• chåkladboll

    Sparade pengar och samboförhållande

    Ber om ursäkt för ett långt inlägg, men jag vore otroligt tacksam för svar! {#emotions_dlg.flower}

    Jag och min pojkvän sedan 3 år tillbaka har nyss flyttat in tillsammans i en hyresrätt. Han tog universitetsexamen i juni, jobbade under sommarn och har nu varit arbetslös i 3 månader men börjar på sitt nya jobb om en vecka. Jag har pluggat på distans i ett år och jobbat extra, och kommer att fortsätta med det i den nya staden vi har flyttat till. Utöver mitt CSN-bidrag planerar jag att hitta ett extrajobb på ca 25 %. Båda har bott hemma fram tills nu.

    Innan flytten var vi noga med att räkna ihop summan på hyran, alla räkningar och den uppskattade kostnaden för maten vi kommer att behöva betala, och jämföra det med bruttoinkomsten vi kommer att få ut varje månad. Vi kom fram till att vi kommer att klara av framtiden om vi är lite smarta med våra rörliga utgifter, och om jag skaffar ett extrajobb som planerat. Vi diskuterade även hur vi skulle lägga upp allt ekonomiskt och kom fram till att vi ska betala de fast utgifterna procentuellt efter hur mycket vi tjänar separat, vilket betyder att han kommer betala rätt mycket mer än mig för hushållet.  Skäms
    Det uppstod en liten konflikt om huruvida vi skulle räkna in sparpengar, i och med att jag hade dubbelt så mycket som honom på mitt sparkonto. "Borde jag betala mer än honom till en början eftersom jag har mer pengar för tillfället, eller ska vi inte räkna med dem eftersom jag har tagit mer ansvar för min ekonomi?" Vi kom fram till att de ska fortsätta vara mina, men att jag var öppen för att betala lite mer för större möbler som ex. säng och soffa. 

    För ett par veckor sedan varnade han om att hans sparade pengar kanske inte kommer att räcka tills det att han får sin första lön, och jag - som trodde att jag bara skulle behöva rycka in med några tusenlappar strax innan löning - sa att det var okej. Men nu efter att julen har varit är så pass mycket av hans pengar försvunnit att han BARA kommer ha råd att betala för bensin fram till löning, vilket i värsta fall blir om två månader. Han har inte gjort upp en plan för sin ekonomi trots att han kände att det började kärva, och i mina ögon har han inte varit särskilt smart med alltihop. 

    Så nu är frågan om jag, som hans nyblivna sambo, ska behöva handla mat för två månader, betala hyra och räkningar för två månader och lägga ut pengar för de möbler vi redan beställt? Hur mycket (eller lite) av den mat, hyra och räkningar jag kommer få stå för ska han betala tillbaka till mig när han har fått lön?
    Min moral säger att man hjälper varann i ett samboförhållande när det kärvar, men min hjärna säger att han borde försökt lite mer för att "förtjäna" att jag täcker upp för oss båda i två månader. Knappt gjort upp en plan. Han jobbade ingenting under tiden som student och han har tidigare fått låna pengar av sin pappa så fort det strulat med ekonomin, så han har liksom inte lärt sig att ta ansvar på samma sätt som jag har gjort.

    Hur borde vi göra?

    1. Jag betalar allt under två månader och han är inte skyldig mig någonting efter detta (förutom halva kostnaden för möblerna vi beställt)

    2. Jag betalar allt under två månader och han betalar mig hälften (alt. mer?/mindre?) av detta så fort han fått lön

    3. Han lånar pengar från sin pappa under två månader för att kunna betala hälften här hemma

    Vill ha så många inputs som möjligt! Oskyldig Den som inte orkar skriva en kommentar får gärna kommentera med en siffra bara.  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-31 21:34
    Tillägg: Det är alltså sparpengarna jag kommer behöva ta ifrån som frågan gäller. Inte studiebidraget, som är min månadsinkomst atm.

  • Svar på tråden Sparade pengar och samboförhållande
  • Lena

    Ni skulle betala procentuellt efter inkomst alltså får du betala allt nödvändigt just nu.

    Sparpengar är ingen inkomst så pga dem ska du inte betala mer

  • Knicksaren

    Tycker det känns som du styr och ställer i förhållandet. Du vill betala mindre procentuellt för att du har lägre inkomst. Du vill inte att ert tidigare sparande skall räknas in för du har mer. Och nu när han har en lägre inkomst pga att han precis börjat ett nytt jobb, vill du att han ska låna pengar av sin far så att inte du behöver täcka upp..

    Skäms på dig.

  • chåkladboll
    Lena skrev 2017-12-31 20:11:28 följande:

    Ni skulle betala procentuellt efter inkomst alltså får du betala allt nödvändigt just nu.

    Sparpengar är ingen inkomst så pga dem ska du inte betala mer


    Problemet är att jag måste ta från mitt sparkonto för att kunna täcka upp för oss båda. Går liksom inte att undvika det i och med att jag bara har CSN för tillfället... :/ 
  • Lena

    Ja men så blir det ibland tyvärr men du betalar ju bara gemensamma utgifter och inte några av hans

  • chåkladboll
    Knicksaren skrev 2017-12-31 20:20:09 följande:

    Tycker det känns som du styr och ställer i förhållandet. Du vill betala mindre procentuellt för att du har lägre inkomst. Du vill inte att ert tidigare sparande skall räknas in för du har mer. Och nu när han har en lägre inkomst pga att han precis börjat ett nytt jobb, vill du att han ska låna pengar av sin far så att inte du behöver täcka upp..

    Skäms på dig.


    Det som gör mig osugen på att täcka för allt och sen vända blad är att det känns som att han inte har försökt. Han har exempelvis varit ok med att äta ute flera gånger och han har köpt kläder han inte behövde. Och sen just att han inte gjort upp någon plan. Inte ställt sig frågan vilka nödvändiga utgifter han har (våra gemensamma + saker som snus, mobil, bensin osv)... Det är det som gör mig opepp. Hela mitt CSN + majoriteten av mina sparpengar kommer att försvinna pga det. Jag hade haft en annan inställning om han prioriterat den här frågan lite mer. Det hade inte svidit lika mycket då. 
  • Koala

    Varför ska ni betala procentuellt?
    Jag tycker att ni borde dela hälften var på de gemensamma utgifterna (hyra, el, hemförsäkring, tv-avgift, matvaror etc) och sedan får var och en disponera kvarvarande pengar.
    Om din sambo tjänar mer än du kan väl han bjuda dig på bio, utemat och sådant lite oftare.
    Då kanske han tar större ansvar för sin ekonomi.

  • chåkladboll
    Lena skrev 2017-12-31 20:52:25 följande:

    Klart det känns surt men du kan inte bryta överenskommelsen bara därför.


    Jag kan lägga två månadsinkomster på detta absolut, men hur ska man göra när det inte räcker? Vi måste fortfarande ta från mina besparingar. Borde han paya tillbaka nånting för dem, eller ska han inte behöva det? Det är det jag fastnat på... 
Svar på tråden Sparade pengar och samboförhållande