• mockingbird

    Bästa barnvagn för terrängkörning?

    Nu börjar det bli dags att kolla på barnvagnar. Vilken typ av vagn fungerar bäst till "tuffare" terräng? Vi rör oss uteslutande i skogen på skogsvägar av grus och sand och stigar. Både sommar och vinter och då såklart även ibland oplogat/lerigt Väldigt mycket efter skoterspår vintertid. Vi rör oss väldigt sällan i stadsmiljö/asfalterade vägar.

    Nästa fråga blir då, vi tänkte kolla på begagnat då man ofta får med en massa tillbehör. Vilka tillbehör (viktiga/nödvändiga) är det man ska kolla efter för att få med så mycket som möjligt? Jag har alltså noll koll på vad som behövs, förutom ligg och sittdel. :)

  • Svar på tråden Bästa barnvagn för terrängkörning?
  • Annelie 76

    Ute i skog och natur passar det bättre med bärsjal eller ergonomisk bärsele. Ingen vagn kan mäta sig i smidighet. Även i stan är det ofta bättre att bära bebisen tex om det är mycket folk, trångt eller trappsteg.

    Bra märken på ergonomisk bärsele är Manduca, Ergo, Tula. Det finns fler och begagnatmarknaden är stor. Det finns flera grupper på Facebook och ofta finns det lokala grupper så man kan träffas och prova andra bärdon.

  • BuoBä

    Kolla efter stora lufthjul och fjädring. Hög markfri gång under förvaringskorgen. Och fasta framhjul som helst sitter på samma bredd som bakhjulen. I snö/lera blir det nämligen extra jobbigt om man måste "spåra" för både fram och bakhjul.

    Ev skulle en trehjulig vagn funka, men det finns få modeller med liggkorg och bakåtvänd sits. Och de är lite mer instabila.

    De tillbehör som låter relevanta för er är myggnät, regnskydd och åkpåse. Babyskyddsadapter är smidigt när man gör kortare ärenden med bilen, men med er livsstil låter det inte som något nödvändigt. Sen finns det massa "bjäfs" som mugghållare, extra suffletter mm som kan vara kul men man klarar sig utan.

  • Anonym (Skidor)

    Ni kanske skulle skaffa sådana där skidor till

    Vagnen om ni ska gå i snöterräng? (Har dock inte testat själv)

  • Anonym (Linda)

    Kanske kolla på Thule som har terränggående vagnar. Vi har en sådan löparvagn och det fungerar jättebra i löparspår, där det är mycket rötter och ojämnt, har stora hjul. Den är stor och inte så smidigt i stan men det verkar inte vara problem för er. I stan har vi Brio Smile som också är terränggående men kanske lite för klen för era förhållanden. Kolla även Emmaljunga edge. Det är en fördelar att ha babyskydd som går att koppla på vagnen om ni har bil.

  • mockingbird
    Annelie 76 skrev 2017-12-22 11:34:50 följande:

    Ute i skog och natur passar det bättre med bärsjal eller ergonomisk bärsele. Ingen vagn kan mäta sig i smidighet. Även i stan är det ofta bättre att bära bebisen tex om det är mycket folk, trångt eller trappsteg.

    Bra märken på ergonomisk bärsele är Manduca, Ergo, Tula. Det finns fler och begagnatmarknaden är stor. Det finns flera grupper på Facebook och ofta finns det lokala grupper så man kan träffas och prova andra bärdon.


    just det, dessa hade jag glömt bort. Sån ska införskaffas och användas när det passar bäst. Men en vagn behövs nog också :)
  • mockingbird
    Annelie 76 skrev 2017-12-22 11:34:50 följande:

    Ute i skog och natur passar det bättre med bärsjal eller ergonomisk bärsele. Ingen vagn kan mäta sig i smidighet. Även i stan är det ofta bättre att bära bebisen tex om det är mycket folk, trångt eller trappsteg.

    Bra märken på ergonomisk bärsele är Manduca, Ergo, Tula. Det finns fler och begagnatmarknaden är stor. Det finns flera grupper på Facebook och ofta finns det lokala grupper så man kan träffas och prova andra bärdon.


    just det, dessa hade jag glömt bort. Sån ska införskaffas och användas när det passar bäst. Men en vagn behövs nog också :)
    BuoBä skrev 2017-12-22 12:09:01 följande:

    Kolla efter stora lufthjul och fjädring. Hög markfri gång under förvaringskorgen. Och fasta framhjul som helst sitter på samma bredd som bakhjulen. I snö/lera blir det nämligen extra jobbigt om man måste "spåra" för både fram och bakhjul.

    Ev skulle en trehjulig vagn funka, men det finns få modeller med liggkorg och bakåtvänd sits. Och de är lite mer instabila.

    De tillbehör som låter relevanta för er är myggnät, regnskydd och åkpåse. Babyskyddsadapter är smidigt när man gör kortare ärenden med bilen, men med er livsstil låter det inte som något nödvändigt. Sen finns det massa "bjäfs" som mugghållare, extra suffletter mm som kan vara kul men man klarar sig utan.


    Ja bra tips, tack :) babyskyddsadapter? Är det alltså så man tar lös liggdelen och bara kan klicka fast barnskyddet på chassit istället? Eller har jag förstått helt fel? :D kanske skulle det användas om det följer med i köpet men kanske inget jag skulle jaga efter eller lägga större summa pengar på :)
  • BuoBä
    mockingbird skrev 2017-12-22 18:33:54 följande:

    just det, dessa babyskyddsadapter? Är det alltså så man tar lös liggdelen och bara kan klicka fast barnskyddet på chassit istället? Eller har jag förstått helt fel? :D kanske skulle det användas om det följer med i köpet men kanske inget jag skulle jaga efter eller lägga större summa pengar på :)


    Ja, med adapter kan man klicka fast babyskyddet direkt på chassit. Förutsatt att man har ett kompatibelt babyskydd såklart. Det blir rätt tungt att bära babyskyddet, och ska man bara in i affären en kort sväng eller tex förflytta sig från bilen in till någon man ska besöka så är det rätt opraktiskt att bängla ur barnet ur stolen och ner i vagnen.
  • drömmaromsmått

    Mitt svar försvann nog. Jag har en Phil and Teds sport av en äldre modell.

    Den går överallt, kör den mycket i skogen över rötter och stenar.

    I snö fungerar den skitbra, hade en emmaljunga förut med fyra fasta hjul och det kommer jag nog aldrig ha igen utan det blir tre hjul jämt!

    Till p&t kan man ha en fast liggdel om man vill och sen går vagnen ha som syskonvagn vilket jag har haft nu i flera år.

  • Annelie 76
    mockingbird skrev 2017-12-22 18:17:21 följande:
    just det, dessa hade jag glömt bort. Sån ska införskaffas och användas när det passar bäst. Men en vagn behövs nog också :)
    Beror på barnet och hur bekväm du blir med bärandet. En del som bär använder inte vagn alls.
  • Anonym (Skidor)

    Ja det är väldigt olika. Mina 3 barn har aldrig trivts i varken bärsjal eller sele. Blir rätt trångt och svettigt...


    Annelie 76 skrev 2017-12-22 22:55:00 följande:

    Beror på barnet och hur bekväm du blir med bärandet. En del som bär använder inte vagn alls.


  • mockingbird
    Annelie 76 skrev 2017-12-22 22:55:00 följande:

    Beror på barnet och hur bekväm du blir med bärandet. En del som bär använder inte vagn alls.


    Ja visst, men jag vet med mig att jag inte klarar av att bära hela tiden :)
  • mrshudson75

    Emmmaljunga har robusta vagnar m stora hjul o fjädring. Passar bra att köra i terräng. Brukar finnas prisvärda begagnade på tex blocket m mycket tillbehör.

  • Anonym (Molly)

    Oavsett vad du väljer för vagn skulle jag rekommendera en vagn med fyra fasta hjul alternativt en vagn med swivelhjul som går att låsa till ett fast läge. Själv har vi kört Kronan duo s och den klarar terräng mycket bra.

  • mockingbird

    Jag & sambon har kollat runt lite. Jag har fastnat för Emmaljunga edge duo combi, på Classic chassit, medans sambon har hittat en Emmaljunga polar performance på city Cross chassit. Sambon tänke mest att edgen kanske inte ryms in i bagaget som han vill, han vill kunna lägga in den så att fronten är mot ryggstödet, och bakåt (där handtaget sitter när vagnen är utfälld, mot bagageluckan..och tänkte då att citycrossen som verkar vara ett i stort sett likadant chassi men smalare/mindre kanske ryms bättre. Medans jag tänker att city Crossen kanske blir för ostabil i terräng pga den Kortare hjulbasen.

    Någon som något att säga, bra/dåligt om respektive vagnar och hur Vida de ryms i en bil, helst då passat, nyare modell. Hur förvarar ni vagnarna i bilarna?

  • BuoBä

    Kolla www.barnvagnsblogg.com. Hon har testat mängder med Emmaljunga och fotat många i bagagen på deras bil.

    Generellt så är inte chassit problemet med en Emmaljunga, utan det är korgen som tar massa plats både på höjden och längden. Babyaffärer brukar tyvärr inte vara så pigga på att låta en provlasta, men ni kanske känner någon som kan låna ut sin vagn i 5 minuter. Så ser ni hur det blir.

  • BuoBä

    Jag hade en Emmaljunga Nitro City kan tilläggas. Den fyllde hela bagagen på en Toyota Prius. Men Prius har ett litet bagage för att vara en kombi.

Svar på tråden Bästa barnvagn för terrängkörning?