• Rataxes70

    Ekonomi som särbo

    Jag har levt i över 20 år tillsammans med min förra fru som gick bort för några år sedan. Har nu träffat en ny kvinna (vi lever som särbo). Båda är vi i åren mellan 40 och 50 och nu kommer mitt dilemma. Jag tillsammans med min förra fru, valda att under många år valt att leva ekonomiskt och investera kapitalet, men ändå unnat oss det vi behövde och ville göra. Det har gjort att jag idag har en ansenlig förmögenhet. Jag har ett barn i tonåren, vilket även min särbo har. Vi är båda högavlönade (50-60.000/månad). Problemet är att vi har helt olika syn på hur man sköter en ekonomi. Båda bor vi i hus, men där jag har en mycket stor buffert, så har min särbo nästan ingen alls. Jag älskar henne, vilket jag även tror är ömsesidigt, men där de ekonomiska skillnaderna slitit på relationen. Jag vill att, om vi väljer att flytta ihop, skriver papper på där det går ut på att "det man går in i en relation med, går man ut med", d.v.s. ett sätt för mig att skydda min ekonomi om vi en dag beslutar oss för att gå skilda väger. Det är hon emot, utan vill äga halva huset, trots att hon inte har de ekonomiska möjligheterna. Vi bor båda i en region där huspriserna har gått upp kraftigt de senaste åren.

    Är jag en snålis (som hon vid något tillfälle sagt) eller bör vi hitta någon medelväg? Till saken är att hon har varit gift två gånger tidigare (varningsflagg?) vilket gör att jag inte är helt säker... inte på vad jag känner för henne, utan för vad som kan hända om hon väljer att avsluta en relation för tredje gången. Jag vill helt enkelt rädda min ekonomi ifall att det värsta inträffar.

  • Svar på tråden Ekonomi som särbo
  • Anonym (963)

    Förstår dig helt. Hade hellre avbrutit den relationen.

  • Anonym (klokt)

    Jag är i din ålder och har köpt hus ihop med min nya partner. Jag var den som hade minst pengar med mig in i boet och jag tyckte det var självklart att vi skrev ett avtal om vad han lagt in (handpenningen). Sedan tog vi lån 50/50 och betalar solidariskt av på dem (har ungefär lika inkomst), så om vi skulle gå i sär kommer vi äga halva var. Däremot kommer jag då behöva betala halva handpenningen till honom. 

    Jag tycker du tar upp två olika saker. Att gå ut med det man gick in, låter rimligt men varför skulle ni inte kunna äga halva huset var? Om hon tjänar så pass bra som du skriver så har ni väl råd båda två att äga ett halvt hus? Eller får hon inte ta lån?

  • Rataxes70

    Vad gäller huset, så sa hon "ska jag stå på barbacke om det tar slut mellan oss?". Jag förklarade då att OM det blir så i framtiden, står hon inte mer på barbacka än hon redan gör idag. Mitt förslag har varit att OM vi flyttar ihop, kan vi köpa ett nytt hus och där jag äger och bekostar (kontant) hela huset. Det hon får för sitt hus, skapar hon en egen buffert och tillsammans bygger vi upp en gemensam buffert för löpande kostnader, mat, resor e.t.c. där vi till den bufferten bidrar i proportion till vad vi tjänar (jag tjänar mer och bidrar därmed mer till bufferten). Resten har vi för oss själva och kan spendera efter eget önskemål. Finns det andra lösningar som jag inte tänkt på och som är rimliga?

  • Anonym (J)

    Försök hitta en kvinna som inte är ute efter dina pengar.

    Hon verkar som en girig golddigger. Run!

  • Rataxes70

    Visst kan vi skriva ett avtal. Till saken hör att jag vill köpa ett hus kontant, utan lån. Jag förstår henne samtidigt, då hon inte känner det som "sitt hem" om det är jag som äger hela huset. Kanske är en väg att skriva någon form av avtal som stipulerar vad som händer vid eventuell försäljning och upplösning av relationen?

  • Rataxes70

    Hon säger sig vara "obrydd" om pengar, vilket jag inte riktigt är helt förtjust över. Vi måste alla ta vara på våra egna ekonomier. Att vara "obrydd" slutar enligt min mening, vara i en utförsbacke med ekonomin.

    Visst kan man vara särbo. Till saken hör att hon bor 2.5 mil från mig, och det är slitsamt att hela tiden ligger och köra mellan husen.

  • blomman 2

    Förstår att du vill säkra det du äger och har och att det är svårt när man har olika ekonomiska förutsättningar. Men eftersom ni båda äger ert hus så varför säljer ni inte båda två och investerar i något nytt tillsammans..? Det borde ju vara det tryggaste alternativet för båda tänker jag..

  • Rataxes70

    Att båda säljer och flyttar in i nytt, är att föredra enligt min mening. Framför allt finns inte "gamla minnen" kvar i huset. Problemet är att hon helst vill bo kvar i sitt eget hus och att vi flyttar in till dom. Visst vill jag bo med henne, men vad gäller hus är det en rejäl nedgraderingen. 

  • Noname00
    Rataxes70 skrev 2018-01-01 13:55:27 följande:

    Vad gäller huset, så sa hon "ska jag stå på barbacke om det tar slut mellan oss?". Jag förklarade då att OM det blir så i framtiden, står hon inte mer på barbacka än hon redan gör idag. Mitt förslag har varit att OM vi flyttar ihop, kan vi köpa ett nytt hus och där jag äger och bekostar (kontant) hela huset. Det hon får för sitt hus, skapar hon en egen buffert och tillsammans bygger vi upp en gemensam buffert för löpande kostnader, mat, resor e.t.c. där vi till den bufferten bidrar i proportion till vad vi tjänar (jag tjänar mer och bidrar därmed mer till bufferten). Resten har vi för oss själva och kan spendera efter eget önskemål. Finns det andra lösningar som jag inte tänkt på och som är rimliga?


    Hon äger hus idag, är det inte bättre att ni köper huset tillsammans och betalar det tillsammans, då har hon en buffert där.
    Risken är alltid att bufferten som den ene ska tänkas spara ihop kkonsumeras iställlet med resultat att personen har råd med nytt boende när det väl gäller.
    Och det blir svårare att separera.

    Om du nu köper huset själv, skriv samboavtal.
    Antingen betalar du en liten avgift på tex avtal24.se/start
    eller använder någon av de gratis mallar som finns.
Svar på tråden Ekonomi som särbo