• Meriall

    Dålig hörsel ettåring? Vad kan det bero på? Eller inbillar jag mig?

    Jag tycker det verkar som att min 14 månaders hör dåligt. Hon reagerar inte när man säger hennes namn eller pratar med henne även om man höjer rösten. Provade slå ihop lock bakom henne ett par gånger under dagen. Ibland vänder hon sig och tittar (hoppar inte till trots att det låter högt!) men ibland vänder hon sig inte ens. Säger man hennes namn högt bakom henne reagerar hon inte.

    Hon tycker om sånglekar men det kan ju vara rörelserna hon gillar? Eller så hör hon lite fast dämpat.

    Hon klarade testet med bjällran på bvc när hon var 10 månader men hon har varit konstant förkyld/rejält snorig med febertoppar då och då sedan dess (har börjat förskola). Jag har inte märkt av att hon skulle haft ont i öronen eller så men kan hörseln ha påverkats av det (vatten i öronen eller något) eller måste de få så ont av det att man märker av det? Eller kan hon haft dålig hörsel hela tiden men råkat klara bjällertestet ändå?

    Hon säger inga ord än och jollrar inte mycket heller. Ibland dädädä. Men oftast gör hon ett entonigt lite gutturalt ljud långt bak i halsen som låter typ "gwoe gwoe".

  • Svar på tråden Dålig hörsel ettåring? Vad kan det bero på? Eller inbillar jag mig?
  • Trippelmamma76

    Tycker absolut att du snarast ska kolla upp hennes hörsel så att det inte försenar talet för henne (om det nu skulle vara något som går att åtgärda, såsom vätska eller vax...)

  • Meriall

    Ja det ska jag absolut göra. Men vill gärna höra lite om vad ni tror/någon som upplevt liknande också. Det brukar ta ett tag att få tid här. Hörde av mig till bvc för någon månad sedan men fick aldrig någon tid (skulle komma på posten). Får nog ringa igen.

  • Tempus
    Meriall skrev 2018-01-01 19:13:23 följande:

    Ja det ska jag absolut göra. Men vill gärna höra lite om vad ni tror/någon som upplevt liknande också. Det brukar ta ett tag att få tid här. Hörde av mig till bvc för någon månad sedan men fick aldrig någon tid (skulle komma på posten). Får nog ringa igen.


    Vilken framförhållning du har. Det är ju snarast som gäller.
  • KarinKarin35

    Hej

    Min väninnas dotter var ca 5 år och de insåg en dag att hon lyssnade sämre och sämre. Det hade blivit sämre gradvis under hösten kom de på i efterhand. Att de hade ropat på henne, men hon hade inte lyssnat osv. Det var först när de blev irriterade på henne och höjde rösten som de fick kontakt.

    De frågade på förskolan och då insåg de också att dottern ibland var disträ och lite undvikande som personalen inte tänkt på förrän frågan kom.

    Vid läkarbesök visade det sig att hon hade vatten bakom trumhinnorna på bägge öronen. Hon hade inte haft öroninflammationer eller visat att hon hade ont i öronen.

    Efter behandling hör nu flickan helt normalt.

  • Meriall

    Intressant!

    Jag har inte märkt någon förändring dock utan känns som att hon alltid varit såhär fast så är hon ju så liten.

  • Lord Hans
    Meriall skrev 2018-01-01 18:02:32 följande:

    Provade slå ihop lock bakom henne ett par gånger under dagen. 


    Inte så konstigt att hon hör dåligt när du gör på det viset?
  • LFF

    Min ena 4-åring fick nedslag på ena örat på hörseltestet under 4-åringskontrollen. Tidigare har han inte haft något nedslag på det när de kollat lite kort. Vår BVC-sköterska sa att de testar om flera gånger för att definitivt kunna säga att ett barn har hörselproblem just för att feber, förskylning, dålig dag, sent på eftermiddagen etc kan påverka. Vi kommer att få en ny tid nu i januari/februari för att göra om testet en andra gång. Det kan även bli en tredje och en fjärde gång. Det var de ljusaste och mörkaste tonerna han inte hörde på ena örat.

  • LFF

    Och nej, man behöver (tyvärr) inte ha ont som barn och ändå ha vatten i örat eller öroninflammation. Grannens dotter hade öroninflammation vilket upptäcktes när det började rinna var ur örat. När de var hos läkaren hade trumhinnan spruckit. Barnet i fråga hade varit sitt vanliga, glada, jag hela tiden.

  • tobbe01
    Lord Hans skrev 2018-01-02 14:14:50 följande:
    Inte så konstigt att hon hör dåligt när du gör på det viset?
    Så gjorde jag med min döva vita katt också och SOM de hånade mig på jobbet när jag berättade det. Inte konstigt att katten är döv............*typ*
  • Tempus
    tobbe01 skrev 2018-01-02 15:07:01 följande:

    Så gjorde jag med min döva vita katt också och SOM de hånade mig på jobbet när jag berättade det. Inte konstigt att katten är döv............*typ*


    Ja, men hur smart är den strategin egentligen?! Istället för att bara ta tag i det och vända sig till någon proffesionell..
  • tobbe01
    Tempus skrev 2018-01-02 16:05:13 följande:
    Ja, men hur smart är den strategin egentligen?! Istället för att bara ta tag i det och vända sig till någon proffesionell..
    Jo men det är ju dyrt att gå till veterinären! Vita katter är ofta stendöva och när en katt inte reagerar på ett skarpt ljud genom att springa o gömma sig så får man en hint (gratis). Min kisse som jag har idag gömmer sig direkt när vi startar dammsugaren
  • tobbe01
    tobbe01 skrev 2018-01-02 16:17:26 följande:
    Jo men det är ju dyrt att gå till veterinären! Vita katter är ofta stendöva och när en katt inte reagerar på ett skarpt ljud genom att springa o gömma sig så får man en hint (gratis). Min kisse som jag har idag gömmer sig direkt när vi startar dammsugaren
    Ursäkta OT OT OT

  • Butterflie

    Min bror hörde dåligt som barn. Vi tänkte aldrig på det. Trodde han struntade i att lussa, han uttalade en del ord knepigt och la till/tog bort bokstäver. Detta upptäcktes senare på BVC vid 4 års ålder. De opererade in rör om jag inte minns fel och vad jag har förstått så är det relativt vanligt också. Idag är han 21 och har en bra hörsel.

  • Tempus
    tobbe01 skrev 2018-01-02 16:17:26 följande:

    Jo men det är ju dyrt att gå till veterinären! Vita katter är ofta stendöva och när en katt inte reagerar på ett skarpt ljud genom att springa o gömma sig så får man en hint (gratis). Min kisse som jag har idag gömmer sig direkt när vi startar dammsugaren


    Tänkte mer på barn men okej=)
  • hemligagasten

    Hej!
    Jag är öronläkare och råkade se ditt inlägg. Det finns många möjliga orsaker till dålig hörsel hos små barn, t.ex. som redan nämnts ovan vaxpropp eller vätska bakom trumhinnan, s.k. sekretorisk mediaotit, SOM. Inget av dessa är smärtsamt. Dessutom kan hörseln vara nedsatt pga skada på innerörat.
    Du skriver att bjällertest var godkänt, men jag förmodar att även OAE kontrollerades vid nyföddheten? Isåfall kan vi förmoda att det finns en viss hörsel. Men det är viktigt att ni får en snabb tid för kontroll ändå, eftersom språkutveckling, förmåga till riktningshörsel m.m. kan påverkas negativt om hörseln är nedsatt i dena ålder. Jag tycker att du ska höra av dig igen till BVC. Förmodligen behöver ett ordentligt hörseltest göras hos barnaudionom. Mer om detta går att läsa i "Rikshandboken".
    Lycka till!

Svar på tråden Dålig hörsel ettåring? Vad kan det bero på? Eller inbillar jag mig?