• anon88

    Camino Leden (skor)

    Jag ska gå på camino leden med brorsan men det är en lång vandring i mer än 1 månad med ca. 9h vandring per dag. 

    Är det nån som har gått den leden ? eller som har erfarenhet av lång trekking ? 

    Vad ska man ha för skor på sig. googlade men kom ett hav av olika svar. Vet att det ska vara Goretex material. Och har beställt speciella strumpor. 

    Men ingen anning om vad man ska ha för skor på sig. 

    Jag kommer och ha en backpack med camping utrustning. Så blir några extra kilon XD och vi kommer förhoppningsvis och gå upp i alperna. 

    Tacksam för all tips från er veteraner XD

  • Svar på tråden Camino Leden (skor)
  • Anonym (b)

    Oavsett var du vandrar så är det viktigt att du har skor som är väl ingångna (eller såna som du är 200% säker att de passar dina fötter perfekt).
    Vad använder du för vandringskängor/-skor idag? Är du van vid att vandra med tung packning?

    Själv har jag två omgångar vandringskängor, ett par för lätta vandringar (med lätt packning alltså) och ett par för tyngre packning.

  • anon88
    Anonym (b) skrev 2017-12-30 13:45:46 följande:

    Oavsett var du vandrar så är det viktigt att du har skor som är väl ingångna (eller såna som du är 200% säker att de passar dina fötter perfekt).
    Vad använder du för vandringskängor/-skor idag? Är du van vid att vandra med tung packning?

    Själv har jag två omgångar vandringskängor, ett par för lätta vandringar (med lätt packning alltså) och ett par för tyngre packning.


    nej jag brukar ha på mig sneakers, vi ska gå i april så jag tänkte träna i skogen innan. Jag brukar inte backpacka så är inte van. Brorsan hade en extra väska åt mig som jag ska hämta snart. Tänkte fylla den och träna och gå med den. 
  • Anonym (b)
    anon88 skrev 2017-12-30 13:59:40 följande:
    nej jag brukar ha på mig sneakers, vi ska gå i april så jag tänkte träna i skogen innan. Jag brukar inte backpacka så är inte van. Brorsan hade en extra väska åt mig som jag ska hämta snart. Tänkte fylla den och träna och gå med den. 
    Ja, det är ju lite knapert om tid att hitta ett par bra kängor och gå in dem, samt att vänja sig vid ryggsäcken. Jag är ännu kinkigare med ryggsäckar än vad jag är med skor.
    Har du läst på Utsidans forum? Där finns en massa bra tips, säker från folk som gått Camino också.
    Det där med att hitta rätt skor (och ryggsäck) är så otroligt individuellt. Men jag brukar inte snåla när det gäller något av det. Om jag var du skulle jag skaffa ett par riktigt bra kängor och testa hur de är med packningen. Testa också med olika sorters strumpor. För min del måste jag ha olika strumpor eftersom fötterna svullnar ibland.
    Har du vandrat mycket innan? 9 timmar på en dag är rätt mycket. Men jag är en bekvämlighetsvandrare som helst inte går mer än 3 mil om dagen när jag är ute.
  • anon88
    Anonym (b) skrev 2017-12-30 14:38:01 följande:
    Ja, det är ju lite knapert om tid att hitta ett par bra kängor och gå in dem, samt att vänja sig vid ryggsäcken. Jag är ännu kinkigare med ryggsäckar än vad jag är med skor.
    Har du läst på Utsidans forum? Där finns en massa bra tips, säker från folk som gått Camino också.
    Det där med att hitta rätt skor (och ryggsäck) är så otroligt individuellt. Men jag brukar inte snåla när det gäller något av det. Om jag var du skulle jag skaffa ett par riktigt bra kängor och testa hur de är med packningen. Testa också med olika sorters strumpor. För min del måste jag ha olika strumpor eftersom fötterna svullnar ibland.
    Har du vandrat mycket innan? 9 timmar på en dag är rätt mycket. Men jag är en bekvämlighetsvandrare som helst inte går mer än 3 mil om dagen när jag är ute.
    Nej visste inte ens om den ska kika på den nu, tack XD 

    Har vandrat enstaka gånger, som max 6h så jag vet haha, men det e därför jag tänkte försöka fixa grejerna så snabbt som möjligt så jag kan börja träna.

    Läste att man skulle ha strumpor gjord av ylle. Är det, det du menar eller menar du tjockleken ? 

     
  • Anonym (b)
    anon88 skrev 2017-12-30 14:56:53 följande:
    Nej visste inte ens om den ska kika på den nu, tack XD 

    Har vandrat enstaka gånger, som max 6h så jag vet haha, men det e därför jag tänkte försöka fixa grejerna så snabbt som möjligt så jag kan börja träna.

    Läste att man skulle ha strumpor gjord av ylle. Är det, det du menar eller menar du tjockleken ? 

     
    Utsidan är jättebra. Finns mycket matnyttigt där, inte minst recensioner av olika typer av utrustning.

    Bra att du tänker börja träna nu. Om man inte har några problem brukar man ju kunna klara det mesta i vandringsväg. Och har du problem som du inte vet om än lär du hinna märka det innan ni börjar vandra.

    Jag har strumpor i både syntet, ull och bomull som jag använder i olika kombinationer beroende på vilka kängor jag har och hur svullna fötterna är. (och hur varmt det är)

    Tänk också på resten av kläderna. Det finns inget som är så irriterande som sömmar som skaver eller veck som bildas när man ska gå långa dagar.

    Jag har för övrigt aldrig haft gore-tex-skor på mina tyngre vandringar. Jag har mjuka lätta (gore-tex) kängor för kortare vandringar (~2 mil) med lätt packning (5-10 kg) och tyngre kängor (läder och stelare sula) för längre vandringar med mer packning. Det är vad som funkar för mig. Men jag har ryggproblem så jag är kanske mer kinkig än gemene man.
Svar på tråden Camino Leden (skor)