• Charlotte N

    Middagstråd

    Nu är föräldraledigheten slut. Tre barn och hund ska lämnas på tre olika ställen innan jobbet och hämtas efter. Vi behöver alltså storhandla någon eller några gång/månad för att få vardagen att gå ihop. Så, hur ser era veckomenyer ut? Tipsa!

  • Svar på tråden Middagstråd
  • Thomas20

    Måndag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Tisdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Onsdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Torsdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Fredag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Lördag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Söndag Makaroner, köttbullar, ketchup

    lättare att storhandla så

  • Charlotte N
    Thomas20 skrev 2018-01-03 14:17:29 följande:

    Måndag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Tisdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Onsdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Torsdag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Fredag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Lördag Makaroner, köttbullar, ketchup
    Söndag Makaroner, köttbullar, ketchup

    lättare att storhandla så


    Tack! Precis vad jag just serverat till lunch:) Barnen blir ju nöjda i alla fall.
  • Lena

    I kväll blir det prinskorv, äggröra och stuvade makaroner nästan helt själv lagat av 9-åringen.

  • modsey

    Vi kör oftast veckoschema för maten. På helgen lagar jag då minst två av dem som värms upp på de dagar. Eller om jag jobbar hemma så kan en gryta puttra alernativt göra något i ugnen över natten, ex en pulled poork.

    Nästa vecka börjar skola och jobb här. Vår veckas mat

    -risotto med sparris ( nä inge snabbmat men perfekt att stå och röra i medans vi pratar eller förhör läxan)

    -lasagnen ( värms upp efter träningskväll)

    - löksoppa med färskt lantbröd ( köpt)

    -köttfärslimpa och pressad potatis ( tillredd kvällen innan men ställer in i ugnen direkt när vi kommer hem)

    -fiskburgare med tillbehör.

    - gnocchi med tomatsås och mozarella

    -helstekt lax i ugn med sås och kokt potatis

  • Charlotte N
    modsey skrev 2018-01-03 14:57:04 följande:

    Vi kör oftast veckoschema för maten. På helgen lagar jag då minst två av dem som värms upp på de dagar. Eller om jag jobbar hemma så kan en gryta puttra alernativt göra något i ugnen över natten, ex en pulled poork.

    Nästa vecka börjar skola och jobb här. Vår veckas mat

    -risotto med sparris ( nä inge snabbmat men perfekt att stå och röra i medans vi pratar eller förhör läxan)

    -lasagnen ( värms upp efter träningskväll)

    - löksoppa med färskt lantbröd ( köpt)

    -köttfärslimpa och pressad potatis ( tillredd kvällen innan men ställer in i ugnen direkt när vi kommer hem)

    -fiskburgare med tillbehör.

    - gnocchi med tomatsås och mozarella

    -helstekt lax i ugn med sås och kokt potatis


    Perfekt, tack!
  • Charlotte N
    Tow2Mater skrev 2018-01-03 14:53:02 följande:

    En crockpot kan underlatta. Den kan du gora t ex chili, grytor, pulled pork mm i.


    Bra tips!
  • Charlotte N
    Lena skrev 2018-01-03 14:56:32 följande:

    I kväll blir det prinskorv, äggröra och stuvade makaroner nästan helt själv lagat av 9-åringen.


    Imponerande!
  • Lena

    Vi har lagat mat med våra barn en gång i veckan sen de var 3-4år så det är inte så konstigt hon kan laga enklare rätter nästan helt själv. Hon lagade tacopaj själv med en kompis för några månader sen.

  • Elinmariajosefin

    Måndag: potatisbullar och rårivna morötter

    Tisdag: köttfärssås och spaghetti (gör köttfärssåsen kvällen innan)

    Onsdag: laxfile med fetaosttäcke och kokt potatis

    Torsdag: gulaschsoppa gjord på den överblivna köttfärssåsen från tisdagen. Tillsätt bara buljong, vatten, tärnad potatis, röd paprika och spiskummin

    Fredag: hamburgare med pommes

    Lördag: köttgryta som får stå och puttra några timmar med pressad potatis (gör en rejäl omgång så kan ni äta grytan med ris eller matvete nån dag veckan efter)

    Söndag: vegetarisk lasagne (även här kan ni göra en rejäl omgång och frysa in i portionsbitar som kan tas fram när tiden inte räcker till) jag varvar keso, färdigköpt tomatsås, bladspenat och lasagneplattor. På toppen fetaost.

    På söndagar brukar jag göra en rejäl omgång med vitkålssallad som står sig åtminstone till torsdagen, på så vis spar man tid i veckorna men får ändå grönsaker varje middag.

Svar på tråden Middagstråd