• Anonym (Bo)
    Äldre 23 Dec 20:36
    8955 visningar
    44 svar
    +1
    44
    8955

    Namnet Astrid?

    Vad tycker ni om namnet Astrid? Jag tycket det är fint men undrar om det är krångligt att säga?  Vilka liknande namn finns annars?

  • Svar på tråden Namnet Astrid?
  • Anonym (Gilla­rt)
    Äldre 23 Dec 20:39
    #1

    Jag gillar Astrid! Min dotter heter Sigrid och tycker båda är fantastiskt vackra.

  • Anonym (Gilla­rdetin­te)
    Äldre 23 Dec 20:50
    #2

    Jag gillar det inte, men alla vi är olika. Personligen tycker jag det låter som en gammal tant.

  • Anonym (Fint!­)
    Äldre 23 Dec 20:54
    #3

    Astrid är jättefint! En variant på det är ju Estrid. Sen finns ju Esther, Signe, Asta, Alma, Alva och säkert massor av andra.

  • Anonym (Älska­r det)
    Äldre 23 Dec 20:55
    #4

    Jag älskar det namnet. Det är ett av alternativen till bebisen vi ska få i februari. Det är ju ett sånt äldre namn som kommit tillbaka till småbarn nu. Vad menar du med att det är svårt att säga? Det är ju ett jättelätt namn att uttala!

  • Anonym (S)
    Äldre 23 Dec 20:55
    #5

    Ganska fint på någon som är i pensionärsåldern nu.

  • Anonym (Bo) Trådstartaren
    Äldre 23 Dec 21:09
    #6

    Astrid tänker jag "str" i namnet kanske är svårt att säga? Ett alternativ vi har är Alice, men jag vet inte ,ena stunden tycker jag det är fint andra stunden att det passar ett litet barn bättre än en vuxen kvinna.

  • Anonym (?)
    Äldre 23 Dec 21:11
    #7

    Svårt att säga är det väl inte? Men man tänker ju på någon i 70-100 årsåldern när man hör namnet.

  • dream on
    Äldre 23 Dec 21:52
    #8
    Anonym (Bo) skrev 2017-12-23 21:09:18 följande:

    Astrid tänker jag "str" i namnet kanske är svårt att säga? Ett alternativ vi har är Alice, men jag vet inte ,ena stunden tycker jag det är fint andra stunden att det passar ett litet barn bättre än en vuxen kvinna.


    Fint tycker jag! Mycket finare än Alice i mina öron (kan vara att jag associerar till Timander också). Str kan nog vara svårt för ett barn att uttala så det kanske blir Asti eller Astjid ett tag men det är väl mest gulligt?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Äldre 23 Dec 21:54
    #9

    Astrid tycker jag är jättefint! Tyvärr inget alternativ för oss pga släkting men hade nog varit en kandidat annars.

    Är väl inte helt ovanligt på småbarn nu. Precis som Alma mfl som också är "tantnamn", namn kommer ju i regel tillbaka efter några generationer.

  • Äldre 24 Dec 10:33
    #10
    +1

    Jättefint namn!

Svar på tråden Namnet Astrid?