• ItsyBitsy

    Vad är en soulmate för er?

    Min sambo ljuger och döljer information för mig.


     


    I april i år fick jag veta att min sambo har haft romantiska känslor för en annan kvinna vilket sårade mig oerhört djupt. Han kunde inte och kan fortfarande inte förstå hur jag kan bli sårad när inget hände mellan dem och att han fortfarande vill ha henne kvar i sitt liv eftersom hon är otroligt viktig för honom. Men han vägrar låta mig träffa henne utan utesluter mig men påstår samtidigt att han vill att jag i framtiden ska lära känna henne fast inte nu. Först vill han att jag ändrar min inställning och uppfattning om kvinnan. Men hur ska jag kunna göra det när hon utesluter mig på olika sätt? 


    Hon fyllde nyligen 50 år och bjöd in min sambo men jag blev aldrig inbjuden.


    Min sambo fyllde 50 år men jag blev inte inbjuden till min sambos fest eftersom det var hon som ordnade festen och jag bodde på annat ort p g a studier. Jag fick inte ens en förfrågan vare sig av sambon eller henne. Jag blev riktigt ledsen och dessutom jävligt förbannad, både på sambon och henne.


    Under den tiden som jag inte bodde ihop med sambon så har hon har utnyttjat honom ekonomiskt, bott gratis i vårt hem, bråkat och anklagat min sambo för diverse saker. Hon är också folkbokförd på vår adress, träffar min sambo ofta men utesluter mig helt och hållet. Jag får veta oftast stunden innan eller efteråt eller inte alls att han har träffat eller ska träffa henne och ?gänget?. Då går de på konsert och sen är det fest men jag får aldrig frågan om jag vill följa med. Aldrig!!!!!


    Han ser henne som viktig i sitt liv och vägrar att avsluta kontakten med henne. Han blir glad av att se henne, känner att de har en ?connection? och anser att hon är hans soulmate. Han hade dessutom inte haft något emot om hon bodde kvar i vårt hem då han trivdes bra med henne. När hon är i stan för att träffa sina vänner, vilket är väldigt ofta, flera gånger i månaden, så bor hon i hans studio. Hon har nycklar och larmkod till stället men inte jag. 


    Det här berättar han för mig och kan inte förstå hur jag inte kan acceptera henne. Han älskar henne och hon är en viktig person i hans liv och ser henne som sin soulmate. Saken är att jag har träffat henne två gånger och båda gångerna har hon fryst ut mig. Vägrat prata med mig och istället hållit fokus på sin mobil. 


    Min sambo har också en väldigt bra kontakt med hennes vuxna barn men kontakten med mina barn är knapp. 


    Det här har pågått i över två år och nu har jag kommit till en fas i livet där jag känner att jag orkar inte finna mig i det här längre. Jag känner att han inte har känslor för mig, jag kan inte ställa några krav på honom eftersom han hela tiden hotar med att göra slut men han ställer krav på mig som jag måste gå med på. Jag känner att han inte respekterar mig och mina känslor. Jag känner att han kör över mig och t o m trampar på min självkänsla men också på mig som människa.


    Hur skulle ni göra? 


     
  • Svar på tråden Vad är en soulmate för er?
  • Mascaraklumpar

    Jag kan förstå honom, på sätt och vis. Han har gjort detta val och vad jag förstår dels varit helt ärlig med hur han känner, och dels väldigt tydlig med att han inte kommer att släppa henne. Han har gett dig valet att acceptera att det är som det är eller att ni gör slut. Du har uppenbarligen valt att stanna, vilket alltså innebär att du gått med på hans villkor, men egentligen så har du ju inte alls accepterat läget. 

    Personligen hade jag aldrig accepterat något liknande, men skillnaden är att jag (tror och hoppas jag, i alla fall. Hur man reagerar när man väl befinner sig i situationen går förstås inte att veta helt säkert) hade lämnat för länge sedan.

  • Anonym (Life)

    Den mannen, din sambo, är respektlös och omogen. Lämna honom. Du är värd att bli respekterad och älskad för den du är. Du ska inte behöva acceptera hans krav.
    Hur länge har ni varit tillsamman?

  • Anonym (M)

    Hade aldrig accepterat det. Inte i två år. Inte i ett år. Inte ens några månader. Hade vart tack och hej direkt. För tror inte jag ens vill vara med någon som inte själv kan inse hur fel det är, även om han var villig att kompromissa (vilket din sambo inte är).

  • ItsyBitsy

    Han har varit oärlig mot mig i nästan två år innan detta uppdagades. Nu är han brutalt ärlig och blir ofta aggressiv mot mig när jag talar om hur jag känner det och vad jag inte accepterar. 


    Jag och sambon har varit tillsammans i drygt 15 år. Men nu känner jag att han struntar i hur jag känner, hur illa han gör mig och att jag blir djupt sårad. Han tycker att jag överreagerar och att jag måste lita på honom. Men han raserade min tillit till honom genom att helt enkelt ljuga för mig under ett par års tid. 


    Han var väldigt kär i henne och ville de skulle inleda ett förhållande men hon var inte intresserad. Han är fortfarande inte klar med sina känslor för henne och det vet hon om. Hon utnyttjar detta genom att be honom om hjälp med det ekonomiska, tak över huvudet men också låta henne folkbokföra sig på vår adress utan att ens diskutera saken med mig.


    Min personliga uppfattning och upplevelse är att han helt enkelt har varit och är fortfarande emotionellt otrogen mot mig. Det är ingen soulmate utan en förälskelse/otrohet.


    Min tillit för honom är i princip obefintlig. Han tycker att det är jag som måste arbeta med tilliten men jag tycker tvärtom. Man måste förtjäna tilliten.


    Jag står vid ett vägskäl och funderar på vilken väg jag ska välja, lämna honom eller stanna kvar och kämpa.


     
  • Anonym (Life)

    Ni har varit tillsammans så länge, han har känslor för en annan och han ställer t o m krav på dig att acceptera det?
    Mitt hjärta brister av smärta för din svåra situation. Hur orkar du kämpa? 
    Gör dig själv en tjänst; lämna honom. 

  • ItsyBitsy
    Dynomate skrev 2017-12-26 00:36:46 följande:

    Din sambo verkar ha en skruv lös


    Jag tror att det är flera lösa skruvar. 
  • ItsyBitsy
    Anonym (Life) skrev 2017-12-26 00:37:34 följande:

    Ni har varit tillsammans så länge, han har känslor för en annan och han ställer t o m krav på dig att acceptera det?
    Mitt hjärta brister av smärta för din svåra situation. Hur orkar du kämpa? 
    Gör dig själv en tjänst; lämna honom. 


    Jag har verkligen tänkt lämna honom men problemet är att jag älskar honom fortfarande men kan inte leva under dessa premisser längre. Det är svårt att lämna någon man älskar och har haft ett långt liv med.
  • Anonym (x)
    ItsyBitsy skrev 2017-12-26 00:40:46 följande:
    Jag har verkligen tänkt lämna honom men problemet är att jag älskar honom fortfarande men kan inte leva under dessa premisser längre. Det är svårt att lämna någon man älskar och har haft ett långt liv med.
    Vad du beskriver är väldigt avvikande mot de flesta förhållanden. En annan kvinna har flyttat in i vad du dock fortfarande uppfattar som ert gemensamma hem... Mannen anser sig oskyldig då han redovisat var han står (han skulle vilja ha en relation med en annan men hon vill inte ha honom, men han står henne nära och väljer att dela sitt ("ert") hem med henne och dela sitt sociala liv med henne. Du blir  tex inte informerad om din "sambos" 50-årsfest. Du har valt att acceptera detta, i praktiken om än inte känslomässigt.

    Det blir inte lättare att "kasta bort" 16 år än 15. (Själv lade jag 13 år på mitt ex där sex-sju hade varit mer rimligt.) Lägg inte mer tid och kraft på det här.
    Vad du beskriver för mig som utomstående är - eftersom du själv bor på annan ort sedan en längre tid(?) inte ett samboförhållande utan att du blivit "officiell älskarinna" till en man som bor ihop med och har sitt sociala liv ihop med en annan kvinna (som han dock inte har sex med).

    I första läget, se över det praktiska. Vems är bostaden? Bostadsrätt? (vem äger?) Hyresrätt? (Vem får den troligen om ni delar på er? Att du inte bor där permanent kan minska dina chanser.) Du kan kräva att denna kvinna inte bor där (eftersom  du i praktiken accepterat det tidigare - genom att inte driva igenom flytt - och hon kunnat skriva sig där kan det bli svårt att hävda hemfridsbrott om hon vägrar flytta omedelbart; i normala fall hade du kunnat begära polishandräckning. Är du på gång att flytta "hem" snart? Är du alls beredd att ställa ultimatum och begära att kvinnan inte vistas där och liknande? Eller är du så rädd att sambon, som du fortfarande väljer att betrakta honom, ska lämna dig att du heller accepterar det? Gör klart för dig själv var du står.
    Min rekommendation om att inte lägga mer tid på människan kvarstår. Han har gjort mycket klart var han står och det rimmar dåligt med vad du säger dig vilja.

  • ItsyBitsy

    Jag och min sambo bor ihop igen sen ett år tillbaka. Mina studier är klara. Hon, den andra kvinnan vägrar att flytta sin adress, bor i sambons studion, umgås med honom så ofta hon MED sin kille. 

    Jag utesluts helt och hållet.

    Det här har jag varit tydlig med:
    - att hon inte bor hos oss
    - att min sambo ska bryta kontakten med henne
    - när det är fest så ska han tacka nej eftersom hon fryser ut mig helt och hållet
    - sluta hjälpa henne ekonomiskt då pengarna går till hotellvistelser och konserter med hennes kille
    - se till att hon flyttar sin adress (han tar hand om hennes post)
    - jag har också sagt att vill han att jag ska ha tillit till honom så måste han jobba på det. 

    Jag har också förklarat hur illa han gör mig, hur ledsen och sårad jag blir men det vill han inte förstå eller bry sig om. Han anser att jag måste jobba med mina reaktioner.
    Han har förklarat att han fortfarande älskar henne och vill ha henne kvar i sitt liv. Hon är viktig för honom. 

    Han har varit tydlig med:
    - det är hans älskade soulmate som han fortfarande har känslor för trots att hon är förlovad med en annan kille.
    - han tänker ha henne kvar i sitt liv oavsett hur jag känner
    - att jag ska jobba med min inställning till henne
    - att han tänker fortsätta umgås och ha kontakt med henne trots att vare sig jag eller hennes kille vill det.
    - han skriver mängder med romantiska meddelanden till henne och förklarar sina känslor för henne

    Hon gör följande:

    - utnyttjar min sambo ekonomiskt eftersom hon är sjukskriven sen 4 år
    - bor i hans studio när hon är i stan flera gånger i månaden så att min sambo inte kan jobba då hon tycker sig ha rätten att bestämma när han får ha tillträdde till sin egen arbetsplats (hon bor i annat nordiskt land med sin kille)
    - hon är folkbokförd på vår adress trots att hon bor utomlands med sin kille
    - bjuder med honom på olika tillställningar och konserter men mig utesluter hon helt.

    Trots allt så vill han att vi reparerar vårt förhållande men då måste jag gå med på alla hans krav men han tänker inte gå med på mina.

    Min sambo ger mig dubbla budskap och jag är förvirrad, ledsen, besviken, djupt sårad och känner mig både överkörd och oälskad.

Svar på tråden Vad är en soulmate för er?