• mimmilisa

    Valp-pigmentering

    Hej, vi funderar eventuellt på valpköp och har fått ett par foton på den 3 vckor gamla valpen hittills. Rasen Bichon Havanaise ska ha svart pigmentering på nos och runt ögon. Denna är vit runt ögon och nos delvis svart. Hur ställer man sig till detta? Är fullpris skäligt? Kan pigmentering komma senare?

  • Svar på tråden Valp-pigmentering
  • Jemp

    Jag hade hört med rasklubben eller om du har en annan erfaren uppfödare/liknande att vända dig till. Dåligt pigment vid öron kan ge dövhet, jag är osäker på om det kan påverka ögonen också. Det är till viss del rasbundet, jag är inte tillräckligt inläst på rasen för att ha konkreta svar tyvärr.

  • DeathByPickles

    Samma svar: hör av dig till den gällande uppfödaren, rasklubben eller en annan uppfödare. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

    Har ni tänkt ställa ut, för övrigt? Annars kan jag inte se hur det spelar någon roll. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • mimmilisa
    Jemp skrev 2017-12-25 14:59:59 följande:

    Jag hade hört med rasklubben eller om du har en annan erfaren uppfödare/liknande att vända dig till. Dåligt pigment vid öron kan ge dövhet, jag är osäker på om det kan påverka ögonen också. Det är till viss del rasbundet, jag är inte tillräckligt inläst på rasen för att ha konkreta svar tyvärr.


    tack för svar, utöver hälsoaffekter tänker jag på utseende, skillnad på markerat svart runt ögon och svart nos jämfört med vad rasstandard säger. 
  • EmberEyes

    Nu är jag inte insatt i denna rasen, men såhär tänker jag:

    Om det finns hälsorisker hade jag dragit öronen åt mig.
    Om jag har planer på utställning och avel hade jag dragit öronen åt mig.
    Men om det är en ren "kosmetisk" detalj hade jag haft ett öppet sinne. När jag har skaffat husdjur så har personlighet/temperament varit pirmärt. Valpen är kanske er perfekta matchning, eller totalt fel för er, det visar sig först när ni pratat med uppfödaren och träffat valpen.

    Det är skäligt att uppfödaren sänker priset något för ett djur som inte följer rasstandarden, men inget krav.

Svar på tråden Valp-pigmentering