• Anonym (Wolf)

    Hjälp mig hitta en passande hundras!

    Hej.

    Jag har växt upp med två katter, men när jag nu flyttat hemifrån vill jag ta nästa steg och skaffa mig en hund. Då mina föräldrar är pensionerade, har i varje fall min mor lovat att ställa upp som hundrastare när jag själv inte har möjlighet(är på jobbet eller gör något annat). Så den biten blir inga problem. Min mor är 65, men motionerar väldigt mycket och hon kan tänka sig att ta med sig hunden ut när hon tränar.

    Jag vill ha en hund som:
    - Är trofast och hängiven mig som ägare, men samtidigt har lite integritet och inte går runt och fjäskar för andra människor. En hund som värdesätter sig ägare. 

    - Jag vill helst ha en hund som är lite större än en katt(om man säger så), även om små hundar kan vara gulliga så är det inte en liten hund jag är ute efter. Vill ha en lite.

    - Det ska helst vara en ras som inte har allt mycket problem med höfter. Jag vill ha en ras som generellt är relativt frisk.

    - Det ska vara en hund som orkar springa och träna mycket. En hund som orkar med löprundor och långa promenader. En hund som gillar att träna och vara aktiv.

    - Det ska vara en hund med stark mentalitet.

    Vad för hund ska jag skaffa???

  • Svar på tråden Hjälp mig hitta en passande hundras!
  • Anonym (Cissi)

    Först vill jag bara poängtera att en hundras garanterar inte en särskild personlighet (Tyr sig till dig har integritet) detta väljer du inte men du kan göra det du kan gör att hunden ska vilja komma till dig och känner sig trygg vid dig.

    Här är raser jag kom å tänka på:

    * Samojed

    * Dvärgcollie

    * Lagotto

    * Dvärgpudel / Pudel

    (Du skrev inget om krav av pälsvård)

  • izuck
    Anonym (Wolf) skrev 2017-12-29 12:26:10 följande:

    Hej.

    Jag har växt upp med två katter, men när jag nu flyttat hemifrån vill jag ta nästa steg och skaffa mig en hund. Då mina föräldrar är pensionerade, har i varje fall min mor lovat att ställa upp som hundrastare när jag själv inte har möjlighet(är på jobbet eller gör något annat). Så den biten blir inga problem. Min mor är 65, men motionerar väldigt mycket och hon kan tänka sig att ta med sig hunden ut när hon tränar.

    Jag vill ha en hund som:
    - Är trofast och hängiven mig som ägare, men samtidigt har lite integritet och inte går runt och fjäskar för andra människor. En hund som värdesätter sig ägare. 

    - Jag vill helst ha en hund som är lite större än en katt(om man säger så), även om små hundar kan vara gulliga så är det inte en liten hund jag är ute efter. Vill ha en lite.

    - Det ska helst vara en ras som inte har allt mycket problem med höfter. Jag vill ha en ras som generellt är relativt frisk.

    - Det ska vara en hund som orkar springa och träna mycket. En hund som orkar med löprundor och långa promenader. En hund som gillar att träna och vara aktiv.

    - Det ska vara en hund med stark mentalitet.

    Vad för hund ska jag skaffa???


    Varför inte en traditionell schäfer?
    Jag menar.. stark mentalitet, vill ha mycket motion, lite mer egen och inte så kontaktsökande gällande andra människor, stor hund..
  • Anonym (anonyma jag)

    Taxar har oftast stark mentialitet, de gillar att vara aktiva och är hängiven sin ägare.

    Men det finns olika sorter, normalstorlek, kanintax och dvägtax. Korthårig, strävhårig och långhårig. Jag har växt upp med korthåriga taxar av normalstorlek.

    Vissa är framavlade för skönhet och utställning.

    Men andra är framavlade för vaktkänsla, jakt etc.

    Om du väljer en tax som är framavlad för jakt och vaktning så kommer du få en aktiv hund som är trogen och dessutom kommer vakta ditt hem på natten när du sover. Fördelen är att de inte äter lika mycket som en stor hund, så de är billigare i drift. En jakttax älskar att springa och vara mycket aktiv.

    Om du vill ha en stor hund kan en doberman vara ett alternativ.

  • Anonym (anonyma jag)

    Taxar har oftast stark mentialitet, de gillar att vara aktiva och är hängiven sin ägare.

    Men det finns olika sorter, normalstorlek, kanintax och dvägtax. Korthårig, strävhårig och långhårig. Jag har växt upp med korthåriga taxar av normalstorlek.

    Vissa är framavlade för skönhet och utställning.

    Men andra är framavlade för vaktkänsla, jakt etc.

    Om du väljer en tax som är framavlad för jakt och vaktning så kommer du få en aktiv hund som är trogen och dessutom kommer vakta ditt hem på natten när du sover. Fördelen är att de inte äter lika mycket som en stor hund, så de är billigare i drift. En jakttax älskar att springa och vara mycket aktiv.

    Om du vill ha en stor hund kan en doberman vara ett alternativ.

  • Anonym (Wolf)
    Anonym (anonyma jag) skrev 2017-12-29 12:43:15 följande:

    Taxar har oftast stark mentialitet, de gillar att vara aktiva och är hängiven sin ägare.

    Men det finns olika sorter, normalstorlek, kanintax och dvägtax. Korthårig, strävhårig och långhårig. Jag har växt upp med korthåriga taxar av normalstorlek.

    Vissa är framavlade för skönhet och utställning.

    Men andra är framavlade för vaktkänsla, jakt etc.

    Om du väljer en tax som är framavlad för jakt och vaktning så kommer du få en aktiv hund som är trogen och dessutom kommer vakta ditt hem på natten när du sover. Fördelen är att de inte äter lika mycket som en stor hund, så de är billigare i drift. En jakttax älskar att springa och vara mycket aktiv.

    Om du vill ha en stor hund kan en doberman vara ett alternativ.


    Är det någon skillnad på en doberman och rottweiler i beteende och sånt?
  • Teady111
    izuck skrev 2017-12-29 12:37:20 följande:
    Varför inte en traditionell schäfer?
    Jag menar.. stark mentalitet, vill ha mycket motion, lite mer egen och inte så kontaktsökande gällande andra människor, stor hund..
    Men så har de ju problem med höfterna inom rasen också . .
  • Anonym (Wolf)
    Teady111 skrev 2017-12-29 12:48:25 följande:
    Men så har de ju problem med höfterna inom rasen också . .
    Har också hört talas om det. Även att rottweiler har problem med höfterna, men hur vanligt är det att hunden får problem med tiden? Kanske är svårt att sia om det såklart men vad tror du i %?
  • Anonym (Cissi)
    Teady111 skrev 2017-12-29 12:48:25 följande:

    Men så har de ju problem med höfterna inom rasen också . .


    Därför jag inte tog med schäfer, känd höfthund
  • Anonym (Cissi)

    Cocker Spaniel

    är också ett alternativ de känns mycket trofasta och söta lagom storlek fin familjehund!

  • Teady111
    Anonym (Wolf) skrev 2017-12-29 12:51:32 följande:
    Har också hört talas om det. Även att rottweiler har problem med höfterna, men hur vanligt är det att hunden får problem med tiden? Kanske är svårt att sia om det såklart men vad tror du i %?
    Oj, jag är tyvärr ingen expert  :/  Vet bara att det är vanligt bland schäfrar. Vet två stycken personer som haft schäfrar där den ena var valp och fick avlivas. Den andra var vuxen när den fick problem och fick även den avlivas  pga höftledsdysplasin  :(

    Hittade lite generell info om sjukdomen här:
    www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/kontroll-av-leder/
  • Dexter dot com

    Alla hundar behöver mental aktivering utöver motion för att må bra. Många av raserna som nämnts tidigare är bruksraser och behöver få jobba ordentligt med huvudet för att vara trevliga och balanserade. Erbjuder du "bara" motion eller är du även intresserad av lydnad, spår, sök, agility, nosework osv? Hur långa promenader/löprundor per dag erbjuder du?

  • LFF

    Fundera på vad du kan ge mer än fysisk motion i form av mental träning för hunden. 

    En rottis är stor och tung i kroppen, inte idealet om man vill ha en löparkompis.

    Schäfrarna har haft problem med höfter, absolut, men med lite detektivarbete så går det absolut att hitta bra schäfrar som är friska. 

    Staffordshire Bullterrier är absolut goa men där har man också problem med höfter och armbågar (som andra större, tunga hundar som tex rottis). 

    Läs på hos olika rasklubbar och tex www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/ om vad man ska tänka på vid köp av hund. Läs rasernas rasstandard och beskrivningar. Gå på utställning och prata med folk av de raser du är intresserad av (helst inte mitt under att de förbereder sig för att gå in i ringen men efteråt är så gott som alla vänliga och glada i att berätta mer om just sin ras.

  • izuck
    LFF skrev 2018-01-02 09:37:41 följande:

    Fundera på vad du kan ge mer än fysisk motion i form av mental träning för hunden. 

    En rottis är stor och tung i kroppen, inte idealet om man vill ha en löparkompis.

    Schäfrarna har haft problem med höfter, absolut, men med lite detektivarbete så går det absolut att hitta bra schäfrar som är friska. 

    Staffordshire Bullterrier är absolut goa men där har man också problem med höfter och armbågar (som andra större, tunga hundar som tex rottis). 

    Läs på hos olika rasklubbar och tex www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/ om vad man ska tänka på vid köp av hund. Läs rasernas rasstandard och beskrivningar. Gå på utställning och prata med folk av de raser du är intresserad av (helst inte mitt under att de förbereder sig för att gå in i ringen men efteråt är så gott som alla vänliga och glada i att berätta mer om just sin ras.


    ok, tack.
  • Aniiee

    Jag undrar också vad du har att erbjuda en hund mer än en löprunda.

    Av de hundar som föreslogs i första inlägget så har jag 2 av raserna (samojed och shetland sheepdog, dvärgcollie är inte en ras....), och förvisso är de båda ett par riktiga lathundar om de har lust, men de skulle aldrig nöja sig med endast "en löprunda" om dagen. Båda är dock bruksavlade, en sällskapsavlad sheltie nöjer sig med en någo lägre nivå än min aktiva vallhund.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Pets454

    Hej!

    En sheltie kan passa bra om du vill ha en hund av mellanstorlek de är snälla och helt fantastiska. Vill du ha en liten eller mellanstor hund så kanske pudel. Vill du ha en stor hund så tror jag att rottweiler passar bra. En tik av rottweiler är nog bättre än en stor och stark hane Om du eller person som ska gå ut med hunden inte är jättestark.

Svar på tråden Hjälp mig hitta en passande hundras!