• Med två små

    Resa/göra utflykter med fem barn?

    Vi har fyra barn och funderar på ett femte men det finns saker som gör oss tveksamma, till exempel om det fortfarande går att åka iväg på kul utflykter med så många barn.

    Vi brukar till exempel åka till fjällen och åka skidor på vintrarna men funkar det att packa skidor, kläder och sju personer i en sjusitsig bil med takbox? Har man råd att åka på resor inom Sverige på somrarna?

    För min del är resandet inte viktigt men min man känner att hela hans tillvaro blir meningslös utan de upplevelserna.

    Ni andra med fem eller fler barn - har ni råd att resa inom Sverige? Funkar det praktiskt? Kan ni åka till museum och upplevelsecentrum och liknande?

  • Svar på tråden Resa/göra utflykter med fem barn?
  • LitenBlomma

    Det är inte så stor skillnad på 4 och 5. Värre med 3 istället för 2.

    Vi åker både i Sverige och utomlands. Hyrde ett hus i Spanien i en månad och det gick bra. När vi bor på hotell tar vi familjerum, 2 rum med dörr emellan. Vi har en Volvo xc90, 7 sitsig.

    Nu har vi 6 barn.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma
    Med två små skrev 2017-12-29 01:16:58 följande:

    Åh, tack för svaret, LitenBlomma! Får packningen plats i XC90:n när alla barn är instuvade?


    Med tanke på hur "liten" xc90 är så tar den mycket packning. Men med takbox klarar ni er absolut!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Pappa2006

    I somras bilade vi till Finland en sväng och så tog vi båten (och bilen) en sväng till Lettland också. Visst går det. Man kanske måste spara lite extra pengar under året för att göra saker man vill, men det går att göra saker billigare också. Vi har 7 barn och åker i en VW buss med 9 platser.

  • Med två små
    Pappa2006 skrev 2018-01-02 22:11:34 följande:

    I somras bilade vi till Finland en sväng och så tog vi båten (och bilen) en sväng till Lettland också. Visst går det. Man kanske måste spara lite extra pengar under året för att göra saker man vill, men det går att göra saker billigare också. Vi har 7 barn och åker i en VW buss med 9 platser.


    Härligt att höra! Jag är också sugen på en buss med fler platser, det måste ju underlätta rejält. Jag tänker att vi kanske kan dra in på uteätande och liknande under resten av året och spara undan semesterpengar varje månad, så borde det kunna lösa sig. Tänker också att hela familjen inte alltid behöver göra allt. Man kan ju dela upp sig efter intresse och smak när det gäller aktiviteter.
    Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
Svar på tråden Resa/göra utflykter med fem barn?