• Äldre 31 Dec 10:46
    14443 visningar
    70 svar
    70
    14443

    Jobb med barnens idrott

    Hur mycket xtra jobb är det med olika idrotter som era barn håller på med?
    Mina spelar fotboll och det är ganska mycket jobb med kiosktider och matchvärd och saker som ska säljas mm.

  • Svar på tråden Jobb med barnens idrott
  • Äldre 31 Dec 10:59
    #1

    Fotboll:

    Kiosk någon gång per år, baka någon gång per år. Barnen bollkallar på a-laget max en gång per år. Föräldrar matchvärd typ en gång var 3e år. Sen om laget vill dra in mer pengar tillkommer t ex försäljningar eller annat arbete. Brukar alltid sälja Idrottsrabatten utöver allt annat.

    Innebandy. Kiosk/sekretariat 2-3 ggr per är, baka 1-2. Samma som för fotbollen behövs ytterligare pengar i lagkassan för t ex cuper tillkommer försäljning/arbete. Brukar även de sälja Idrottsrabatten utöver allt annat.

    Dans:

    Inget, kommer en fråga varje år om frivilliga i entrén till sen årliga föreställningen men det brukar aldrig beordras

    Gymnastik.

    Kiosk 2 ggr per år, baka 2 ggr per år. Försäljningar 2-4 ggr per år. Städ av hall 2 ggr per termin. Även här tillkommer idrottsrabatter. Det som inte behöver jobbas ihop här är tävlingar. Du betalar själv det du deltar i.

    Friidrott:

    Arbete som funktionär under hemmatävlingarna. Innebär bak samt att du blir låst vid någon station en halv dag. Även här idrottsrabatter. Samma som med gymnastik. Du betalar det du deltar i. Sparar en massa pengar för föreningen som de slipper jobba in då det brukar kosta 70-80 kr per gren barnen deltar i. Går fort 4-600 / per barn på en helg om det tävlas i många grenar

  • Anonym (Aktiv­a barn)
    Äldre 31 Dec 11:05
    #2

    Fotboll - är med i föräldragruppen (sköter all försäljning) och ansvarar för fikat alla hemmamatcher. Snitt 2 timmar/v.

    Ridklubben - sköta fikat 1 gång/ år

    Kontaktsport - några gånger om året men en massa timmar då så kanske i snitt 1 timme/v året runt.

    Dans - inget arbete men dyr träningsavgift

    Det blir lite timmar... Men långt ifrån den tid alla frivilliga, obetalda tränare lägger så det är inget att gnälla över

  • Äldre 31 Dec 11:06
    #3

    Fotboll (nioåringar): Jättemycket jobb! Helt absurt egentligen. Jag är lagledare i laget och sköter mycket planering, kallelser osv.
    Men alla föräldrar måste sälja lotter åt klubben, hjälpa till på cuper, stå i caféet osv.

    Handboll (nioåringar): Varit väldigt lite hittills, typ café en gång per termin. 

    Innebandy (sjuåringar): Stå i café på hemmacup.

  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 31 Dec 16:28
    #4

    Hur gör man om man inte kan? Jag jobbar ex varannan helg min man har också oregelbundna tider?

  • Äldre 31 Dec 17:49
    #5
    Anonym (orolig) skrev 2017-12-31 16:28:52 följande:

    Hur gör man om man inte kan? Jag jobbar ex varannan helg min man har också oregelbundna tider?


    Man får kolla med de andra föräldrarna om det är någon som kan byta pass med en, alternativet är att hitta en ersättare eller ta ledigt från jobbet.
    Handlar det om enstaka gånger så brukar det vara förståeligt om man inte kan men då förväntas du att "bjuda igen" vid ett senare tillfälle.
    Men är det så att det är en aktivitet som kräver mycket engagemang från föräldrarna och man vet på förhand att man inte kommer ha tid så välj en annan sport, det är inte populärt med folk som smiter undan.
  • Äldre 1 Jan 15:57
    #6
    Anonym (orolig) skrev 2017-12-31 16:28:52 följande:
    Hur gör man om man inte kan? Jag jobbar ex varannan helg min man har också oregelbundna tider?
    Då kan ju inte barnet hålla på med en sån idrott. Det är ju inte en rättighet för barn att välja idrott helt fritt.
  • Anonym (.)
    Äldre 1 Jan 20:13
    #7
    Anonym (orolig) skrev 2017-12-31 16:28:52 följande:

    Hur gör man om man inte kan? Jag jobbar ex varannan helg min man har också oregelbundna tider?


    Kanske du kan erbjuda dig att istället bli lagledare (sköta administrationen), hålla i lagkassan, tvätta matchkläder eller något sådant som inte måste skötas vid en viss tidpunkt utan man kan vara lite mer flexibel med.
  • Äldre 1 Jan 20:22
    #8
    Anonym (orolig) skrev 2017-12-31 16:28:52 följande:

    Hur gör man om man inte kan? Jag jobbar ex varannan helg min man har också oregelbundna tider?


    Som ovan skrev så är det enklaste att snabbt räcka upp handen på något man faktiskt kan göra för att i gengäld då slippa de gånger det kör ihop sig.

    Jag har t ex valt att vara fikaansvarig (d v s göra schemat för vilka som ska baka/sälja fikat vid hemmamatcher) i 2 av barnens idrotter för att helt enkelt få göra schemat och schemalägga mig själv när jag faktiskt kan. Har 4 barn i olika idrotter och jag kan omöjligt sälja fika på två ställen samtidigt så klart bättre få sätta schemat själv.

    Jag har också ett år bytt bort fikabiten helt mot att jag tvättade lagets tröjor hela säsongen. 

    Men annars, var offensiv och hugg jobb direkt de kommer ut när du faktiskt kan för då har folk all förståelse för att du inte har möjlighet en annan gång. Folk jobbar olika och alla kan inte alltid. Det är inte ett bekymmer. Det som är bekymret är de som alltid duckar och aldrig tar något frivilligt och när det kommer ut ett schema så passar det heller aldrig.
  • Äldre 1 Jan 22:32
    #9
    cosinus skrev 2018-01-01 20:22:44 följande:

    Som ovan skrev så är det enklaste att snabbt räcka upp handen på något man faktiskt kan göra för att i gengäld då slippa de gånger det kör ihop sig.

    Jag har t ex valt att vara fikaansvarig (d v s göra schemat för vilka som ska baka/sälja fikat vid hemmamatcher) i 2 av barnens idrotter för att helt enkelt få göra schemat och schemalägga mig själv när jag faktiskt kan. Har 4 barn i olika idrotter och jag kan omöjligt sälja fika på två ställen samtidigt så klart bättre få sätta schemat själv.

    Jag har också ett år bytt bort fikabiten helt mot att jag tvättade lagets tröjor hela säsongen. 

    Men annars, var offensiv och hugg jobb direkt de kommer ut när du faktiskt kan för då har folk all förståelse för att du inte har möjlighet en annan gång. Folk jobbar olika och alla kan inte alltid. Det är inte ett bekymmer. Det som är bekymret är de som alltid duckar och aldrig tar något frivilligt och när det kommer ut ett schema så passar det heller aldrig.


    Kloka råd! Kan bara hålla med.
  • Anonym (-)
    Äldre 15 Sep 23:32
    #10
    Alexi skrev 2018-01-01 15:57:29 följande:

    Då kan ju inte barnet hålla på med en sån idrott. Det är ju inte en rättighet för barn att välja idrott helt fritt.


    Fast, jo. Enligt DO så är det mer eller mindre en rättighet.

    Nåja, inte riktigt hur som helst men det finns ett fall som vunnits av föräldrarna till ett barn som inte fick vara med, pga bristande intresse från föräldrarnas sida. DO ansåg att klubben agerar fel genom att utesluta barnet pga barnets ointresserade föräldrar. BARNET var intresserat och ville spela, föräldrarna hade annat för sig.

    Familjen fick som sagt rätt.
Svar på tråden Jobb med barnens idrott