• Äldre 27 Dec 21:16
    5889 visningar
    14 svar
    14
    5889

    Hjälp! med pojknamn

    Jag behöver verkligen hjälp med pojknamn! Kan inte hitta ett enda som känns helt hundra.
    Jag gillar namn som Amadeus, Ewias, Nathanael, Jeremiahs och Levi.
    Snälla, överös mig med fina namn!

  • Svar på tråden Hjälp! med pojknamn
  • Äldre 27 Dec 21:27
    #1

    Benjamin fick våran son heta! Så tycker självklart att det är superfint!:)


    Benjamin 24/12-2017
  • Anonym (gamla namn.)
    Äldre 27 Dec 23:37
    #2

    Ingolf.

  • Äldre 28 Dec 06:50
    #3

    "Namn-stressa" inte.. när bebisen väl kommer så kommer även namnet :)

  • senale­na
    Äldre 28 Dec 06:59
    #4
    +1
    Tristan
    Cedric
    Feornin
    Leonidas
    Isildor
    Killian
    Phinneus
    Theophil
    Lancelot
    Caspian
    Matteo
  • Anonym (Bree)
    Äldre 28 Dec 07:02
    #5

    Tänkte du verkligen stava Jeremiahs med h? Jeremias är fint som det är, krångla inte till det. Vad är Ewias för namn? Aldrig hört.

    Sebastian, Jonatan, Romeo, Leonidas, Nicolai kanske?

  • Äldre 28 Dec 07:41
    #6

    Om vi börjar med de namn du listas...Gillar Nathanael och Jerimia bäst...MEN då med den korrekta stavningen stavar man det som du skrivit i trådstarten " Jerimiahs" blir uttalet " JerimiHas", Amadeus är också fint...Ewias har jag aldrig hört talas om men låter rätt fint, antar då att uttalet förljer svenska stavningsregler o uttalas " eWias" ( som eLias fast med ett w istället för ett L) Andra namn i samma stil som Nathanael o Jerimia som också är fina är och inte så vanliga är tex Gideon, Sackarias,Timotius ,Gabriel,... Andra namn som är lite vanligare är tex William,Noel, Arvid,Robin,Jakob,Viktor,Simon,Benjamin, Oskar,Walter,Alexander ...dessa namn är vanliga på förskolorna idag.... Sen andra namn som " borde" vara på väg tillbaka om vi ska se till traditionerna men som ännu inte finns på förskolorna är tex namn som Sten,Gösta,Stig Bengt, Lennart,Åke, Gunnar.....( motsvarnade tjejnamn börjar/ har kommit ...som Elsa,Ingrid,Kerstin,Britta....) 😄😊

  • Äldre 28 Dec 07:55
    #7

    Sen tänkte på en sak till.... Det är mycket att tänka på, bortsett från det att man som föräldrar ska gilla namnet så handlar det också om barnet själv...barnet ska kunna lära sig stava sitt namn utan allt för stora problem - det är viktigt för de flesta barn när de kommer upp i 3-4 års ålder- när de börjar på " äldre avdelingen" att kunna skriva sitt namn så som de äldre kompisarna där gör... Och appropå kompisar...de ska också kunna uttala namnet om man som förälder inte vill ha alla möjliga mer eller mindre konstiga smeknamn på sitt barn .... Sen är det där med " vanliga " namn... Har man många med samma namn i en grupp blir det " Walter.H,Walter .G ,Walter .O...." Endel barn tror att de heter " Walter.H" och presenterar sig som det 😀....( vi jobbar åtminstonne hos oss mycket med att Aldrig säga " lilleWalter o StoreWalter" eftersom det förminskar den yngre och gör att Barnen ser " lilleWalter" som mindre och mindre kompetent än vad " storeWalter" är) Vet...är miljöskadad efter över 20 år innom förskolans värld 😇😁

  • Äldre 28 Dec 17:11
    #8

    Mandor, Maxim, Mandus, Lionel, Vendel, Castor, Isander, Cassian, Cornelius, Rodderick, Noam, Kilian, Buster, Douglas, Evander, Lysander, Ezekiel, Hesekiel, Josias, Timoteus, Benedict, Casimir, Eneas, Elvian, Evangelo, Eliseo, Filemon, Ilian, Jesaja, Lucian, Remus, Salomon.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 28 Dec 20:25
    #9

    Tack för alla svar. Ska läsa igenom alla namn igen och känna lite på dom. Än så länge inget som direkt fallit mig i smaken.

  • Äldre 28 Dec 20:34
    #10
    Anonym (Bree) skrev 2017-12-28 07:02:00 följande:

    Tänkte du verkligen stava Jeremiahs med h? Jeremias är fint som det är, krångla inte till det. Vad är Ewias för namn? Aldrig hört.

    Sebastian, Jonatan, Romeo, Leonidas, Nicolai kanske?


    Jag vet inte. Jag gillar namnet vissa dagar, men det kommer nog inte att bli det så har inte lagt ner så mycket tid på att tänka på stavningen än.
    Jag har en bekant vars son heter Ewias, men jag vet inte riktigt var namnet kommer ifrån.
     
  • Äldre 28 Dec 20:35
    #11
    marran87 skrev 2017-12-28 06:50:23 följande:

    "Namn-stressa" inte.. när bebisen väl kommer så kommer även namnet :)


    Jag hoppas verkligen det, så ungen slipper vara namnlös i flera månader! ObestämdSkrattande
  • Äldre 29 Dec 00:35
    #12
    Neeka skrev 2017-12-28 20:34:13 följande:

    Jag vet inte. Jag gillar namnet vissa dagar, men det kommer nog inte att bli det så har inte lagt ner så mycket tid på att tänka på stavningen än.

    Jag har en bekant vars son heter Ewias, men jag vet inte riktigt var namnet kommer ifrån. 


    Ju enklare stavningen desto enklare för bäraren. Jeremias eller Jeremia/Jeremiah känns mer straight forward.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 16 Jan 11:41
    #13
    Neeka skrev 2017-12-28 20:34:13 följande:
    Jag vet inte. Jag gillar namnet vissa dagar, men det kommer nog inte att bli det så har inte lagt ner så mycket tid på att tänka på stavningen än.
    Jag har en bekant vars son heter Ewias, men jag vet inte riktigt var namnet kommer ifrån.
     
    Schysst att sno sin kompis namn. Inte konstigt att du behöver hjälp från FL.
  • Äldre 16 Jan 20:07
    #14
    Anonym (qwerty) skrev 2018-01-16 11:41:24 följande:

    Schysst att sno sin kompis namn. Inte konstigt att du behöver hjälp från FL.


    Jag har för det första inte sagt att det är ett namn jag kommer att använda, bara att jag gillar den typen av namn. Och för det andra har jag heller inte sagt att det är en kompis barns namn, utan en bekants....
Svar på tråden Hjälp! med pojknamn