• SweetJune

    Hur länge åkte era barn bakåtvänt?

    Hej!

    När bytte ni så barnet åkte framåtvänt och är det då en framåtvänd bältesstol som gäller? Kan ni tipsa om någon bra?

  • Svar på tråden Hur länge åkte era barn bakåtvänt?
  • Anonym (S)

    En var 5, de andra ca 4,5. Skulle absolut aldrig vända före 4 år. Har därefter haft en enkel britax framåtvänd bältesstol.

  • SweetJune

    Tack, sonen blir 4 till vår. Planerade ev vända till sommaren men jag vet att rekommendationen är att åka bakåt så länge det går. Vi kommer nämligen behöva en ny bakåtvänd stol till sommaren och då sonen ändå förmodligen kommer behöva byta några månader efter det tänkte vi kanske köpa en framåtvänd till honom.

  • Långbenopluto
    SweetJune skrev 2017-12-28 08:51:37 följande:
    Tack, sonen blir 4 till vår. Planerade ev vända till sommaren men jag vet att rekommendationen är att åka bakåt så länge det går. Vi kommer nämligen behöva en ny bakåtvänd stol till sommaren och då sonen ändå förmodligen kommer behöva byta några månader efter det tänkte vi kanske köpa en framåtvänd till honom.
    Kanske köpa en framåtvänd? Varför? Det är väl en självklarhet att han ska ha en framåtvänd då?
  • SweetJune
    Tofflans skrev 2017-12-28 08:56:18 följande:

    Kanske köpa en framåtvänd? Varför? Det är väl en självklarhet att han ska ha en framåtvänd då?


    "Kanske" = annars behålla den bakåtvända till honom ett tag till
  • Långbenopluto
    SweetJune skrev 2017-12-28 09:10:57 följande:
    "Kanske" = annars behålla den bakåtvända till honom ett tag till
    Ok, då är det bäst att hålla honom bakvänd, så länge det bara går.
  • Cadencee

    Min äldsta blir 5 i mars, jag vänder honom om någon vecka när hans nya stol kommit.

  • Lindsey77

    Bäst att låta dem åka bakåt så länge de får plats i stolen. Man går efter längd och vikt, inte efter ålder. 4 år är en rekommendation, helst ska de sitta längre. Min son var ca 5 åt när jag vände honom.

  • Almina

    Vad har ni för bakåtvänd nu? Hur lång är han och vad väger han? Beroende på det så kan det ju vara idé att satsa på en ny bakåtvänd stol, eftersom det kan vara så att han kan åka bakåtvänd längre än några månader till.

    Min son på snart 5 år åker bakåtvänd i en Axkid Minikid. Han är 115 cm, väger 20 kg, och har gått om plats kvar!

  • SilverEmma

    Vi hade tänkt låta dem åka bakåtvänt så länge de satt bekvämt, sen blev det så att vi krockade med bilen två månader innan äldsta fyllde 5. Inga barn i bilen, dock deras stolar som vi då fick ersättning för. Även om hon fortfarande satt bra bakåtvänt så passade vi på att istället plocka ut en framåtvänd stol eftersom vi ändå troligtvis hade fått byta inom ett år. Eftersom vi vände henne vid 5 så ville givetvis yngsta också vändas, så när hon fyllde 5 ett år senare så köpte vi en likadan stol till henne.

  • Anonym (Andreas)

    Vände på stora sonen igår. Han fyller fyra till våren. Har försökt hålla honom bakvänd så länge som möjligt men efter resan hem från jul (1,5timme) så klagade han på att han hade jätteont i benen. Han är väldigt stor för sin ålder så vi vände nu. Han satt trångt trots att vi har stor bil med gott om plats, dessutom har vi skjutbart baksäte som redan var längst bak

Svar på tråden Hur länge åkte era barn bakåtvänt?