• json7

    Heroin eller familjen?

    Kanske jag lagt detta i fel kategori, men förhoppningsvis hittar någon snäll själ med rätt sinne detta.

    Jag är i mina bästa är, någonstans runt 25. Jag är djupt nere i ett beroende, heroin. Är gift och har barn, och älskar min familj, verkligen. Men jag har ett svårt dilemma.

    Jag skulle kunnat lämna min familj för mitt beroende för länge sen om det inte vore för min frus stöttande. Var ska jag ta vägen? Jag får hjälp, all hjälp jag kunde få, jag går till rehabilitering, terapi och kurator, men inget stoppar mig. Jag plågas konstant av mina hemska tankar, vilket jag inte vill gå in på. Ska jag helt ta livet av mig? Varför måste jag välja mellan 2, så enormt stora val? Och jag kan bara välja ett.

    Vad i h.. gör jag?

    Ingen hjälp jag får gör någon skillnad, allt jag tänker på är dilemmat. Har varit nykter i snart 4 veckor och jag blir helt galen. Jag kan inte leva såhär, jag VILL inte bli ren.

  • Svar på tråden Heroin eller familjen?
  • json7

    Jag mår så dåligt.. det är synd om mina barn även fast de inte växt upp än, jag tycker synd om min fru. De är så fina.

    Jag mister dem snart..

  • kioskvältare

    Du behöver jobba med VARFÖR du inte vill bli ren. Vad är det som är så farligt med att vara ren. Där har du lösningen.

    Ett tips är att skriva ett nytt inlägg och istället lägga det i känsliga rummet där anonyma svar är tillåtna. Du får antagligen fler svar där från människor med egna erfarenheter som inte vill outa sig här.

  • json7

    (I min profil står det automatiskt att jag är 48, då jag gick in på forumen och skrev in en fejk email för att vara anonym!)

  • Rumpelstiltskins

    Jag hade ett subutexmissbruk en destruktiv period i livet. Dock långt innan jag skaffade familj. Det sägs vara det svåraste att sluta med (när det gäller abstinens), till och med värre än heroin. Jag vet dock inte om det ligger någon sanning i det.

    Så dåligt som jag mådde då har jag aldrig mått och hade det inte varit för att jag satt i fängelse så hade jag förmodligen aldrig slutat. Jag hade förmodligen aldrig skrivit den här tråden, jag hade mest troligt varit död.

    Såhär är det och det är väldigt enkelt. Det går inte att sluta med ett missbruk om inte viljan finns. Sedan spelar det ingen roll om det är spel, droger, mat eller alkohol som missbrukas. Viljan måste finnas där.

    Du har barn. Det torde räcka kan man tycka men det gör det inte. Därför får du helt enkelt manup och besluta dig omgående. Inte i morgon, inte om en vecka utan nu. Heroinet eller din familj?

    Väljer du heroinet så har du valt det och då får du stå ditt kast. Fegt och ovärdigt är det dock. Förstår inte varför någon skulle välja bort sin familj av någon anledning.

  • Earlgrey

    Du behöver hitta motivationen. Till viljan. Grattis att du varit nykter i 4 veckor. 
    Ett kort helvete under en period med abstinensen, det är det värt mot missbrukshelvetet som leder till en för tidig död. (och innan dess inget vidare liv)

    Du kan höra från andra som hamnat djupare i skiten. Hemlöshet, överdoser, ständiga jakten på drogen, ingen kontakt med andra än knarkarvännerna. 

    Det måste ju bli konkret! Skriv ned alla anledningar. Familjen måste bli mer konkret. Skriv allt som gäller barnen, allt som gäller frun. Allt som du vill att ni skall uppleva tillsammans. Födelsedagar, julen, bröllop, barnbarn, fredagsmys, romantisk middag, gå och bada, picknick i skogen. Sagoläsning i sängen. Resa till Grekland. 
    Vad skulle vara fördel med att välja det andra alteernativet? skriv ned och utvärdera. 

    Att din hjärna är så inprogrammerad och beroende, att det är så fruktansvärt svårt och sluta. Det är ju inget liv. Det är inget liv att stoppa in saker i sin kropp som förändrar personligheten, och som bara dövar dig från allt. Även livet självt. 

    Du behöver bygga upp dig. Bli starkare på alla plan. Självkänslan. Nätverk runt omkring dig. Förening för fd missbrukare. Du behöver ha en strategi dag för dag. Var ärlig med familj och vänner.

    Jag vet inte vad du har för talanger drömmar och visioner. Men klipp gärna ut bilder, måla och skriv ned dessa. En dagbok där man skriver ner sina känslor och tar en dag i taget.

    Så sorligt att man kan bli så förälskad i en drog, som leder en rakt i döden. 
    Men det kan man. Så då behöver man en skillsmässa men partnern (drogen) kommer skrika efter att du ska komma tillbaka. 

Svar på tråden Heroin eller familjen?