• Zzaharas

    misstanke om PCOS

    Är 25 år gammal. Jag och min har aktivt försökt bli gravida sedan oktober 2016 med en paus mellan juli och till och med oktober i år pga att jag gick in i väggen. Jag är nu frisk men jag har haft misstänker sedan i våras att jag har PCOS då jag har haft väldigt oregelbundna menscyklar. Jag har sedan skutet av maj inte haft någon mens förutom en brunröd blödning som varade i 2 dagar och som dessutom hade ett uppehåll på ca 10 timmar första dagen. Jag hade tidigare p-ring och vet att det kan ta ett tag innan den kan komma igång igen. Jag har även andra symtom som gör att jag misstänker PCOS. Jag har haft finnar som efter att jag slutade med p-ring blivit värre. Jag har även väldigt mycket hår från naveln och neråt samt runt bröstvårtorna och på låren och vad jag anser mer hår på armar och smalbenen. Jag har även gått upp ca 12 kg sedan jag slutade med p-ring. Jag är 156 lång och gått från 53 kg till 65 kg trots att jag tränar mer nu än vad jag tidigare gjort.

    Har fått remiss skickat till kvinnokliniken från min FLM pga utebliven mens men det kan dröja ända till 2 februari innan jag får komma dit.

    Någon annan som sitter i samma sits som jag eller som har fått konstaterat PCOS och har samma symtom? Tacksam för svar i så fall.

  • Svar på tråden misstanke om PCOS
  • karllesson

    Hej!
    Jag fick konstaterat i juli att jag har PCOS. Jag är också 25 år och hade inte haft mens på länge. Jag hade också p-ring innan vi ville försöka få barn och har inte haft i princip någon egen ägglossning/mens sedan jag slutade med den i februari..
    Jag får ofta finnar på käkpartiet, har ganska mycket hår under naveln och benen och har gått upp några kilo sedan jag slutade med p-ring trots att jag alltid äter hälsosamt och är aktiv!
    Nu har jag fått tid på en privatklinik i januari som ska hjälpa mig att få igång min ägglossning, så jag hoppas det kommer gå vägen.

  • Eeahh

    Hej,

    Varit hos BM pga att mensen inte kommit tillbaka efter p-pilllerstopp. Dock har jag inte fått någon rätsida på det alls. Och är helt förvirrad efter sista besöket.

    Har aldrig haft något av de "besvär" du beskriver. Så kan nog inte vara till någon vidare hjälp.

    Såhär är det för mig iaf:

    Har varit hos två olika BM som sagt helt olika

    BM 1: ställde massa frågor om hur allt varit förut och nu. Grundlig undersökning och massa prover. absolut inte pco/pcos. Även överläkare var med och kollade.

    BM 2: hade inte läst min journal. Konstaterade pco innan ultraljuds undersökning och prover. Sen kollade hon ultraljud och sa att det inte riktigt såg ut som pco men att jag har drt ändå.

    (Normal till underviktig, alltid haft regelbunden mens och ägglossning innan p-piller. Aldrig haft acne, mer än enstaka finnar ibland. Har väldigt lite kroppsbehåring, växer knapp! Dock växer håret på huvudet riktigt bra).

  • Zzaharas
    karllesson skrev 2017-12-30 00:57:18 följande:

    Hej!

    Jag fick konstaterat i juli att jag har PCOS. Jag är också 25 år och hade inte haft mens på länge. Jag hade också p-ring innan vi ville försöka få barn och har inte haft i princip någon egen ägglossning/mens sedan jag slutade med den i februari..

    Jag får ofta finnar på käkpartiet, har ganska mycket hår under naveln och benen och har gått upp några kilo sedan jag slutade med p-ring trots att jag alltid äter hälsosamt och är aktiv!

    Nu har jag fått tid på en privatklinik i januari som ska hjälpa mig att få igång min ägglossning, så jag hoppas det kommer gå vägen.


    Vad skönt att du har fått det konstaterat! Dina symtom låter rätt likt mina. Har mest finnar runt käkbenet sen jag slutade med p-ring.ä jag med.

    Har du provat med ägglossningstest eller clearblue fertilitetsmonitor? Provade i våras med monitorn. Den ska gå från ledsen gubbe, halvt glad gubbe (närmar sig ägglossning) till jätteglad gubbe (ägglossning). För mig gick den dock från ledsen till halvt glad till ledsen på ca 4 dagar. Så misstänker att min ägglossning inte fungerar som det ska. Har fortfarande inte fått komma till kvinnokliniken men jag hoppas att det sker snart.
Svar på tråden misstanke om PCOS