• Jooosen

    Hur gör man? Hur/vart slänger man ut första hjälpande handen?

    Hej allihopa! Jag o min sambo Har försökt att bli gravida snart ett år. Jag har börjat googla på hur man tar detta vidare. Men förstår inte riktigt. Ringer man något sjukhus som ligger i samma stad eller kontaktar man gyn? O vad är stora skillnaden på privat o inte? Är det kostnaden samt väntetiden som är dyrare o mindre väntan privat? Är så rädd att väntetiden är så grymt lång vilket ja förstått på många här på fl!

    Förklara gärna hur ni gjorde! Skulle bli grymt tacksam!! Bor i Stockholm om det hjälper till :) kram!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Hur gör man? Hur/vart slänger man ut första hjälpande handen?
  • Jag är bara jag

    Jag ringde bara kvinnokliniken på vårt sjukhus och bad om en utredning. Då var det ingen kö alls här, men på andra ställen och nuförtiden kan det vara lång kö. Men först måste du ta reda på om ni har rätt till utredning efter bara ett år- vissa landsting har nämligen två år som gräns. Är det ett år är det bara att ringa. Privat är det ingen kö, men kostar flera tusen. Dock brukar bemötandet vara mycket bättre.

  • emhu

    Vi gjorde vår utredning på sofiahemmet, fick vänta tre veckor på en tid. Tyvärr visade det sig att vi behövde en remiss för äggdonation så vi blev remitterade till Huddinge. Utredningen på sofiahemmet är gratis när man bor inom Stockholms landsting. Eller ja, gratis och gratis...man får betala patientavgiften tills man kommer upp i frikort. Men du göra utredningen var som helst. Jag påbörjade en utredning på MamaMia på karlavägen men blev så dåligt bemött där så jag valde att ta kontakt med Sofiahemmet istället. Kan varmt rekommendera dom!

  • Jooosen
    emhu skrev 2018-01-01 21:25:03 följande:

    Vi gjorde vår utredning på sofiahemmet, fick vänta tre veckor på en tid. Tyvärr visade det sig att vi behövde en remiss för äggdonation så vi blev remitterade till Huddinge. Utredningen på sofiahemmet är gratis när man bor inom Stockholms landsting. Eller ja, gratis och gratis...man får betala patientavgiften tills man kommer upp i frikort. Men du göra utredningen var som helst. Jag påbörjade en utredning på MamaMia på karlavägen men blev så dåligt bemött där så jag valde att ta kontakt med Sofiahemmet istället. Kan varmt rekommendera dom!


    Okej intressant! Har funderat på dom! Är gränsen där att man ska ha försökt minst 1 år? Vad fick ni göra på första mötet? Tack för att du svarade :)
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • emhu

    Jag vet inte hur lång tid man ska ha försökt men tror att det är 1 år. Jag tog kontakt med dom efter att man på MamaMia hade sett att jag var påväg in i förtidigt klimakterie och inte hade några ägglossningar längre och då är tiden man försökt få barn inte relevant så för oss var det inga konstigheter att få en tid direkt på Sofiahemmet. Men ring och prata med dom! Dom är hur hjälpsamma som helst och svarar på alla frågor man har.

    På första besöket fick jag göra ett vaginalt ultraljud samt ta prover för köldkörteln (TSH, T3 och T4), FSH, AMH samt de vanliga testerna för HIV, hepatit osv.

    På andra besöket fick vi besked om att jag var påväg in i tidigt klimakterie men hade fortfarande två äggblåsor på min högra äggstock så läkaren tyckte att vi skulle sätta igång med en privatfinansierad ivf-behandling på direkten. På samma besök fick jag göra en undersökning av livmodern där dom sprutar in lite koksaltlösning i livmodern så att dom ser om det finns några sammanväxningar där inne.

    Sedan var vi igång :) Det ivf-försöket blev det dock inte av då jag blev gravid på vanlig väg istället men fick missfall i vecka 7. Efter det har det inte varit någon aktivitet i mina äggstockar så nu väntar vi på en äggdonation istället.

  • Jooosen
    emhu skrev 2018-01-02 10:10:22 följande:

    Jag vet inte hur lång tid man ska ha försökt men tror att det är 1 år. Jag tog kontakt med dom efter att man på MamaMia hade sett att jag var påväg in i förtidigt klimakterie och inte hade några ägglossningar längre och då är tiden man försökt få barn inte relevant så för oss var det inga konstigheter att få en tid direkt på Sofiahemmet. Men ring och prata med dom! Dom är hur hjälpsamma som helst och svarar på alla frågor man har.

    På första besöket fick jag göra ett vaginalt ultraljud samt ta prover för köldkörteln (TSH, T3 och T4), FSH, AMH samt de vanliga testerna för HIV, hepatit osv.

    På andra besöket fick vi besked om att jag var påväg in i tidigt klimakterie men hade fortfarande två äggblåsor på min högra äggstock så läkaren tyckte att vi skulle sätta igång med en privatfinansierad ivf-behandling på direkten. På samma besök fick jag göra en undersökning av livmodern där dom sprutar in lite koksaltlösning i livmodern så att dom ser om det finns några sammanväxningar där inne.

    Sedan var vi igång :) Det ivf-försöket blev det dock inte av då jag blev gravid på vanlig väg istället men fick missfall i vecka 7. Efter det har det inte varit någon aktivitet i mina äggstockar så nu väntar vi på en äggdonation istället.


    Okej! Ja jag funderar på att ringa dit, måste bara rådgöra med min sambo oxå! Tråkigt med missfall när det väl tog sig :(.. hur gamla är ni? Uppskattar att du svarade!
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Solen2

    Vi kontaktade också Sophiahemmet. Då hade vi försökt själva i drygt 2år. Vi fick komma på besök och utredning inom några veckor. De kunde inte se någon naturlig förklaring till vår barnlöshet och rekommenderade därför oss för ivf direkt.

    De skickade sedan remiss till landstinget för ivf men iom att jag var 35 år då så gick vi på den privata vägen direkt så vi inte förlorade någon tid. Då det var ca 6 mån väntetid via landstinget. Vi köpte ett 3-paket ivf. Och utförde under 2017 3st ivf behandlingar med ägguttag och insättning på Sophiahemmet. Dock utan lyckat resultat som ett plus. Efter sista behandlingen fick vi lyckligtnog en blastocyst till frysen. Men vi valde att gå vidare via landstinget som då precis hört av sig. Så efter försökt nr 1 där med en liten annan medicinering så fick vi faktiskt ett plus nu i december. Ska på tidigt ultraljud i nästa vecka för att se så att det är ok och att graviditeten sitter rätt.

    Mitt råd är att ringa tex Sophiahemmet och förklara läget och så får ni säkert komma på utredning.

  • emhu
    Jooosen skrev 2018-01-02 13:15:24 följande:
    Okej! Ja jag funderar på att ringa dit, måste bara rådgöra med min sambo oxå! Tråkigt med missfall när det väl tog sig :(.. hur gamla är ni? Uppskattar att du svarade!
    Jag är 31 och min sambo är 30. Hur gamla är ni?

    I och med att ivf-behandlingar nu mer ingår i vårdgarantin ligger kötiden på 1-3 månader hos Huddinge. Så tveka inte att ringa och beställ en tid för utredning! Det behöver inte alls ta så himla lång tid innan ni kan börja en behandling om det behövs.
  • UndrandeSökare

    Börja med att kontakta Kvinnokliniken på ditt närmaste sjukhus för utredning. Går på högkostnadskortet, men kan vara några månaders kö.

  • Jooosen
    emhu skrev 2018-01-03 14:16:07 följande:

    Jag är 31 och min sambo är 30. Hur gamla är ni?

    I och med att ivf-behandlingar nu mer ingår i vårdgarantin ligger kötiden på 1-3 månader hos Huddinge. Så tveka inte att ringa och beställ en tid för utredning! Det behöver inte alls ta så himla lång tid innan ni kan börja en behandling om det behövs.


    Okej! Funderar på att ringa Sophiahemmet. Har inte någon "egen" gyn dit många verkar ta första kontakten. Jag är 29 o min kille 27. Så ingen större fara med ålder direkt!
    Försöker med första barnet sen april 2017
Svar på tråden Hur gör man? Hur/vart slänger man ut första hjälpande handen?