som en besiktningsman skulle ha upptäckt är ingen ni kan komma och klaga på i efterhand.

    Det ända ni kan ta med mäklaren är att säljaren lämnat kvar en massa skräp.

  • midnattljus
    carlssonanna skrev 2017-12-20 14:04:00 följande:

    Generellt kan man säga att det som en besiktningsman skulle ha upptäckt är ingen ni kan komma och klaga på i efterhand.

    Det ända ni kan ta med mäklaren är att säljaren lämnat kvar en massa skräp.


    Räknas det också med spisen och lamputtagt? Man brukar väl inte precis testa spis plattorna och ta med en sån där mätare för att kolla uttag av elen, eller?
  • carlssonanna
    midnattljus skrev 2017-12-20 14:54:21 följande:

    Räknas det också med spisen och lamputtagt? Man brukar väl inte precis testa spis plattorna och ta med en sån där mätare för att kolla uttag av elen, eller?


    Ombesiktning brukar inte ingå utan det när något man får beställa extra. Du kunde använt lampan som stod i fönstret och provat att tända den i alla uttag.

    Samma sak med spisen. Även om det skulle vara säljarens fel har du inte rätt till en nu spis utan en likvärdig som fungerar. Är den typ 5år så hittar du nog en fungerande på blocket för 500kr..

    Var glad att det inte är några större fel på huset..
  • midnattljus
    carlssonanna skrev 2017-12-20 15:09:21 följande:

    Ombesiktning brukar inte ingå utan det när något man får beställa extra. Du kunde använt lampan som stod i fönstret och provat att tända den i alla uttag.

    Samma sak med spisen. Även om det skulle vara säljarens fel har du inte rätt till en nu spis utan en likvärdig som fungerar. Är den typ 5år så hittar du nog en fungerande på blocket för 500kr..

    Var glad att det inte är några större fel på huset..


    Det är en lägenhet. Det är inte ett uttag i väggen det är ett i taket där det ska sitta en kökslampa ovanför köksbordet. Jag skulle bli mer än glad om jag fick en spis för 500kr för då skulle jag faktiskt kunna laga mat och använda ugnen. Den här är ju bara att slänga och köpa en ny på julrean tyvärr.

    Men hur blir det då med alla klisterlappar säljaren satt upp som visar skador? Sen går det väl att säga till om förrådet hoppas jag då det är så mycket saker där inne så vi skulle behöva boka ett släp för allt.
  • Anonym (nja)

    Stod det i prospektet att det var en fullt fungerande spis som ingick? När vi sålde vår lgh så ingick självklart spisen. En vecka innan de skulle få tillträde så pajade en platta på spisen. Vi letade upp en likvärdig på blocket och bytte. Alla nöjda.

    Om inte elen fungerar och det är uppenbart att tidigare ägare måste vetat detta, men inte sagt något så kan det finnas fog klaga.

    Klistermärken på tapeter kan ni inte klaga för tror jag. De borde ni sett att det satt uppe och räknat med att det kunde bli märken efter. Lgh vi flyttade till hade också jättemkt stora hål i väggarna. De måste fäst upp allt med superbultar. Men så kan det vara. Mkt spackel blev det. 

    De hade inte heller informerat oss om att vissa kakelplattor var lösa i badrummet och skulle behöva rivas ner och göras om, fast de visste detta. Det ingick inte att vi skulle gå och knacka på varje platta i ett helt badrum. När de kom fram fick tidigare ägare betala för detta och vi kom gemensamt fram till en bra lösning med betalning för detta som drogs av köpesumman. Tycker det motsvarar er bristande el/kontakter.

    Man anlitar ju inte besiktning på samma sätt som vid hus när det är en lgh. En köpare när jag sålde en gång ville besikta lgh först. Min mäklare rådde mig att säga nej till detta tom då det inte är standard.

  • midnattljus
    Anonym (nja) skrev 2017-12-20 15:39:26 följande:

    Stod det i prospektet att det var en fullt fungerande spis som ingick? När vi sålde vår lgh så ingick självklart spisen. En vecka innan de skulle få tillträde så pajade en platta på spisen. Vi letade upp en likvärdig på blocket och bytte. Alla nöjda.

    Om inte elen fungerar och det är uppenbart att tidigare ägare måste vetat detta, men inte sagt något så kan det finnas fog klaga.

    Klistermärken på tapeter kan ni inte klaga för tror jag. De borde ni sett att det satt uppe och räknat med att det kunde bli märken efter. Lgh vi flyttade till hade också jättemkt stora hål i väggarna. De måste fäst upp allt med superbultar. Men så kan det vara. Mkt spackel blev det. 

    De hade inte heller informerat oss om att vissa kakelplattor var lösa i badrummet och skulle behöva rivas ner och göras om, fast de visste detta. Det ingick inte att vi skulle gå och knacka på varje platta i ett helt badrum. När de kom fram fick tidigare ägare betala för detta och vi kom gemensamt fram till en bra lösning med betalning för detta som drogs av köpesumman. Tycker det motsvarar er bristande el/kontakter.

    Man anlitar ju inte besiktning på samma sätt som vid hus när det är en lgh. En köpare när jag sålde en gång ville besikta lgh först. Min mäklare rådde mig att säga nej till detta tom då det inte är standard.


    Ska ta upp det med spisen då och elen. Alltså där det suttit klistermärken jag det inte blivit att tapet försvunnit för vi har tagit bort dem. Det är skador, alltså de har satt dit ett klistermärke typ för att vi inte ska se det osv. Man vill inte precis lyfta på dom på visningen då man inte vet om tapet följer med eller om man ens kommer få lägenheten.

    Tack för rådet!
  • Ruter

    Jag skulle säga att allt du räknar upp är sånt som ni hade kunnat upptäcka själva och därmed inget som säljaren behöver stå för. Ja det ingår när man köper lägenhet att kontrollera allting och då också eluttag, så spis fungerar m.m är bara dolda fel som kan räknas in vilket allt det du räknat upp inte är. Det är väldigt lätt att upptäcka om man provar allting som är din skyldighet.

  • annabellelee
    midnattljus skrev 2017-12-20 15:55:47 följande:

    Ska ta upp det med spisen då och elen. Alltså där det suttit klistermärken jag det inte blivit att tapet försvunnit för vi har tagit bort dem. Det är skador, alltså de har satt dit ett klistermärke typ för att vi inte ska se det osv. Man vill inte precis lyfta på dom på visningen då man inte vet om tapet följer med eller om man ens kommer få lägenheten.

    Tack för rådet!


    Kvarlämnade grejor ska inte finnas heller. Debitera säljaren för borttransport.
  • isofija

    Tyvärr har man ju plikt att undersöka och ev ta in besiktningsman om man vill ha mer tryggt att stå på.

    Tror inte du har rätt till något egentligen, allt är sådant som gått att upptäcka.
    Däremot att de lämnat massa saker kvar är ju inte okej, det är något de borde få ta ansvar för.

    Min mäklare gjorde så när vi köpte senaste lägenheten att någon dag innan nyckelöverlömningen fick vi granska flyttstädningen och lägenhet för att se att vi var nöjda för det är ofta där man blir osams. Men så gör inte alla mäklare/säljare.

    Sen är det inte som en hyreslägenhet att den som bott där har skyldighet att återställa eller liknande så man kan få stå ut med allt möjligt så som omtapetsering pga fettfläckar och hål osv..

  • midnattljus
    Ruter skrev 2017-12-20 15:57:19 följande:

    Jag skulle säga att allt du räknar upp är sånt som ni hade kunnat upptäcka själva och därmed inget som säljaren behöver stå för. Ja det ingår när man köper lägenhet att kontrollera allting och då också eluttag, så spis fungerar m.m är bara dolda fel som kan räknas in vilket allt det du räknat upp inte är. Det är väldigt lätt att upptäcka om man provar allting som är din skyldighet.


    Och det kvarlämnade då? Även om du går in och kollar förrådet förväntar du dig att det kanske är tomt för dig när du ska flytta in eller? Jag räknade som sagt upp allt vi märkt av.
Svar på tråden Problem efter bostadsköp