• Rumpelstiltskins

    Slemhosta & förkyld. Gå till förskolan?

    Vet inte hur jag ska göra med min 5-åring.

    Han har haft slemhosta i några dagar nu. Funkar bra under natten med vanlig receptfri hostmedicin från Apoteket. I övrigt lite täppt i näsan och blank i ögonen men det mest anmärkningsvärda är att han är trött när han kommer hem. Han äter mat, sedan sätter han sig i soffan och sitter där tills han somnar framför tv:n vid 19. Det gör han ALDRIG. Han leker och skojar tills dess att vi i princip får tvinga honom i sängen.

    Det verkar vara en helt vanlig förkylning dock utan tillstymmelse till feber.

    Han älskar förskolan och vill under inga omständigheter stanna hemma. När jag frågar om det inte är bättre att han är hemma torsdag och fredag så att han förhoppningsvis frisknar till sig till julafton så säger han "Jag ska vara borta från mina kompisar i tvåååååå veckor. Jag vill inte vara hemma nu!". Och sedan är det "Men jag ska ju äta julmat med mina kompisar i morgon" och "Men jag och Tage ska ju göra klart vårt bygge i byggrummet" följt av skrik och gråt.

    Jag frågade på förskolan idag och han har lekt som vanligt där.

    Hur hade ni gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-20 20:04
    Ska tillägga att det inte finns några infektionskänsliga barn eller syskon i anslutning till förskolan. Det har jag kollat upp sedan tidigare.

  • Svar på tråden Slemhosta & förkyld. Gå till förskolan?
  • blomman 2

    I säger alltid att det är allmäntillståndet som får avgöra. Helt naturligt att vara slut efter en hel dag på förskolan vid den här årstiden och självklart mer ifall man är förkyld. Jag skulle lämna men be personalen ringa ifall han blir sämre eller om han blir för påverkad av förkylningen.

  • Anonym (Lämna)

    Jag lämnade min 3 åring idag. Han har varit förkyld i ca 4 dagar. Ingen hosta men röd i ögonen dock inget rinnande kladdande eller kliande. Han hade ätit dåligt där igår men hemma åt han som vanligt.

    Lämna och be dom ringa om barnet försämras

  • Tom Araya
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-20 20:03:58 följande:

    Vet inte hur jag ska göra med min 5-åring.

    Han har haft slemhosta i några dagar nu. Funkar bra under natten med vanlig receptfri hostmedicin från Apoteket. I övrigt lite täppt i näsan och blank i ögonen men det mest anmärkningsvärda är att han är trött när han kommer hem. Han äter mat, sedan sätter han sig i soffan och sitter där tills han somnar framför tv:n vid 19. Det gör han ALDRIG. Han leker och skojar tills dess att vi i princip får tvinga honom i sängen.

    Det verkar vara en helt vanlig förkylning dock utan tillstymmelse till feber.

    Han älskar förskolan och vill under inga omständigheter stanna hemma. När jag frågar om det inte är bättre att han är hemma torsdag och fredag så att han förhoppningsvis frisknar till sig till julafton så säger han "Jag ska vara borta från mina kompisar i tvåååååå veckor. Jag vill inte vara hemma nu!". Och sedan är det "Men jag ska ju äta julmat med mina kompisar i morgon" och "Men jag och Tage ska ju göra klart vårt bygge i byggrummet" följt av skrik och gråt.

    Jag frågade på förskolan idag och han har lekt som vanligt där.

    Hur hade ni gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-20 20:04
    Ska tillägga att det inte finns några infektionskänsliga barn eller syskon i anslutning till förskolan. Det har jag kollat upp sedan tidigare.


    Låt han gå. Jag ser inget problem med det.
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-21 11:19:21 följande:

    Han fick 39,8 graders feber inatt så han är hemma. Inte är han glad för det direkt.


    Ja, med feber ska han vara hemma.

  • Anonym (mor)

    Som jag minns småbarnsåren och vintern så var det mer regel än undantag att barnanäsorna rann! Vi kollade febern på barnen och var de helt feberfria så blev det dagis. Hosta är ju illa men den kan ju vara på så många olika sätt. Vid skrällhosta skulle jag haft barnet hemma, men hosta som liksom "lossnar" och barnet klarar att hantera utan att "tjöjas"..........förskola

  • Anonym fskl

    Som förskollärare vill jag påpeka att det är barnets allmänna tillstånd som avgör, feber eller ej, klarar barnet av den vardagliga verksamheten? Det är betydligt mer påfrestande och krävande för att barn att vara på förskolan än att vara i hemmiljön.

    Att barnet säger att de vill gå är väldigt vanligt om de trivs på förskolan, men barnen vet inte vad som är bäst för dem och är ditt barn sjukt är både vi pedagoger och övriga föräldrar tacksamma om barnen stannar hemma då sjukdomen stoppas och inte sprids.

  • Kasperina

    Om barnet är ovanligt trött skulle jag hålla det hemma eller åtminstone hämta tidigare. 
    Nu fick han ju feber så frågan är rent akademisk, men ändå Så gör jag

  • Anonym (mor)
    Anonym fskl skrev 2017-12-22 18:10:18 följande:

    Som förskollärare vill jag påpeka att det är barnets allmänna tillstånd som avgör, feber eller ej, klarar barnet av den vardagliga verksamheten? Det är betydligt mer påfrestande och krävande för att barn att vara på förskolan än att vara i hemmiljön.

    Att barnet säger att de vill gå är väldigt vanligt om de trivs på förskolan, men barnen vet inte vad som är bäst för dem och är ditt barn sjukt är både vi pedagoger och övriga föräldrar tacksamma om barnen stannar hemma då sjukdomen stoppas och inte sprids.


    Håller med absolut MEN en tanke slår mig att det kan vara jättesvårt att avgöra ett barns allmäntillstånd när man väcker det kl sju på morgonen!? Många barn raglar nog halvt medvetslösa iväg.
Svar på tråden Slemhosta & förkyld. Gå till förskolan?