• Mila

    Kan man lita på undersökningen av minskade fosterrörelser?

    Igår gick jag in i vecka 30 och var inne för andra gången pgr av minskade fosterrörelser. Senaste veckorna har jag tydligt kunna känna hennes vakna stunder flera gånger per dag och natt. Men igår var andra dagen då jag inte kände tydligt när hon var vaken eller sov. Testade allt man ska med iskallt vatten, saft, ligga på sidan osv. Men fick inga tydliga sparkar. Så jag åkte in. De kollade med ctg som tydligen såg mycket bra ut. Sedan kollade en läkare i ca 2 min med ul. Han kollade så hon rörde sig och mätte fostervattensmängden. Sen åkte jag hem. Men jag tycker fortfarande inte hon kommit igång ordentligt som hon brukar. Så oron sitter kvar lite.. Kan man lita helt på deras undersökning? Helst hade jag velat att de mätte flödet i navelsträngen men de vill de inte göra :( för 2 veckor sedan var vi på ul pgr av en tillväxtstudie vi är med i. Då var hon 12 procent mindre än genomsnittet. Men det var normalt. Även då ville de inte kolla flödet..


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Svar på tråden Kan man lita på undersökningen av minskade fosterrörelser?
  • Ina82

    Det blir ju trångare och mindre rum att busa runt på vart efter babyn växer. Det kan vara det du känner. Hoppas allt löser sig! Kram

  • Anonym (A)

    Hej!

    Jag förstår din oro men som nämnts ovan blir det trängre i magen. Det kan ju även vara så att hon vänt sig och sparkar in i moderkakan eller nåt liknande.

    -12% på tillväxten är helt inom det normala.

    Om vi vänder på det, vad är alternativet till att inte lita på att deras undersökning och bedömning är korrekt?

    Du tycker att det är annorlunda, söker, de tittar o ser att allt ser bra ut.

    Vad kan du göra annorlunda?

  • Mila
    Anonym (A) skrev 2018-01-02 13:24:35 följande:

    Hej!

    Jag förstår din oro men som nämnts ovan blir det trängre i magen. Det kan ju även vara så att hon vänt sig och sparkar in i moderkakan eller nåt liknande.

    -12% på tillväxten är helt inom det normala.

    Om vi vänder på det, vad är alternativet till att inte lita på att deras undersökning och bedömning är korrekt?

    Du tycker att det är annorlunda, söker, de tittar o ser att allt ser bra ut.

    Vad kan du göra annorlunda?


    Fast är det inte de gamla råden som var just så att det blir trängre och att det då kan känns mindre? Som de nu tagit bort?

    När jag varit inne säger de helatiden att bebisen är så liten fortfarande, att det finns massa plats.

    Jag tror absolut att det de kollat är korrekt. Jag funderar mer på om en sådan kort undersökning verkligen räcker? Hur kan de vara säkra på att allt är bra med flödet och moderkakan när de inte ens tittat på det? Tänk om det är så att flödet är dåligt och hon är slö pgr av det? De 12 procenten för 2 veckor sedan kanske är ännu mer nu?

    Tycker att när man ändå är där och har så pass stor förändring på fosterrörelserna att de ändå kan kolla lite mer. Men det kanske bara är jag.. Jag har upprepade mf i bagaget och hjälp från fertilitetsklinik. Så det kanske gör att jag är extra orolig.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Anonym (3)
    Ina82 skrev 2018-01-02 12:55:05 följande:

    Det blir ju trångare och mindre rum att busa runt på vart efter babyn växer. Det kan vara det du känner. Hoppas allt löser sig! Kram


    Nej, det här stämmer inte och kan leda till bebisar död om man sprider runt den här gamla skrönan. Barnuppropet på Facebook är ett bra ställe att läsa på om det här.

    Ts, det är bra att du håller koll, man kan absolut inte alltid lita på sjukvården. Tyvärr. Men de vill såklart lika lite som du att din bebis ska må dåligt i magen. Fortsätt hålla koll o fortsätt sök vård om det inte känns bättre
  • monn

    När jag sökte för minskade rörelser gjorde de inte ultraljud, men jag fick ligga uppkopplad till CTG i mer än en halvtimme där de registrerade både hjärtljud och rörelser som jag kände.

  • Anonym (Tutdyfd)

    Jag åkte in flera gånger för minskade fosterrörelser, men allt såg normalt ut. Vi fick inget ultraljud dock.Vi var också på tul, och bebisen var mindre än genomsnittet men inom normalspannet.

    När han föddes var han tillväxthämmad och vägde bara 2,3 kg en vecka innan bf, så nog tror jag att något varit fel hela tiden, men vi fick aldrig veta vad. Allt man kan göra är att vara uppmärksam och åka in om rörelserna minskar, men jag märkte ju att något var fel och var så orolig hela tiden.

    Det var klurigt det första året, och barnet låg efter utvecklingsmässigt, men idag är han ikapp.

  • Mila
    Anonym (3) skrev 2018-01-02 13:56:43 följande:

    Nej, det här stämmer inte och kan leda till bebisar död om man sprider runt den här gamla skrönan. Barnuppropet på Facebook är ett bra ställe att läsa på om det här.

    Ts, det är bra att du håller koll, man kan absolut inte alltid lita på sjukvården. Tyvärr. Men de vill såklart lika lite som du att din bebis ska må dåligt i magen. Fortsätt hålla koll o fortsätt sök vård om det inte känns bättre


    Det var det jag tänkte. Tyvärr så verkar alla inte veta om de nya som Socialstyrelsen säger om fosterrörelser :(
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    monn skrev 2018-01-02 15:10:52 följande:

    När jag sökte för minskade rörelser gjorde de inte ultraljud, men jag fick ligga uppkopplad till CTG i mer än en halvtimme där de registrerade både hjärtljud och rörelser som jag kände.


    Verkar inte som att de alltid gör det. Lite konstigt tycker jag
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Anonym (Tutdyfd) skrev 2018-01-02 15:19:49 följande:

    Jag åkte in flera gånger för minskade fosterrörelser, men allt såg normalt ut. Vi fick inget ultraljud dock.Vi var också på tul, och bebisen var mindre än genomsnittet men inom normalspannet.

    När han föddes var han tillväxthämmad och vägde bara 2,3 kg en vecka innan bf, så nog tror jag att något varit fel hela tiden, men vi fick aldrig veta vad. Allt man kan göra är att vara uppmärksam och åka in om rörelserna minskar, men jag märkte ju att något var fel och var så orolig hela tiden.

    Det var klurigt det första året, och barnet låg efter utvecklingsmässigt, men idag är han ikapp.


    Oj. Hur liten i procent var han på tul? Hur kunde de missa det :(
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Anonym (usk)

    Självklart ska du höra av dig till förlossningen igen om du fortsatt tycker att det är minskade fosterrörelser.

    För övrigt är tillväxtkontroller svårt, det är inte så lätt att göra en exakt bedömning utan det finns en felmarginal, det är mest en fingervisning. Som nämts är -12% inom normalspannet men gränsen brukar vara vid -15% om jag minns rätt. Då brukar man göra en ny kontroll efter två veckor.

    Prata med din barnmorska om din oro tycker jag, hon kan remittera dig för en ny tillväxt - och flödeskontroll.

  • Anonym (Minskade)

    Jag hade minskade forsterrörelser med sonen och var jätte nojig . Han var då för mig första barnet . När jag gick in v.31 så var det som att trycka på en knapp han var knappt aktiv alls. Jag sökte flera gånger men som tur va så ville han väl helt enkelt inte röra på sig lika mycket längre:) . Samt att jag fick göra tul 3 ggr då han enligt bm skulle inte väga mer än max 2400g. Men ut kom han 4 dagar över tiden på stadiga 4,3kg så lita inte allt för mycket på tul

  • Anonym (BM)

    Du kan absolut lita på undersökningarna. I v. 29 är barnet fortfarande mycket litet och har gott om plats. Att CTG ser bra ut betyder att barnet är aktivt och har en fungerande cirkulation. Om man som patient ändå inte känner barnet, kollar en läkare med UL för att se att barnet rör sig aktivt, att hjärtat slår som det ska och att vattenmängden är ok. Vid för mkt vatten är det nämligen svårare att känna rörelser. 

    Att kolla navelsträngsflöde etc är en mycket avancerad undersökning som långt ifrån alla läkare på förlossningen behärskar. Det görs när barnen är mycket tillväxthämmande eller om mamman har någon sjukdom.

    Var lugn med att det ser bra ut NU. Blir det inte bättre så söker du igen. Strunta i att dricka en massa saker, bättre att buffa rejält på magen. Om inget svar då söker du igen, bättre en gång för mycket. Hälsningar en BM

  • Charlotte N

    Även om din oro skulle bero på ditt bagage tycker jag de kunde ta den på allvar. Var bor du? Jag bor i Stockholm och har gjort TUL med alla tre barnen pga att barnmorskorna tyckte magen vuxit lite. Alla gånger mätte de flödet och alla gånger var allt helt ok.

    När jag åkte in för minskade fosterrörelser tog de ett ordentligt ctg. Hoppas du kan få den hjälp du behöver för att känna dig lugn!

  • Anonym (anonym)
    Mila skrev 2018-01-02 13:49:12 följande:
    Fast är det inte de gamla råden som var just så att det blir trängre och att det då kan känns mindre? Som de nu tagit bort?

    När jag varit inne säger de helatiden att bebisen är så liten fortfarande, att det finns massa plats.

    Jag tror absolut att det de kollat är korrekt. Jag funderar mer på om en sådan kort undersökning verkligen räcker? Hur kan de vara säkra på att allt är bra med flödet och moderkakan när de inte ens tittat på det? Tänk om det är så att flödet är dåligt och hon är slö pgr av det? De 12 procenten för 2 veckor sedan kanske är ännu mer nu?

    Tycker att när man ändå är där och har så pass stor förändring på fosterrörelserna att de ändå kan kolla lite mer. Men det kanske bara är jag.. Jag har upprepade mf i bagaget och hjälp från fertilitetsklinik. Så det kanske gör att jag är extra orolig.
    Vilken fertilitetsklinik fick du hjälp av? Vilken hjälp fick du?
Svar på tråden Kan man lita på undersökningen av minskade fosterrörelser?