• Anders1993

    Plugga statistil

    Hejsan! Jag hade tänkt börja plugga statistik nu till hösten på SU och ser verkligen fram emot det. Är det någon/några som gjort/gör det aom skulle vilja berätta hur svårt det är att läsa statistik? Har en del vänner som läst 15p statistik som säger det är en ren och skär mardröm medan andra säger det är lite småtrixigt men inget mer än så. Känner mig lite oviss om vad jag ska förvänta mig.

  • Svar på tråden Plugga statistil
  • Kjell2

    Som så många andra ämnen på högre nivå hänger det mycket på vad man har läggning för.

    En del tycker nog statistik är jättesvårt medans andra har lätt för det. Har man jättesvårt för matte kan det nog kräva en del.

  • Anders1993

    Ja precis. Men tar för givet att de som läser en statistikutbildning har en viss fallenhet för matte, vilket jag har. Men är nyfiken på hur svårt det är för dem som valt utbildningen för de vill läsa statistik. De som läser ett ekonomprogram har knappast valt utbildningen för 15p statistik...

  • Carambolan

    Jag är en av de där som var tvungen att läsa lite statistik i ett annat program och jag tyckte att det var skitsvårt. Men det släppte när jag kom ut ur ?tänka fritt?-humanioradiskursen och bara började följa spss-manualen till punkt och pricka istället.

  • Rödtjärnens Anna

    Statistik är skitkul! Nu var det väldigt länge sen jag läste statistik, men tyckte då att den första kursen (30 hp) inte alls var svår. Därefter blev det mer matematiskt krävande, och det var en fördel om man gillade programmering. Det ser säkert annorlunda ut idag.

    Jag vill inte påstå att jag är särskilt matematiskt begåvad, däremot matematikintresserad vilket underlättar en sådan utbildning. (Min huvudutbildning var finansekonom och jag pluggade i Umeå).

Svar på tråden Plugga statistil