• H4llongr0ttan

    Någon som har en siberian Husky??

    Hej! Jag är i tankarna kring att skaffa en Husky. Jag har redan varit och tittat på den men inte bestämt något.

    Jag har länge drömt om äga en Husky eller samojed och nu finns det till salu i närheten av mig och jag blev helt till mig!

    Men, jag är lite osäker efter att ha läst massa forum... Uppfödaren sade att det inte är någon större skillnad från en Sk. vanlig hund och en Husky, Hon säger att det är bara det man vaner den med. Men forum verkar ju säga annat.

    Jag bor i ett litet hus på landet, vägen är nära men skogen och havet är också väldigt nära. Gångavstånd till havet/stranden och isarna. Vi har även en sommarstuga som vi brukar fara till över isarna på vintern. Även sommartid såklart men att springa på isen tänkte jag skulle passa en husky?

    Jag bor ensam med en katt och jobbar 75% och har 5, 6 eller 7h långa dagar och 7 dagar ledigt på ett 3 veckors schema. Jag kan ha lunchrast hemma. Något intresse, förutom pojkvän hehe, har jag inte så jag har ?all tid i världen? efter jobbet att ge till hunden. Jag brukar sluta kl 13/14/15 om dagarna. Jag hade tänkt att hunden får vara med överallt på min fritid, alltså att han får komma med då jag går någonstans.

    Ärligt motionerar jag inte så mycket just nu men jag VILL motionera och jag vet att en husky vill det också. Jag har växt upp med hundar och djur. Jag hade tänkt öva lite drag med hunden, uppfödaren säger att den orkar det trots endast en stycken. Jag tycker även om att vandra och vi brukar resa till lappland varje år. Då tänker jag ha med hunden alltså. Jag bor på en plats var vintern kommer rejält om den kommer och sommaren är sisådär med värmen. Så det är väl halv varmt halv kallt året om. Med utstick med -20 till +30 (väldigt sällan).

    Frågan med hela tråden är väl egentligen om ni tycker det verkar lämpligt att jag tar en Husky? Är det så ?svårt? som det verkar på alla forum? Jag tycker uppfödaren inte alls gav mig det intrycket... Vad säger ni som har en husky??

  • Svar på tråden Någon som har en siberian Husky??
  • Celaena

    Det är en "svår" ras. Jag har haft huskies och andra svårare raser under många år (men inte nu längre, efter sista gamlingen gick bort så bestämde jag mig för att det var dags för en ren sällskapsras, det passar helt enkelt livet bättre nu.)

    En uppfödare som säger att en husky inte skiljer från "vanliga" hundar (antar att hen menar sällskapsraser?) är inte en uppfödare jag skulle höra av mig till två gånger. Om man tittar på blocket och ser alla huskies, amstaffs, rottweilers osv som omplaceras pga allergi och ändrade familjeförhållanden innan de fyllt året så måste man nog inse att det är inte riktigt som att ha en ren sällskapshund. En arbetande ras kräver mer av sin ägare och så är det bara, sen finns det alltid individer som skiljer sig från rasbeskrivningen, men det kan du inte veta innan om du inte köper en vuxen hund.

    Förutom att de kräver motion så är det två saker att tänka på; de har väldigt hög jaktinstink så du får räkna med att du sannolikt aldrig kommer kunna ha den lös utanför inhägnade områden. Det andra är att de kan vara knepiga att ensamhetsträna. De är väldigt utpräglade flockdjur och trivs inte ensamma så räkna inte med att kunna lämna den ensam regelbundet under arbetstid utan du måste ha dagmatte eller dagis annars kan du få otrevliga överasskningar i form av ett rivet bohag när du kommer hem. De trivs även bäst i sällskap med andra huskies.

    När det gällen motion så visst, de kräver mycket av ren motion och du kan inte promenera en husky trött utan du bör orka springa/cykla/dragträna minst några timmar i veckan. (Så börja öva kondisen redan nu är mitt råd!) Sen behöver de mental stimulans dagligen + de vanliga promenaderna.

    När det gäller uppfostran så krävs tålamod och räkna inte med att få en dressyrchampion. De är envisa och lättdistraherade. 

    Fundera över varför du vill ha en husky, är det pga egenskaperna, eller är det pga utseendet? Fundera på framtiden och om en husky kommer passa dig om 10-15 år? Är du ung så kan mycket hända på en hunds livstid, med barn, nya jobb, utbildningar osv. Är du lite äldre och vet att det inte kommer bli några enorma förändringar så är förutsättningarna bättre.
    Se över ditt kontaktnät, som hundägare är man beroende av att ha ett kontaktnät som kan ställa upp. Även om det bara händer en gång var 10:e år så kan det hända att man måste t ex till sjukhuset. De flesta av oss har lite mer behov av hundvakt än så. Tänk på att det är lättare att fixa hundvakt till en typ mops än en husky. Extra viktigt att tänka på när du lever själv. Vi har inte kunnat lämna vissa hundar till hundvakter. 

  • Dexter dot com

    Har inte själv men har bekanta som har och dom kräver enormt mycket. Ingen av dom har trivts som ensamhund och har inte kunnat vara ensamma inne utan krävt stor hundgård med hundsällskap. Dom tar sig ut både över och under galler så nät i botten på hundgården och även nättak har varit ett måste. Kommer dom lösa så jagar dom i dagar tyvärr.
    Räkna med många mils löpning, drag med bildäck och cykling (eller liknande )i veckan utöver några timmars promenad per dag och nån form av mental aktivering tex spår.

  • Jemp

    Nej jag tycker inte husky verkar vara rätt ras för dig. Vad VILL du göra med hunden? Hur mycket/vad har du tänkt dra? Att ha den hemma hela arbetsdagar är ingen bra utgångspunkt, trots rastning. Gäller alla raser men särskilt för husky som har väldigt stark flockkänsla, ofta problem att vara själva och är väldigt verbala.

    Vad är det som lockar med en draghund med stark jaktinstinkt, utan så mycket förighet? Vad gör du om den inte går ihop med katten? Hur motionerar du den på isen mtp att du inte kan räkna med att ha den lös?

    Dra kan du absolut göra även med en ensam hund. Jätteroligt! Vad ska ni dra? Hur ofta, vilka sträckor?

    Vad är det för uppfödare? Renrasig, registrerad, hälsokollade, meriterade föräldrar som är utvärderade mentalt?

  • Anonym (Ensamträning)

    En väldigt viktig sak som jag har märkt här på fl att många inte tänker på är hur du löser det med passning tills hunden är gammal nog att ens vara hemma 1 Tim själv. En bra ensamträning tar lååååång tid, vi pratar minutrar själv första månaderna. Framför allt med tex en husky som är lite knepiga med det där att vara ensamma, men även en helt vanlig så kallat sällskapsras behöver tid för att kunna lämnas trygg och glad.

  • Jacksparrow

    Jag har varit huskyägare i 10 år Du kan läsa mer om rasen på min blogg exxas.wordpress.com, där har jag också ett avsnitt som heter just "att tänka på inför köp av huskyvalp" samt "köpa och äga en husky".

    Men spontant så tänker jag 2 saker:

    1. Vad är det för en korkad uppfödare som säger att en husky inte skiljer sig från en sällskapshund?! Den uppfödaren skulle jag hålla mig borta från för det uttalandet tyder på STOR okunskap.

    2. Om du ska köpa valp, vem ska passa den under dina arbetsdagar? Eller tänker du att du ska skaffa en som är förbi valpfasen?

    Jag ska inte påstå att huskies är lätta hundar men de behöver inte vara svåra heller. Det beror på hurdan grund man lägger. Huskies behöver jobba, med kroppen men främst med huvudet, drag t ex är mer psykiskt än fysiskt ansträngande. Huskies är oerhört smarta, lär sig saker (även ovanor) på 5 sekunder och kan bli odrägliga diktatorer om man har lite otur. De behöver stimulans, sällskap, en fast hand, uppmärksamhet och kärlek - då är de underbara. Jag har två huskies i lägenhet och de är världens soffpotatisar så länge som de dagligen får rejäla promenader och någon typ av träning.

Svar på tråden Någon som har en siberian Husky??