• motheroftwo

    MA men fostret växer! Hjälp!

    Hej alla kloka därute!

    Jag sitter här med ett antagligen pågående MA, dock är allt väldigt förvirrande.

    Jag är/var gravid, i vecka 10 nu. Min sambo och jag hade försökt bli gravida ett tag och jag använde ÄL-test så jag vet exakt när jag hade ÄL (28/10). För en vecka sedan började jag blöda. Inte mycket alls, några droppar då och då när jag går på toa. Har inte ont eller så. Vi åkte in till gynakuten då och jag borde ha varit i v 9, men på vul såg man ett foster i V5-6. Läkaren sa att det antagligen rör sig om MA och jag skulle komma tillbaka nu en vecka senare och konstatera det. Så igår var vi på gynakuten igen och både jag och läkaren väntade oss väl att fostret skulle vara mer eller mindre borta, eftersom jag fortsatt blöda nu i en vecka. Men här kommer det konstiga! Fostret hade växt med ca 5 mm! Man såg inget hjärta än men läkaren sa att det ser ut som en normal graviditet, förutom att det ju fortfarande är alldeles för litet för v10. Jag vet inte vad jag ska tro nu. Ska tillbaka om 2 veckor igen men julen blir inte rolig om jag ska gå och grubbla över detta. Någon som varit med om nåt liknande?

  • Svar på tråden MA men fostret växer! Hjälp!
  • Anonymlisa

    Äl-tester är inte alltid tillförlitliga, enda sätt att bekräfta Äl är genom tempning. Jag tror din kropp varvade upp för ÄL, därför fick du positivt, sen blev det ingen ÄL förrän en tid senare och då blev du gravid. Förhoppningsvis är det förklaringen och att du har en normal graviditet framför dig. Håller tummarna!

  • senni

    I mitt fall berodde 'tillväxten' på att det döda fostret hade börjat mjukna och svälla efter några veckor. Rent krasst handlade det om död vävnad i vatten. I annat fall kan det handla om mätfel; det är så lätt att mäta fel när de är så pass små. Hoppas givetvis att du får roligare besked framöver!

  • annabellelee

    Då är ju fostret 4 v yngre än normalt. Skulle det kunna vara så att du blev gravid en månad senare, alltså på nästa äl?

    Gissar bara... Jag förstå att det är en jobbig situation....

  • CamillaC

    Nästan samma har hänt mig.

    Hade positiva ÄL stickor 11/11

    Testade positivt 21/11

    Var på VUL 21/12 fostret utan hjärtljud mätte till v 5+2 vilket inte kan stämma jag var då i v 8. Var tillbaka på vul i går och fostret hade växt lite och mättes nu till 6+2 utan hjärtljud. Jag får inte göra en missfallsbehandling pga att fostret har växt men det kan ju inte vara normalt för jag vet ju säkert att jag borde vara i v 9+2 nu.... Ska tillbaka 8/1 för nytt vul.

    Nån annan som vart med om samma?

    Fick ett MA i oktober vart gravid första ÄL efter missfallsbehandlingen.

  • eightnine

    Jag sitter i vad jag tror är precis samma sits, snälla kan ni updatera mig hur det gick? Så jobbigt att vara i denna limbo vet varken ut eller in..

  • Elsaida

    Jag fick så, skulle vara i vecka 9 men enligt mätningarna var de bara i vecka 6, så fick komma tillbaka 3 veckor senare och då hade den vuxit så den var så stor som vecka 9.

    Blev flyttad bak ännu en vecka sen på rul, så totalt en hel månad.....ingenting stämde den graviditeten, men nu är hon 2 år och helt perfekt :)

    Lycka till!

  • eightnine
    Elsaida skrev 2018-06-24 21:27:03 följande:

    Jag fick så, skulle vara i vecka 9 men enligt mätningarna var de bara i vecka 6, så fick komma tillbaka 3 veckor senare och då hade den vuxit så den var så stor som vecka 9.

    Blev flyttad bak ännu en vecka sen på rul, så totalt en hel månad.....ingenting stämde den graviditeten, men nu är hon 2 år och helt perfekt :)

    Lycka till!


    Tack snälla för ditt svar, ska verkligen försöka hålla hoppet uppe! På mitt första VUL bör jag ha varit i vecka 6 eller 7 men man fann inget foster, 10 dagar senare har någoting växt och jag fick höra vecka 5 + 5 vilket är helt skevt, det stämmer bara inte! ska tillbaka om två veckor och då hoppas man på att se ett större foster med tickande hjärta. Så nervös, är rädd för MA men vad jag förstått kan ej ett foster växa om man fått det.

    Så kul att du har fått en frisk flicka!
  • Elsaida
    eightnine skrev 2018-06-24 21:50:49 följande:

    Tack snälla för ditt svar, ska verkligen försöka hålla hoppet uppe! På mitt första VUL bör jag ha varit i vecka 6 eller 7 men man fann inget foster, 10 dagar senare har någoting växt och jag fick höra vecka 5 + 5 vilket är helt skevt, det stämmer bara inte! ska tillbaka om två veckor och då hoppas man på att se ett större foster med tickande hjärta. Så nervös, är rädd för MA men vad jag förstått kan ej ett foster växa om man fått det.

    Så kul att du har fått en frisk flicka!


    Nä du ska inte ge upp, allt kan hända, inget stämde för mig heller.

    De såg en tom hinsäck när jag var där först och den mättes till vecka 6.

    Jag håller tummarna stenhårt för dig :)
Svar på tråden MA men fostret växer! Hjälp!