• ElektroA

    Kamera inför bebis

    Hej,

    Vi ska få barn i slutet av april och jag tycker det skulle vara kul att ta bra bilder på bebisen.

    Vi vill inte ha en stor super systemkamera då vi inte alls är insatta och inte vill behöva gå en fotokurs innan vi kan börja använda kameran. Vi vill ha en smidig kamera som man kan ta bra bilder med helt enkelt :)

    Vi kommer säkert använda telefonerna en del (iphone 6 och Samsung Galaxy 7), men känns inte som att de kanske tar så bra bilder vid dåligt ljus eller en bebis som rör sig mycket. 

    Någon som kan rekommendera en bra och smidig kamera för nybörjare som tar bättre bilder än mobilen och som inte kostar mer än 10 000? :)

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Kamera inför bebis
  • Almina

    Jag har en Canon PowerShot G7 X, som jag är väldigt nöjd med. Det blir betydligt bättre bilder än med en mobil, men den är ändå smidig. Den har en del inställningar man kan göra, men auto-läget funkar bra.

    Jag har även en systemkamera, och den är ju bättre, men G7 X tar riktigt bra bilder också! Är det riktigt dåligt ljus hjälper det inte med en systemkamera heller... Men i lite halvdåligt ljus går det få ok bilder med G7 X. Ett tips är att försöka ta många bilder när det är bra ljus, dvs dagsljus utomhus eller nära ett fönster.

  • The Photography Stories

    Hej!

    Jag fotar mest med Nikon och skulle tillexempel rekommendera deras D3400 som instegsmodell. Det viktigaste dock om du vill kunna ta fina porträttbilder inomhus i svagt ljus är vilket objektiv du har snarare än kamera hus. Köper FU en Nikon D3300 brukar det ingå ett standard objektiv med zoom men jag skulle rekommendera att du köper till ett 50mm objektiv med bländare 1.8. Då får du ett väldigt bra objektiv som är ljusstarkt och prisvärt.

    Såklart är det bäst att fotografera när ljuset är bra men det är ju inte alltid de rätta ögonblicken infaller då.

    Jag skriver om hur man kan ta bättre bilder och dokumentera familjens liv på min blogg. Jag vet hur mycket det betyder att ha fina bilder från när barnen är små. För mig så är det oftast de bilder som jag tar hemma i enkla situationer eller på platser vi ofta besöker som i slutändan betyder mest för mig.

    Mvh,

    Andrea

    thephotographystories.com

    Instagram: @thephotographystories

  • ElektroA

    Hej,
    Tack snälla för tips!
    Canon G7X har vi spanat på tidigare så ska kolla in den mer =)
    Kollade även in Nikon modellerna och din blogg, det blir verkligen bra bilder! Men vi tror tyvärr den kommer kännas för stor för oss, det är viktigt att vi kan ta med den överallt o att den är smidig, så tror vi satsar på en mindre modell :)

Svar på tråden Kamera inför bebis