• Anonym (s)

    straffad pga fira nyår med sina vänner?

    Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

    Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

  • Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Anonym (Rosie)

    Är du inte samma som skrivit fler trådar om ditt "kontrollerande" familjehem? Och du hade väl bara bott i nån månad hos dem? Är väl jättebra att du fått börja sova borta ibland nu? Och du fick väl vara ute till typ 22 på vardagar och 23 på helger? För det är inte tidigt för en fjortonåring.

    Frågade du i god tid om du fick sova borta nu på nyår? Sen tycker jag att det är rätt stor skillnad på nån som är 14 och nån som är 16, så jag förstår att han fick vara ute längre.

  • Queennr1

    Självklart sover man inte borta hos vänner utan tillstånd när man är 14. Särskilt inte på nyår. Övernattning hos kompisar två ggr i månaden låter alldeles lagom.

  • Anonym (s)

    Jag får inte vara ute till 23, jag ska vara hemma då och det tar långtid med bussen och sista går så man måste åka senast 21:30.. Jag sa att jag vill sova borta på nyår innan och att jag kan hoppa över att sova borta helgen innan för att få göra det men dom gick inte ens med på det då...

  • Queennr1
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 16:15:25 följande:

    Jag får inte vara ute till 23, jag ska vara hemma då och det tar långtid med bussen och sista går så man måste åka senast 21:30.. Jag sa att jag vill sova borta på nyår innan och att jag kan hoppa över att sova borta helgen innan för att få göra det men dom gick inte ens med på det då...


    Att låta en 14 åring sova borta på nyår vore ansvarslöst. Att vid 14 år få vara ute ända till 22 är väldigt generöst och verkligen på gränsen för vad som är ok. Hemma till 20.30 en vardagskväll låter betydligt rimligare. Dina regler är absolut inte ovanligt hårda.
    A
  • Långbenopluto
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 16:15:25 följande:
    Jag får inte vara ute till 23, jag ska vara hemma då och det tar långtid med bussen och sista går så man måste åka senast 21:30.. Jag sa att jag vill sova borta på nyår innan och att jag kan hoppa över att sova borta helgen innan för att få göra det men dom gick inte ens med på det då...
    Det låter som helt normala regler. Faktiskt.
  • Anonym (G)

    Kan förstå att de inte ville att en 14-åring skulle sova borta på nyår med tanke på att det är en högtid som är väldigt förknippad med alkohol. Kunde du inte fira in tolvslaget hemma med familjen istället?

    Du säger att du blev straffad, har de sagt att de satte den regeln för att straffa dig? Fråga dem om du inte vet, för det låter mer som att de ville skydda dig och att de bryr sig om dig och din hälsa.

  • Anonym (Hmm)

    Regler sätter man ju inte bara utifrån ålder heller. De kanske litar mer på honom helt enkelt.

  • Anonym (Rosie)
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 16:15:25 följande:

    Jag får inte vara ute till 23, jag ska vara hemma då och det tar långtid med bussen och sista går så man måste åka senast 21:30.. Jag sa att jag vill sova borta på nyår innan och att jag kan hoppa över att sova borta helgen innan för att få göra det men dom gick inte ens med på det då...


    Så du sov borta fastän de sagt nej? Då är det väl rätt naturligt att dina familjehemsföräldrar blir arga på dig? Speciellt om du sover borta olovligt på nyårsafton.

    Jag vill verkligen inte låta elak, men tar du till dig något av trådarna du skriver här? Tycker det är fel av familjehemmet att hota om att "kasta ut dig", men förstår hur frustrerande för dem om du fortsätter att inte följa deras (rimliga) regler. De har ju ett ansvar för dig!
  • Anonym (Uppskatta gränser)

    Min mamma lät mig göra vad jag ville, när jag var 13-14 och jag var på väg att möta en främling från nätet 150 mil bort som jag skulle "träffa" hade hon inte ens oroat sig , varken då eller nu uppskattade jag en förälder utan gränser, det hör till en förälder att visa sin kärlek genom att våga sätta gränser och krav (i lagom doser) och det är faktiskt viktigt att växa upp med en kombination av gränser och frihet, för det är så verkligheten ser ut och vi ska vara förberedda på den.

    Prova växa upp utan en förälder som reagerar vad än du utsätter dig för så får du se om det är så mycket frihet och trygghet som du inbillar dig, jag har aldrig känt mig så övergiven och oälskad i hela mitt liv.

    Detta satte djupa djupa spår, och hör ihop med mycket av mina problem idag.

    Du kanske ska förstå att du faktiskt har en trygg uppväxt och du behöver inte vara vuxen eller ta vuxna beslut som jag fick göra som barn, för dina föräldrar tar sitt ansvar och tål att se ut som "bad guys" allt för ditt bästa. Jag önskade mina föräldrar var som dina.

Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?