• Lilly95

    osäker på praktiken

    Hej!!


    Jag är e 22 årig tjej som studerar till sjuksköterska. Jag har snart gått min 4:e termin av 6 och är färdig om ca 1 års tid. Jag har kännt sedan jag började att det verkligen är ett yrke för mig då jag vill hjälpa, vårda och stötta människor i deras olika livssituationer. Jag har alltid tyckt att läran om kroppen varit det roligaste i skolan och jag tycker att det mesta av det vi läst hittills varit intressant och lärorikt. I min utbildning har vi fått möjlighet till mycket praktik inom olika verksamheter vilket jag känner är givande och roligt, men varje gång jag varit ute på VFU har jag kännt mig så fruktansvärt osäker och jag hänger upp mig så på t.ex. medicin-tekniska uppgifter och att exempelvis ta blodtryck. Jag är väl lite klumpig i min personlighet det kan jag inte ljuga om, men att jag i många fall lyckas sätta blodtrycks-manchetten fel känner jag bara att men kom igen typ ( :P ). Det har ju varit ett tillfälle att prata mer med patienterna och skratta lite åt att man lär ju sig mer när man gör fel, men ändå liksom :P. Jag vet inte om det är för att jag är så nervös som jag gör det eller om jag bara försvårar hela grejen? Någon som känner igen sig i liknande situationer?


    Jag känner ju mellan denna osäkerhet att det verkligen är roligt och givande och jag känner en drivkraft att jag snart är färdig och äntligen ska få arbeta som ssk och inte ssk-student. Men samtidigt känner jag att det ständigt är nervöst att gå till praktiken då jag känner en osäkerhet över vad jag ska göra, var jag ska vara och vad jag ibland ska säga eller hur jag ska agera. Jag vill gärna tillföra och inte bara stå och inte göra något, men känslan jag har inom mig är ofta att jag känner mig ivägen typ. Jag vill helst av allt ha full kontroll på läget och vara förberedd och veta vad jag ska göra, men ssk-yrket fungerar ju egentligen inte så så det kanske är det som får mig att känna mig lite osäker och obekväm? Ja jag kan ju bara spekulera. Men jag tänker det är ju en inlärningsprocess allting och när jag är färdig ssk kommer det ju ta ytterligare en bra tid innan jag känner mig säker och då skapar jag mina rutiner och mitt sätt att arbeta.  

    Någon som känner igen sig som pluggar till ssk eller är färdig ssk med liknande känslor? :) 

  • Svar på tråden osäker på praktiken
  • Fins Mamma

    Pluggar ej till sk. Men tänker att du kanske kan jobba extra som undersköterska och få mer vana på det sättet? Har du ett gott hjärta så bryr man sig ej om du råkar sätta fel tro mig.

    Lycka till


    ?
Svar på tråden osäker på praktiken