• Irie

    Falskt positivt graviditetstest pga av cystor ?!

    Vi försöker få syskon till våra två barn. Har sedan september haft mellanblödningar och smärtor av lättare slag. I samband med detta även ett missfall. Nu har vi använt äl-test och några dagar efter äl fick jag smärtor och en mindre blödning. Sökte gyn och fick undersökas i förgår äl+10 hon såg en liten cysta på ena äggstocken och en förtjockad slemhinna. Gravtestet hos dem antar jag visade negativt i med att inget sades. Väl hemma några timmar senare tog jag två positiva gravidtetstest ett från clearblue med veckoindikator som visade 1-2vcekor och ett av annat fabrikat. Morgonen innan hade jag testat negativt med ett tidigt test. Har hört och löst att cystor kan ge positiva gravidtetstest. Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller vet hur hcg stegrar då? Är det bara att vänta och se? Känns så pissogt detta efter en ofostrig gravidtet som jag fick avsluta med medicinsk abort för att kroppen vägrade strata i gång det själv :/

  • Svar på tråden Falskt positivt graviditetstest pga av cystor ?!
  • EpicNurse

    Låter ju som att du är gravid. Antagligen var den lilla cystan som sågs en corpus luteum cysta som alla har i tidig graviditet. Den hjälper till med hormonproduktionen innan moderkakan är etablerad.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Irie

    Ja man hoppas ju att hcg beror på gravidtet och inte pågrund av någon cysta som spökar. Ingen som varit med om eller har mer koll på det där med cystor på äggstockar som ger falska plus ?

  • Irie

    Läkaren jag träffade hade bedömt det som en corpus lueteum cysta som finns naturligt efter ägglossning och tidig gravidtet. Ovh alltså inte den typen av cystor som kan ge falska positiva test.

  • EpicNurse
    Irie skrev 2018-01-02 14:24:10 följande:

    Läkaren jag träffade hade bedömt det som en corpus lueteum cysta som finns naturligt efter ägglossning och tidig gravidtet. Ovh alltså inte den typen av cystor som kan ge falska positiva test.


    Precis :) grattis!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Falskt positivt graviditetstest pga av cystor ?!