• LejonSa

    Det här med amning och ersättning

    Hej alla!

    Jag vet att det råder delade meningar om amning vs ersättning. Men jag önskar tips och råd!

    Sonen är 9 dagar gammal. Har ammats helt till nu. Gått ner i vikt. Gått upp lite igen, för att sedan gå ner igen och idag gått upp ca 70g. Från 3600g födelsevikt så är han nu på 3440g. Vid ett tillfälle på BB så sa de att om han inte blir nöjd så skulle jag stödmata med ersättning efter amning. Jag valde att intensivamma ist och det var då det som på 3 dagar resulterade i 70g ökning. Känns lite. Eller?

    I kväll känns de som att jag ammat Non stop. Han blir inte nöjd. Vill ha bröstet hela tiden men är ändå missnöjd. Favoriserar ett av brösten också och känns som han tömt den - är det ens möjligt? (Första ggn jag ammar så jag vet inte?!). Jag försöker lägga honom vid varje bröst men det ena bröstet bara irrar han kring. Tar några tag och släpper hela tiden. Det andra bröstet suger han ihärdigt på. Oftast kring 15 min.

    Hur som helst, jag funderar nu på att tilläggsmata med ersättning. Efter amning. Hur gör jag det på bästa sätt? Vill inte heller göra det efter varje amning. Bara om jag märker att han Inte är nöjd.

    Eller skulle ni rekommendera pumpa? Och i så fall vilken pump rekommenderar ni då?

    Ser ju fler fördelar med ersättning/pumpad mjölk då maken också kan ta några matningar och vårt äldre barn kan få lite mer mammatid igen.

    Vill ju amma men vill framförallt ha ett nöjt barn.

    Hur vet jag om min mjölk räcker för honom?

    Alla tips och råd är välkomna. Inga hetsiga debatter. Jag är varken för eller emot amning/ersättning. Första barnet växte upp på ersättning av olika skäl.

    Tack!

  • Svar på tråden Det här med amning och ersättning
  • Lena

    Om han inte blir nöjd efter ett par dagars intensivammande kan du ge lite ersättning efter vid någon måltid (ge gärna i kopp) för då anpassar dina bröst sig inte tillräckligt snabbt för att göra honom nöjd. Sen borde dina bröst ha kommit ikapp honom.

  • EpicNurse

    Anledningen till att han inte blir nöjd är ju att han försöker öka produktionen genom att amma mycket. Brösten kan absolut tömmas. Det ska dom egentligen göras för den fetaste mjölken är den sista. Alltså att man ammar färdigt/tomt ett bröst innan man byter. Och det är ju den din lille kille verkar behöva.

    Tycker du ska kontakta en amningmottagning så snart som möjligt så de får titta på hans sugteknik och hur du lägger till.

    Du kan prova lägga honom på andra hållet på det bröstet han försöker undvika. Alltså så han ligger i din armhåla istället för framför. Då kanske han tror att det är favvobröstet för att han ligger på samma håll.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lena

    Det kan även vara så han gillar att ligga på ena sidan för han är öm där efter förlossningen. Så var var det med min äldsta det gick över efter några veckor.

  • LejonSa
    EpicNurse skrev 2018-01-01 23:27:56 följande:

    Anledningen till att han inte blir nöjd är ju att han försöker öka produktionen genom att amma mycket. Brösten kan absolut tömmas. Det ska dom egentligen göras för den fetaste mjölken är den sista. Alltså att man ammar färdigt/tomt ett bröst innan man byter. Och det är ju den din lille kille verkar behöva.

    Tycker du ska kontakta en amningmottagning så snart som möjligt så de får titta på hans sugteknik och hur du lägger till.

    Du kan prova lägga honom på andra hållet på det bröstet han försöker undvika. Alltså så han ligger i din armhåla istället för framför. Då kanske han tror att det är favvobröstet för att han ligger på samma håll.


    Tack för ditt tips. Ska testa lägga honom på andra hållet. När vi liggammar så funkar bröstet hur bra som helst.

    Har varit på BB hela denna vecka för att väga. De har amningsmott där. Vi har kollat sugteknik etc. allt godkänt så att säga.

    Hur vet man om bröstet är ?tomt? och den feta mjölken kommit ut?
  • EpicNurse
    LejonSa skrev 2018-01-01 23:44:51 följande:

    Tack för ditt tips. Ska testa lägga honom på andra hållet. När vi liggammar så funkar bröstet hur bra som helst.

    Har varit på BB hela denna vecka för att väga. De har amningsmott där. Vi har kollat sugteknik etc. allt godkänt så att säga.

    Hur vet man om bröstet är ?tomt? och den feta mjölken kommit ut?


    Om bröstet känns slappt och det knappt kommer något när man handmjölkar så är det tomt. Någon droppe kommer alltid att komma men det ska inte rinna eller spruta när man gör det för då är där mer kvar.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • möjligt

    Vet att det är lätt att stissa upp sig själv och bli väldigt orolig men tänk på att det är helt normalt för bebisar att tappa i vikt den första veckan. 10% kan tappas helt utan oro, det viktiga är att de kommer till en punkt efter ca 1 vecka där det vänder och de börjar ta sig uppåt i vikt igen vilket din pojke nu börjat göra.

    Ta du och amma på så lär allt bebisens snuttande nu sätta lite extra fart på din mjölkproduktion och han lär då gå upp mer och bli nöjdare om några dagar.

    Lycka till med liten!

  • LejonSa
    Lena skrev 2018-01-01 23:15:31 följande:

    Om han inte blir nöjd efter ett par dagars intensivammande kan du ge lite ersättning efter vid någon måltid (ge gärna i kopp) för då anpassar dina bröst sig inte tillräckligt snabbt för att göra honom nöjd. Sen borde dina bröst ha kommit ikapp honom.


    Tack för ditt svar. Han är i total panik av hunger (som jag tolkar honom) i natt. Så nu ammar jag o ger ersättning efteråt. För amningen verkar inte räcka. Han ammar 10-15 min o somnar. O vaknar efter 10 min igen o vrålskriker och suger på sina händer etc.

    han (och jag) måste ju få sova iaf en timme innan nästa matning!
  • Lena

    Ja antagligen har hans magsäck töjts ut och han jobbar hårt på att öka sin mattillgång.

    Ju oftare och ju mer han suger desto mer mjölk kommer bildas så ge bara så lite ersättning som du står ut med för att snabbt öka mjölkmängden.

  • LejonSa
    Lena skrev 2018-01-02 09:36:49 följande:

    Ja antagligen har hans magsäck töjts ut och han jobbar hårt på att öka sin mattillgång.

    Ju oftare och ju mer han suger desto mer mjölk kommer bildas så ge bara så lite ersättning som du står ut med för att snabbt öka mjölkmängden.


    Ja, jag känner ju (på något sätt) att jag inte hinner producera tillräckligt för honom att bli nöjd på.

    Och det känns ju som tortyr att inte se till att han får vara nöjd mellan måltiderna. Efter ersättningen som jag gav efter amningen så sov han 2-3 h i sträck och sen vaknade och då kände jag att brösten var fyllda och han åt från båda i ca 30 min och somnade sedan om i 2 h och vaknade och åt igen och sov vidare 2 h till. Nöjd. Jag förstår ju att han egentligen behöver suga ofta för att öka produktionen men att amma varje 30-60 min om det inte ?finns? något - då blir han ju bara arg och frustrerad.

    Hur gör man?! Känner mig ju helt vilsen i detta. Med barn nr 1 hade man ju full koll på matningen. Iom att det var ersättning från i princip 1 mån ålder (innan dess sondmatning med bröstmjölk donerad).
Svar på tråden Det här med amning och ersättning