• SweetJune

    Ni med tre barn (inte för "långt" mellanrum) omställning från två?

    Hej

    Ni som har tre barn och gärna inte "många" år mellan, hur blev omställningen från två till tre? Kände ni att stämningen hemma blev mer "stressig"? Stor skillnad ekonomiskt? Hur reagerade de andra två syskonen?

    Vad hade ni för åldersskillnad?

    Tacksam om ni vill dela med er.

  • Svar på tråden Ni med tre barn (inte för "långt" mellanrum) omställning från två?
  • Lindsey77

    Nu har jag ju fyra barn. Men kan ändå berätta hur det var att gå från två till tre barn.

    I mitt fall blev det jättejobbigt. Jag har 20 mån mellan nr 1 & 2, samt 20 mån mellan nr 2 & 3. Så när nr 3 kom hade vi en nyfödd, en 1,5-åring samt en 3-åring. Man har liksom bara två armar. Dessutom var trean konstant sjuk med astma (skulle inhaleras 8ggr/dygn), hade eksem (smörjas), konstanta öroninflammationer, lunginflammationer, bland annat. Ingen kunde klara sig på toa själv. Det var svårt när de var små att samsas tre, men det kan det nog även vara om man är två kanske. I vår familj blev det bättre när de blev fyra, vi delar ofta upp dem två & två när vi gör saker. Ingen blir ensam.

    Positivt var att jag inte hade några lämningar och hämtningar. Att ha barn i samma ålder innebär också att de gillar samma aktiviteter (lekplatser), kollade på samma tv program, ex.

    Nu känns det som om de har stor nytta av varandra, och jag ångrar mig inte en sekund att det blev så tätt, även om det ärligt talat var jättejobbigt i början pga att trean var konstant sjuk.

    Man behövde ju inte byta bil som man behövde göra med fyran.

  • Lindsey77

    Tillägg: märkte ingen skillnad ekonomiskt. Vi hade allt som trean kunde ärva. Ingen skillnad ekonomiskt i början. Men klart att varje barn kostar. Speciellt nu med aktiviteter.

    Syskon var så små, men det såg det bara som positivt. De vill ha fler syskon!

    Hur många år har du mellan dina?

  • SweetJune
    Lindsey77 skrev 2017-12-26 11:01:16 följande:

    Tillägg: märkte ingen skillnad ekonomiskt. Vi hade allt som trean kunde ärva. Ingen skillnad ekonomiskt i början. Men klart att varje barn kostar. Speciellt nu med aktiviteter.

    Syskon var så små, men det såg det bara som positivt. De vill ha fler syskon!

    Hur många år har du mellan dina?


    Tack för att du delar med dig vad har du för åldersskillnad mellan trean och fyran? Sonen är nu 3 år och 8 mån och flickan 13,5 månad så drygt 2,5 år mellan. Ville ha lite tätare men ammade länge och mensen kom tbx först efter 1,5 år. Har inte kommit än nu med tvåan heller men har inte så "bråttom" är dock 33 år och vill som du skriver att barnen har mer gemensamma intressen.

    Dina gick inte på förskola?
  • Lindsey77

    Mellan trean och fyran är det 3 år & 9 mån. Fast såhär i efterhand hade det varit bättre om han kom tätare, men det hade jag aldrig orkat! Känns som om de tre stora är intresserade av samma aktiviteter osv, och han har andra intressen som de stora vuxit ifrån. Men glappet blir mindre för varje år. Dessutom var det så lätt att vara hemma när de andra var lite större.

    Nr 1 började på förskola när han var 4 år, och nr 2 när hon var 3 år. Så jag var hemmamamma ett tag. De andra två började dock i 1-årsåldern. Men vi var oftast hemma eftersom trean var mest sjuk hela tiden.

  • SweetJune
    Lindsey77 skrev 2017-12-26 12:47:04 följande:

    Mellan trean och fyran är det 3 år & 9 mån. Fast såhär i efterhand hade det varit bättre om han kom tätare, men det hade jag aldrig orkat! Känns som om de tre stora är intresserade av samma aktiviteter osv, och han har andra intressen som de stora vuxit ifrån. Men glappet blir mindre för varje år. Dessutom var det så lätt att vara hemma när de andra var lite större.

    Nr 1 började på förskola när han var 4 år, och nr 2 när hon var 3 år. Så jag var hemmamamma ett tag. De andra två började dock i 1-årsåldern. Men vi var oftast hemma eftersom trean var mest sjuk hela tiden.


    Bytte ni boende eller hade ni så många sovrum, delade? Vi har tre små sovrum men tänkte att det är först när barnen blir större som de "behöver" eget rum.
  • Lindsey77
    SweetJune skrev 2017-12-26 14:05:54 följande:
    Bytte ni boende eller hade ni så många sovrum, delade? Vi har tre små sovrum men tänkte att det är först när barnen blir större som de "behöver" eget rum.
    Alla har eget rum, men det har absolut inte varit nödvändigt. Känns som om de bara sover där, och alla trängs i vardagsrummet hela tiden. De är mellan 5-12 år.
  • Anonym (Kpkg)

    För oss blev det bättre och mer harmoniskt än innan. Gratulerar till graviditeten!

  • Lynxsa

    Mina är 4år, 2år och 5 månader. Alltså 22 och 20 månader emellan.

    Storasystrarna älskar "deras" bebis och är inte avundsjuka alls.

    Visst blir det livligare med tre än med två och just nu när alla vinterkläder ska på kan man få ett smärre sammanbrott annars är det inte någon jätte stor skillnad med tre som med två. Inte än i alla fall.

    Pluggade på distans under hösten och det gick det med. Sparade ju mamma dagar på det sättet.

    Ekonomiskt är det ingen skillnad, lillasyster får ju ärva allt. Blir väl värre ju äldre de blir med aktiviteter och liknande kan jag tänka

  • SweetJune
    Lynxsa skrev 2017-12-26 21:57:26 följande:

    Mina är 4år, 2år och 5 månader. Alltså 22 och 20 månader emellan.

    Storasystrarna älskar "deras" bebis och är inte avundsjuka alls.

    Visst blir det livligare med tre än med två och just nu när alla vinterkläder ska på kan man få ett smärre sammanbrott annars är det inte någon jätte stor skillnad med tre som med två. Inte än i alla fall.

    Pluggade på distans under hösten och det gick det med. Sparade ju mamma dagar på det sättet.

    Ekonomiskt är det ingen skillnad, lillasyster får ju ärva allt. Blir väl värre ju äldre de blir med aktiviteter och liknande kan jag tänka


    Hur sparade du dagar genom att plugga på distans? Man måste väl inte ta ut några dagar före 1 årsdagen? Att jag inte tänkte på det nu när mannen ska vara föräldraledig. Finns kurser han är intresserad av att läsa så kunde han ha fått studiebidrag o sparat dagar. Men ansöker man då om tjänstledigt för studier eller föräldraledigt?
  • Lynxsa

    Jag pluggade på betald arbetstid kan man säga. Jobbet ersätte mig för 240h som jag fick fördela ut som jag ville under de 16v kursen varade. Så jag tog ca ut 3 föräldradagar i veckan. Och inga dagar alls när vi var på skolan.

    Kan säga att det inte är så många bebis under 6månader som är utbildade räddningsledare inom brandkåren. Älskar kontrasterna när jag kommer med barnvagnen bland alla brandbilar eller sitter och ammar under brand i byggnad lektion.

    Tyvärr vet jag inte hur det funkar med studieledighet och sådant. Hade som sagt förmånen att få betalt för plugget

  • hondär

    Hej. Tycker att från 1 till 2 barn va ingen sak, bara mysigt och roligt. Har 22 månader mellan dem. Men sen kom 3an 15 månader efter de..... Wow vad jobbigt. Kan ju bero på att min man valde att lämna mig för en annan när sista var tio dagar men de hade nog varit kämpigt ändå. Jag hade en nybliven tre åring, en 1 åring med medfödda fel som krävde lite extra som dessutom bara kröp. Ja jag hade fullt upp. Hade inget körkort heller så verkligen sämsta förutsättningarna. Men jag överlevde och vi har ju haft mysiga stunder också. Och som någon innan skrev så gillar de samma lekar osv vilket underlättar. Nu är mina 8,6 och snart 5.

  • SweetJune
    hondär skrev 2017-12-26 22:46:30 följande:

    Hej. Tycker att från 1 till 2 barn va ingen sak, bara mysigt och roligt. Har 22 månader mellan dem. Men sen kom 3an 15 månader efter de..... Wow vad jobbigt. Kan ju bero på att min man valde att lämna mig för en annan när sista var tio dagar men de hade nog varit kämpigt ändå. Jag hade en nybliven tre åring, en 1 åring med medfödda fel som krävde lite extra som dessutom bara kröp. Ja jag hade fullt upp. Hade inget körkort heller så verkligen sämsta förutsättningarna. Men jag överlevde och vi har ju haft mysiga stunder också. Och som någon innan skrev så gillar de samma lekar osv vilket underlättar. Nu är mina 8,6 och snart 5.


    Även om barn är största livsglädjen så var det riktigt starkt av dig att vara själv med tre barn och så tätt. Måste ha varit extremt tufft. Jag beundrar verkligen ensamstående mammor. Hur känner du idag när de är äldre, har det blivit enklare och kommer barnen bra överens? Så tätt kan jag inte ha för mensen har inte kommit tbx än så 2,5-3 år mellan blir det om allt går bra.

    Har dina barn delat rum eller har de egna sovrum?
  • SweetJune
    Lindsey77 skrev 2017-12-26 14:39:31 följande:

    Alla har eget rum, men det har absolut inte varit nödvändigt. Känns som om de bara sover där, och alla trängs i vardagsrummet hela tiden. De är mellan 5-12 år.


    Lynxsa skrev 2017-12-26 22:34:06 följande:

    Jag pluggade på betald arbetstid kan man säga. Jobbet ersätte mig för 240h som jag fick fördela ut som jag ville under de 16v kursen varade. Så jag tog ca ut 3 föräldradagar i veckan. Och inga dagar alls när vi var på skolan.

    Kan säga att det inte är så många bebis under 6månader som är utbildade räddningsledare inom brandkåren. Älskar kontrasterna när jag kommer med barnvagnen bland alla brandbilar eller sitter och ammar under brand i byggnad lektion.

    Tyvärr vet jag inte hur det funkar med studieledighet och sådant. Hade som sagt förmånen att få betalt för plugget


    Skönt att du har kunnat göra så och klarat av att plugga/ha bebis samtidigt.
  • hondär
    SweetJune skrev 2017-12-26 23:12:00 följande:

    Även om barn är största livsglädjen så var det riktigt starkt av dig att vara själv med tre barn och så tätt. Måste ha varit extremt tufft. Jag beundrar verkligen ensamstående mammor. Hur känner du idag när de är äldre, har det blivit enklare och kommer barnen bra överens? Så tätt kan jag inte ha för mensen har inte kommit tbx än så 2,5-3 år mellan blir det om allt går bra.

    Har dina barn delat rum eller har de egna sovrum?


    De bråkar ju tyvärr otroligt mycket.. Men jag har ju blivit slöare och slöare i min uppfostran så är lite mitt fel. De två äldre leker bra ihop och de två yngre men inte alla tre så ofta. Just nu delar äldsta och yngsta rum för de är krångliga vid läggning, lättare att ha dem på samma ställe då och mitten barnet behöver sitt eget space, behöver komma ifrån lite och få somna ostört.

    Enklare är de absolut! De pratar och kan leka själva, är jag trött kan jag vila och de leker el ser på tv, jag kan även åka ner till affären och handla lite och de passar varandra. Jag är glad att jag har dem men skulle aldrig göra det igen.
Svar på tråden Ni med tre barn (inte för "långt" mellanrum) omställning från två?