• Äldre 2 Jan 10:39
    3597 visningar
    7 svar
    7
    3597

    Mitt barn har inga sparpengar

    Hej min son är 14 år och har inga pengar sparade tills han är 18 är han ensam om det och kan han göra något åt det för jag har inte råd att lägga in sparpengar till han.

  • Svar på tråden Mitt barn har inga sparpengar
  • Äldre 2 Jan 10:53
    #1

    Alla har inte råd att spara tyvärr.

  • Äldre 2 Jan 10:56
    #2

    En kompis till mig hade föräldrar som gjorde en smart grej. När hon och hennes bror började sommarjobba och extrajobba i tonåren fick de "betala" hemma. De knotade givetvis, föräldrarna var inte fattiga på något sätt, men fick bara acceptera upplägget. När det sedan blev dags för dem att flytta hemifrån hade föräldrarna sparat alla pengarna de betalat åt dem så de fick en nätt slant som startkapital. Det kanske kunde vara en lösning?

  • Äldre 2 Jan 10:58
    #3

    Om du börjar lägga undan 150 kr i månaden nu (det klarar de flesta) så kan du i alla fall bidra med hjälp till ett körkort.

  • Äldre 2 Jan 11:11
    #4

    Jag hade inte heller något sparkapital från mina föräldrar när jag flytta hemifrån. Jag jobba extra i tonåren och börja arbeta efter gymnasiet. På så vis hade jag mina fickpengar och kunde spara till körlektioner mm. Däremot kunde mina föräldrar hjälpa till med praktiska ting, som att bidra med flytthjälp, utrusta mitt första hem med saker dom hade i sitt hem osv. Och det har gått bra ändå. Lika så var det för min man, han kunde bo hemma för 2 000kr /mån när han fick sitt första jobb. Vilket gjorde att han kunde köpa bil och spara pengar etc. 

    Så alla bidrar vi på olika sätt. Jag hade vänner som hade 40-60 000 kr i handen som reste/shoppa upp allt så det kom kanske inte till den nytta föräldrarna önska.

    Jag har dock valt att överföra 250kr i månaden per barn. Nu har vi även svärföräldrar som givmilt gav samma stående överföring i dopgåva. Så våra barn kommer ha drygt 110 000kr på 18 år, per barn. Jag kommer inte ge fri tillgång till dessa pengar, utan dem ska användas nyttosamt. För att shoppa loss, resa och köpa bil ska man jobba och spara. 

    Man behöver inte spara enorma summor, men tänk: 100 kr mån = 4 800kr på 4 år = körskolepaket? bidra till studentboende? 

    Men finns det inte utrymme i ekonomin så är det ju så, alla barn får inte en kappsäck med pengar. 

  • cb66
    Äldre 2 Jan 11:20
    #5

    Växte upp med föräldrar som hade dålig ekonomi och dessutom var tvärsnåla. Fick ingen veckopeng, månadspeng eller ens behålla studiebidraget från det att jag fyllde 15. Tuffa år med skola och extrajobb för att kunna gå på bio eller köpa godis.

    Farsan hjälpte mig att ta ett lån när jag flyttade hemifrån så att jag kunde köpa lite möbler.

    Alla har inte råd, alla kan eller vill inte ge sina barn pengar. Det viktiga är att du ger ditt barn kärlek, tid och lär hen att ta hand om sig själv.

  • Äldre 2 Jan 13:31
    #6

    Har man inte råd så har man inte. Pusha ditt barn till att sommarjobba och jobba extra istället, det kommer vara till nytta hela livet till skillnad från lite sparpengar.

  • Äldre 3 Jan 20:19
    #7

    Jag kan verkligen trycka på punkten av att låta ungdomar sommarjobba under ett par år, det brukar lite till arbeta oavsett om de utbildar sig eller ej och inte allt för sällan leda till arbete under studietiden.
    De får känna på hur det är att ha egen inkomst i ett tidigt skede.
    Oavsett vad dom tjänar se till att de sparar undan en liten det skapar rutin.

Svar på tråden Mitt barn har inga sparpengar