• Snacka

    Vardag för retriever

    Hej. Sambon och jag har lite diskussioner kring vad ett bra hundliv är. Undrar lite, ni som har Golden retriever eller liknade hundar. Hur ser en vanlig dag ut för er hund. Skillnad på helg och Vardag?

  • Svar på tråden Vardag för retriever
  • Dexter dot com

    Har varit hundvakt åt en goldenhane och han krävde ca 3 timmars varierad motion per dag och någon form av aktivering 3-4 g/v utöver motion för att vara trevlig och harmonisk. Jag körde spår och uppletande med honom så han fick använda nosen ordentligt. Med mindre motion och aktivering var han rätt jobbig och rastlös och aktiverade sig själv med mindre lämpliga aktiviteter. En aktiv ras som vill jobba och vara till lags och behöver en balans mellan motion och mentala utmaningar.
    Ett bra hundliv är enligt mig när deras behov av motion,aktivering och sällskap tillgodoses.

  • Scoops

    Jag gick med min ca 20-30 min på morgonen innan frukost.

    På lunchen gick han 45min-1h med svärmor. Sedan rastade jag ca 45min-1,5h på eftermiddagen när jag kom hem. Ibland före middagen och ibland efter, vi bor vid havet så vid fint väder gick vi på stranden, då tog det lite längre tid. Sedan så snabb-rastade vi vid 22-tiden innan läggdags (hunden gick själv runt huset).

    Det var väldigt lagom för vår hund. Klart att klicka hundar har olika aktivitetsnivåer men en retriever är ju inte den mest krävande rasen..

  • BurningDiamond

    När vi hade goldisar (sällskaps-linjer, ej jakt-linjer!) så hade vi det ganska slött....
    En vanlig vardag så var det 3 kort-promenader (ca 30 min) och en långpromenad (minst 1 timme) och ca 30 min hjärn-gympa per dag uppdelat i korta pass.
    Sedan var det kurser eller ut i naturen eller bara fritt blås på den inhägnade tomten på landet om helgerna.

  • Påvgxcjbf

    Jag har haft en Golden Hane... och om ni överväger att köpa en, så var medvetna om att denna ras är en av de raser det kräver lite (läs mycket) jobb med.

    Dom är till skillnad mot andra hundar ex schäfer en hund som är tung i kroppen, så om den kommer på något eller blir ovillig/vrång så är det en svår ruckad hundras. Ska ni ha en hane eller til? Ska ni kastrera eller ha valpar/para? För hanar kan bli hormonstinna och aggressiva mot andra hundar Om man inte kastrerar. Det är en ras som kräver MYCKET motion och behöver hjärngympa.

    Alla är väll olika individer men min hane hittade på mycket hyss om man inte sysselsatte honom dagligen. Och då pratar jag inte vardags motionen utan han behövde arbeta mycket med huvudet.

    Sen vill jag påstå att det är en myt att Golden är en familje hund, det anser jag att dom inte är.

    Det va den negativa biten ;) dom är underbara och trygga och en sann vän om man behandlar dem på rätt sätt. Min hane va dock aningen vaktig i sitt lynne och krävde MYcKET aktivitet.

    Jag jobbar 2 skift och då funkade det toppen med honom. Om jag jobbade morgon (5:30-14:15) så började jag dagen med att gå ut en timme och promenera med honom. Så morgon 4:00

    Min sambo släppte ut honom så han fick kissa strax innan kl.7. Sen va han trött så sov tills jag kom hem vid lunch kl.12. Va då ut och gick 30 min. Sen när jag kom hem efter jobbet så endera gick kag 1 h till eller också brukade vi träna lite agility, vilket han älskade. (Golden är matvrak, och gör mycket för godis) han var alltid glad på mig och min sambo, men kunde resa ragg från svanstippen hela vägen upp i nacken om han såg någon han ogillade. Så inte så jätte trevlig för utomstående kanske. Han löd mig till 1000, men var ganska dragig för andra. Och iom att de använder tyngdlagen om de inte vill något så har jag skadat bägge axlarna.

    Kanske låter knäppt, men jag älskade min egen Golden. Men skulle ALDRIG råda någon annan att skaffa en, och kommer aldrig mer att skaffa en igen. En hundras med mycket olater och negativa sidor som kräver MYCKET jobb. Man behöver hundvana innan man ger sig på rasen skulle jag vilja säga. Lycka till!

  • Påvgxcjbf

    Och när man säger att de kräver hjärngympa, så är det helt sannt. Han har ätit hår på en trasmatta, grävt hål i en hall vägg, tuggat sönder otaliga saker, låg i sängen och i soffan (enbart när vi inte var hemma) och en kullsyrra till min hund bröt sig in i ett skafferi och satte i sig en halv säck med torrfoder. (Så får du lite perspektiv)

Svar på tråden Vardag för retriever