• Äldre 27 Dec 19:50
    7355 visningar
    2 svar
    2
    7355

    Hjälp med uppvärmning i hus

    Hejsan

    Många detaljer och info därav lång text, kämpa på!

    Brukar kunna lösa det mesta men får inte ihop dessa siffror.

    Mitt nuvarande hus är på 2 plan och totalt 122kvm från 1880-talet och inte bra isolerat och värms upp av 2x luftvärmepumpar och en varmvattenberedare på 180l. El golvvärme i badrum och tvättstuga.

    Vi är 2 vuxna och 1 barn och tar 2 bad per dag och har det ca 18-21 grader inomhus (diffar pga många rum och klen isolering, gamla original fönster 1 glas med lösa innanfönster 1 glas)

    Eldar ca 3 kubik björkved i vår kakelugn per år uteslutande under köldknäppar på vintern.

    Vår totala elförbrukning ligger på 1 år på 22000kwh.

    Detta är med allt. Uppvärmning av luft, vatten, hushållsel. Kostar ungefär 20.000-25.000kr per år beroende på elpris. 1500kr för ved så totalkostnad för all el och uppvärmning 21.500 - 26.500 kr per år. Uppgifter sammanställda under 3 år, snarlikt varje år.

    Allt normalt änsålänge.

    Har köpt ett till hus på landet för det är dit vi vill. 30-tals hus, 1-1/2 plan 175kvm källare 50kvm, egen brunn, vedeldad panna, 750x 2 ackumulator tank, vattenburen värme radiatorer i alla rum utan källaren, 50% 2 glas fönster 50% 3 glas, helt klart bättre isolerat på alla sätt och vis än mitt nuvarande.

    Nu till problemet.

    Har bott ett yngre par där och jag fick nyligen reda på all energi förbrukning och jag fattar inget.

    20.000 kWh per år. Det är alltså hushållselen och en elpatron på 3kw i vattenberedaren som kan hjälpa till om det är kallt.

    Och 30-40 KUBIK 50 cm björkved per år.

    Här går alla mina tankar bet.

    Visst vedpannan har några år på nacken men kan ändå värma ackumulatortankarna till 80grader plus.

    Hur kan det gå åt så mycket el och ved till detta hus det begriper jag inte.

    Har klämt lite på säljaren av huset ang siffrorna men det är bara så det varit och får inga utförligare förklaringar, dom vet nog ärligt inte mer.

    Min spontana tanke var att skippa vedpannan och sätta in 2x luftvärmepumpar kostnad 15.000kr x2 och en varmvattenberedare 10.000kr för att täcka alla behov för det går i nuvarande hus som är sämre isolerat.

    Men jag kan inte ge upp på att få klarhet i alla siffror. Det har varit min övertygelse att det är bland det billigaste att värma ett hus med vedpanna och ackumulatortank men nu vet jag inte längre.

    Kan vedpannan vara sjukligt gammal och extremt låg verkansgrad, i kombination med att dom övereldat och haft det mycket varmt inne samtidigt som precis varenda el pryl stått på full spetta dygnet runt året runt?

    Ska man satsa på en ny vedpanna med 93% verkansgrad och på 50 ish kW effekt och hoppas att det täcker behovet och kanske ändra om elpatronen är fel inställd så den värmer alldeles för mycket. Eller ska jag kombinera den gamla vedpannan med en luft/vattenvärmepump och gå den vägen?

    Kan ackumulatortankarna vara kasst isolerade?

    Wall of text men svara på det du vill och kom med dina funderingar.

  • Svar på tråden Hjälp med uppvärmning i hus
  • Äldre 27 Dec 20:25
    #1

    Jag skulle föreslå att du postar denna på Värmepumpsforum istället för här -det finns mer kunnigt folk där.

    Jag håller med om att förbrukningen verkar hög. Vedpannan med ackumulatortank borde fixa 90% av värmebehovet utan att det eldrivna backupsystemey sparkar igång. Kan det vara fel på cirkulationspumparna? Har de haft väldigt hög innetemperatur? Finns det central styrning av termostater? är isoleringen ovanligt dålig? Jag har inga konkreta råd förutom att kolla ovan. En luft-vatten värmepump kan väl funka med vattenburet system?

  • Äldre 27 Dec 20:25
    #2

    Jag skulle föreslå att du postar denna på Värmepumpsforum istället för här -det finns mer kunnigt folk där.

    Jag håller med om att förbrukningen verkar hög. Vedpannan med ackumulatortank borde fixa 90% av värmebehovet utan att det eldrivna backupsystemey sparkar igång. Kan det vara fel på cirkulationspumparna? Har de haft väldigt hög innetemperatur? Finns det central styrning av termostater? är isoleringen ovanligt dålig? Jag har inga konkreta råd förutom att kolla ovan. En luft-vatten värmepump kan väl funka med vattenburet system?

Svar på tråden Hjälp med uppvärmning i hus