• abcdefh

    Mögel i dusch - hur sprids mögelsporer?? *hjälp*

    Har några mögelfläckar (svartmögel?) bakom silikonfogen i min dusch. Väntar på att få hjälp med att byta silikon och få bort det, men under tiden jag väntar så har jag torkat bort vatten med en vanlig handduk runt fogarna direkt efter dusch för att få golvet torrt och undvika att det möglar mer. Utan att tänka mig för trampade jag sedan på den här handduken och gick runt i lägenheten - nu har jag panik och föreställer mig att massa mögelsporer från duschen hamnade på handduken för att sedan hamna på mina fötter, och sen spreds över hela golvet eftersom jag har gått överallt. :(

    Har jag gjort bort mig totalt eller är mitt tänk överdrivet? Hur funkar spridning av svartmögelsporer? Bör jag oroa mig?

  • Svar på tråden Mögel i dusch - hur sprids mögelsporer?? *hjälp*
  • SofieJ

    Nej! Jättevanligt med mögel i fogarna! Du behöver inte oroa dig.

    Det kommer inte få fäste i resten av bostaden om du inte har sjukt dålig ventilation och det är fuktigt och mysigt på golven.

  • Themis

    Mögel kan sprida sig om du gnor runt det, svar ja. Men för att möglet ska tillväxa krävs en rätt fuktig miljö större delen av tiden, och det har man ju oftast bara i badrummet och kanske runt fogarna vid köksbänken eller så. 

    Så den risken är inte så stor egentligen, men har man aktivt mögel i badrummet i större mängder så drar ju de sporerna runt i luften inomhus och kan göra människor dåliga som är känsliga för det, de kan få luftvägsirritation, huvudvärk, trötthet och hudbesvär.

    Det finns antimögelmedel att köpa på t.ex. badrumsbutiker och i färg/bygghandeln, det är förvisso rätt giftigt men det medföljer instruktioner om hur man ska använda det för att stoppa det aktiva möglet tills man kan fixa sitt badrum.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • abcdefh

    Tack för svar! Så, jag kan alltså gå och lägga mig i lugn och ro utan att behöva skrubba fötterna och golvet med klorin? :P (ja jag är hypokondriker)

    Kan tillägga att det är inte mycket mögel, bara några centimeterstora fläckar på några ställen. Iofs inte helt hundra procent fastställt att det är mögel heller, men vet inte vad det skulle vara annars!

  • SofieJ

    Om du menar att det ser ut typ såhär:



    Så har det typ sett ut i alla lägenheter jag bott i utom möjligen min nuvarande. Har aldrig haft problem med mögel någon annanstans än just i fogarna.

  • abcdefh

    Mer än så är det definitivt, och det sitter under silikonen längst ner vid golvet (så det händer ingenting om man gnuggar, silikonen måste bort först). Är ändå rädd att sporer lossnar och tex sätter sig på handduken, från handduken till fötterna, från fötterna till golvet och skorna, osv...

  • Jacks

    Nu är det kört ska du veta!

    Du kommer garanterat att ha en grym fotvårta imorgon förmiddag, kanske 2 till och med.

    Kan tänka mig att du får rådet att bränna ur lägenheten om du kontaktar Anticimex.

    eller så får du helt enkelt tänka till och börja förstå att detta inte är något problem alls .

  • SofieJ
    Jacks skrev 2017-12-30 22:28:04 följande:

    Nu är det kört ska du veta!

    Du kommer garanterat att ha en grym fotvårta imorgon förmiddag, kanske 2 till och med.

    Kan tänka mig att du får rådet att bränna ur lägenheten om du kontaktar Anticimex.

    eller så får du helt enkelt tänka till och börja förstå att detta inte är något problem alls .


    Var inte så taskig! Vi har alla våra nojjor.

    TS kan dock vara säker på att hen inte får större mögelproblem än såhär så länge hen inte bor under växthusliknande förutsättningar.

    Sannolikheten är stor att de nya fogarna också kommer få lite mögel efter något år. Speciellt om städning inte är det roligaste man vet :)
  • Jacks
    SofieJ skrev 2017-12-30 22:40:31 följande:

    Var inte så taskig! Vi har alla våra nojjor.

    TS kan dock vara säker på att hen inte får större mögelproblem än såhär så länge hen inte bor under växthusliknande förutsättningar.

    Sannolikheten är stor att de nya fogarna också kommer få lite mögel efter något år. Speciellt om städning inte är det roligaste man vet :)


    Ber lite om ursäkt, men bara lite.
  • SofieJ
    Jacks skrev 2017-12-30 22:47:50 följande:

    Ber lite om ursäkt, men bara lite.


    Hahaha :)
Svar på tråden Mögel i dusch - hur sprids mögelsporer?? *hjälp*