• archerdork

    Gluten och alla dess alternativ

    Jag funderar över helt glutenfria mjölsorter, främst till bakning av söta bakverk.

    Suttit och läst detta inlägg men känner mig fortfarande lite osäker på:

    x Är det stor skillnad på hur de olika mjölen binder/kan formas till deg/smet?


    x Finns det några grundregler för vilket mjöl bör användas till vad? Kan man använda samma glutenfri mjölsort till kladdig kladdkaka och fluffig morotskaka, eller bör man använda olika (i så fall vilka?)

    x Hur stor blir smakskillnaden jämfört med vetemjöl? (Förstår att det varierar på vilken sort, men vilket föredrar ni som inte påverkar smaken?)

    Lite upplärning i den glutenfria bakvärlden skulle uppskattas hjärtligt! Är väl mer eller mindre ute efter allmän hjälp hur man ska tänka kring att baka glutenfritt. Har svårt att sitta och bara plöja igenom googlesidor, lär mig bättre genom samtal..

  • Svar på tråden Gluten och alla dess alternativ
  • meicc

    Jag använder finmalet vitt rismjöl till kakor, bakverk osv. Och till pannkakaor tar jag 50/50 med det och rårismjöl för att få det lite grövre.

    Jag tycker det viktiga är att lägga till tex fiberhusk för att få ?stuns? i det man bakar om det krävs. (Tex lussebullar.) nu i jul bakar jag mjuk pepparkaka och byter då bara ut vetemjöl mot rismjöl och adderar något mer vätska.

  • kattnos

    Ja, fiberhusk är bra grejer! Men ta inte för mycket. Jag använder alla möjliga sorter, min man är glutenintolerant men vi har även ätit en del LCHF och då blir det ju ändå inget vanligt mjöl. Mandelmjöl, rismjöl, kokosmjöl, bovetemjöl, det finns ju en uppsjö med sorter. Nu bakar jag förvisso inte så mycket sött men bröd blir det då och då och i flera år lussekatter nu till jul.

    Sen funkar ju de färdiga glutenfria mixerna ganska bra, finns ju både för grövre och finare bakning. Sen kommer det nog aldrig gå att kavla och forma glutenfritt bröd lika bra så man får vara lite påhittig :)

  • Annelie 76
    archerdork skrev 2017-12-21 12:44:15 följande:

    Jag funderar över helt glutenfria mjölsorter, främst till bakning av söta bakverk.

    Suttit och läst detta inlägg men känner mig fortfarande lite osäker på:

    x Är det stor skillnad på hur de olika mjölen binder/kan formas till deg/smet?


    x Finns det några grundregler för vilket mjöl bör användas till vad? Kan man använda samma glutenfri mjölsort till kladdig kladdkaka och fluffig morotskaka, eller bör man använda olika (i så fall vilka?)

    x Hur stor blir smakskillnaden jämfört med vetemjöl? (Förstår att det varierar på vilken sort, men vilket föredrar ni som inte påverkar smaken?)

    Lite upplärning i den glutenfria bakvärlden skulle uppskattas hjärtligt! Är väl mer eller mindre ute efter allmän hjälp hur man ska tänka kring att baka glutenfritt. Har svårt att sitta och bara plöja igenom googlesidor, lär mig bättre genom samtal..


    Stor skillnad? Ja.
    Grundregler? Nej. Du kan blanda eget eller använda färdiga mixer. Du kan använda samma till kladdkaka och morotskaka men kanske inte samma till bullar, pizzadeg och pannkaka.
    Smakskillnad? Beror på vad du använder. Majsmjöl och maizena tycker jag kan ha en unken bismak och rismjöl blir gärna lite sandigt. Mandelmjöl smakar en hel del mandel.
    Bäst tycker jag potatismjöl, havremjöl och ev något annat mjöl är. Till matbröd är teff och durra gott. Till sockerkaka tillsätter jag rismjöl och ibland mandelmjöl.

    Förutom mjöl behöver du nåt som binder. Fiberhusk och/eller xantangummi använder jag.

    Den mesta informationen hittar jag på Pinterest. Lättare att hitta recept där än på Google. Utländska sidor använder andra saker som inte hittad lika lätt men de kan ge bra info. Enklast är att använda färdiga recept tills du fått grepp om hur det funkar. Nillas kitchen har många recept.
Svar på tråden Gluten och alla dess alternativ