• beapea

    Uppsägningstid

    Jag har jobbat i en butik i drygt 7 månader nu.Vi har inget kollektivavtal heller. Men känner att det är dags för mig att lämna. På det stället var det bara 3 månaders prövotid och efter den var klar så fick jag vara kvar. Men jag har nu inget nytt avtal utan det står på det gamla att det gick ut i slutet av augusti. Så min  fråga är nu om jag ens har någon uppsägningstid överhuvudtaget eller om jag kan gå samma dag? 

  • Svar på tråden Uppsägningstid
  • Lena

    Avtal med provanställning fortsätter även efter provanställningen är klar så villkoren i det avtalet gäller

  • Anonym (Uhbak)
    Lena skrev 2017-12-31 17:21:33 följande:

    Avtal med provanställning fortsätter även efter provanställningen är klar så villkoren i det avtalet gäller


    Sanning med modifikation. Det är troligtvis LAS som gäller.
  • hissjocke

    Du behöver ta reda på vilken typ av anställning du har. Det låter som att du är tillsvidare anställd dock. Då löper det avtal ni ingick när du blev anställd. Eftersom du inte arbetat längre än två år så har du en uppsägningstid på minst 1 månad enligt LAS. LAS är förvisso en dispositiv lag vilket innebär att det går att förhandla bort den. Så du behöver läsa vad ditt avtal säger.

Svar på tråden Uppsägningstid