• 12345hopp

    V15 - stor mage och fosterrörelser?

    Hej! Jag är gravid med tvillingar och tycker jag redan känner att livmodern slutar precis ovanför naveln. Kan det vara så att den redan blivit så stor eller är jag ute och cyklar? Tycker jag känner en så tydlig "kant", speciellt när jag har sammandragningar. Detta är min andra graviditet och jag är bara i vecka 14+5..

    Känner också något redan som jag tror är fosterrörelser, jag har dock moderkakan i framvägg denna graviditet också så det känns som det är lite väl tidigt att känna nåt. Känner man "mer" med tvillingar? Någon med erfarenhet??

  • Svar på tråden V15 - stor mage och fosterrörelser?
  • Anonym (K)

    Det är nog inte omöjligt att det är livmodern du känner. Eftersom du har två barn i magen borde den ju rimligtvis växa fortare. Hur stor den är i vilken vecka har jag dock ingen aning om.

    Vad gäller fosterrörelser började jag känna fladder i v 13 med mitt andra barn. I v 15 kände jag buffar och i v 17 små sparkar som även min man kunde känna med handen från utsidan. Jag hade också moderkakan i framvägg. Tänker samma sak där, du har två barn i magen och de har väl lite mindre plats från början så rörelserna borde ju kännas tidigare. Sen beror det ju på hur aktiva barnen är också såklart. Min var lite smått galen när han låg i magen och är det även nu när han är 1,5 år. :)

  • 12345hopp
    Anonym (K) skrev 2017-12-22 07:57:44 följande:

    Det är nog inte omöjligt att det är livmodern du känner. Eftersom du har två barn i magen borde den ju rimligtvis växa fortare. Hur stor den är i vilken vecka har jag dock ingen aning om.

    Vad gäller fosterrörelser började jag känna fladder i v 13 med mitt andra barn. I v 15 kände jag buffar och i v 17 små sparkar som även min man kunde känna med handen från utsidan. Jag hade också moderkakan i framvägg. Tänker samma sak där, du har två barn i magen och de har väl lite mindre plats från början så rörelserna borde ju kännas tidigare. Sen beror det ju på hur aktiva barnen är också såklart. Min var lite smått galen när han låg i magen och är det även nu när han är 1,5 år. :)


    Åh då kanske det är det jag känner ändå :) känns så himla tydligt att det "sprattlar" på två ställen i magen, på ultraljuden ser det ut som att de rör sig en hel del även fall de är så små, första barnet var en riktig vilde i magen, kom ihåg hur chockad jag var på RUL då jag inte kände någonting men på skärmen flög där runt en liten tjej och var helt galen verkligen, så kul :)

    Jag tänker också att det borde kännas lite tydligare när det är trångt där inne, men samtidigt vill jag ju inte sitta och tro att det är bebisar när det är gaser! De börjar ju ändå bli ganska stora, typ 8-9 cm tror jag nu? Så det är nog inte omöjligt ändå :)
Svar på tråden V15 - stor mage och fosterrörelser?