• tvillingmammaVastmanland

    Kris i förskolan?

    Jag är med i en grupp på Facebook som heter Förskoleupproret - Information

    Det handlar om att förskolan är i kris och att förskolepersonal bryts ner då de inte hinner ta hand om barnen på ett bra sätt. Stora grupper, långa dagar och för lite personal. Massor av förskollärare beskriver hur jobbigt och hemskt det är i förskolorna idag.

    Men ser man till undersökningar är de flesta föräldrar nöjda med förskolan, jag förstår inte riktigt hur detta går ihop.

    Ni som har barn i förskolan idag , märker ni att läget i förskolan är pressat?

  • Svar på tråden Kris i förskolan?
  • Anonym (P)

    Jag arbetar i förskolan och självklart uppträder man professionellt gentemot föräldrarna och berättar inte om hur vår arbetssituation ser ut...

    Man gör det bästa av varje situation, men det sliter så pass på personalen att det är vanligt med sjukskrivningar och att många går i pension tidigt. 

  • Alexi

    Det där är den mest hysteriska gnällgrupp som finns. Jag fattar inte, om folk tycker det är så himla illa, gör något åt det då, eller bytt jobb.

    På den förskola vi hade barnen på arbetade ett antal personer kvar under många år, det var lugn stämning vid lämning och hämtning och även när jag hälsade på en heldag, den stabila personalen var inte mycket sjukskriven osv.

    Så jag tror det handlar om förmåga att göra ett konstruktivt och bra arbete hos personalen i stort, att förändra det som går att förändra och inte lägga för mycket energi på det som inte går att förändra (tex barngruppernas storlek).

  • Carambolan

    Vi är väldigt nöjda med vår förskola, men av vår lokala facebookgrupp att döma är det helt extrema skillnader i kvalitet och arbetssituation mellan olika förskolor i samma kommun.

  • Anonym (P)
    Alexi skrev 2018-01-03 17:29:55 följande:

    Jag fattar inte, om folk tycker det är så himla illa, gör något åt det då, eller bytt jobb.


    Vad tänker du att man ska göra åt det som man inte redan gör då?

    Tycker du verkligen som förälder att förskolepersonal inte bör protestera när det är så många barn per personal att det äventyrar barnens säkerhet?
  • Anonym (Förskollärare)

    Jag var väldigt nöjd med sonens förskola. Ännu mer eftersom jag arbetar på förskolan ett stenkast bort och vi har samma chef och jag vet att de brottas med samma problematik som alldeles för många förskolor. Det visas inte för föräldrarna. Det får inte visas. Vi har munkavel. Inte får vi strejka heller.

    Ja, vi får ofta höra att vi är gnälliga och borde byta jobb när vi gör vår röst hörd vilket jag finner ytterst märkligt. Vill folk verkligen inte veta var de lämnar sina barn och till vad?

    Den avdelningen jag arbetar på har också en stabil personalgrupp men andra avdelningar har inte så vi får hjälpas åt att täcka upp så vikariebristen är total. 4-5 timmar extra arbetstid på en vecka är inget ovanligt då man helt enkelt inte kan lämna en kollega själv med 10-12 små barn. Vilket sin tur leder till att mitt barns fritids får ett barn mer osv. I vår får vi 10-12 barn till men igen mer personal för vår budget gick back förra året. Vi ska alltså ha fler barn på samma personal och samma yta för att kommunen tycker att det kostar för mycket.

    Det saknas:

    - utbildad personal

    - vikarier

    - resurser

    - lokaler

    Yrket har:

    - extremt låg status

    - låga löner

    - usla arbetsvillkor

    Varför byter jag inte jobb:

    - för att jag älskar mitt jobb även om det har enorma brister och jag sannolikt kommer gå in i den berömda väggen

    Vad vill jag ha:

    - att det ska finnas tydliga regler kring hur stora barngrupperna får vara beroende på ålder. Hur många barn det ska vara per pedagog utifrån ålder (som nu är går det 5,9 barn per vuxen rakt av. 5,9 st 5 åringar är inga problem att klara på en pedagog. 5,9 st 1 åringar är inte säkert alls

    - rimlig lön

    - bättre arbetsvillkor

  • Anonym (Lhc)

    Jag är ganska bekymrad över läget på förskolan. Har skolat in vårt första barn nu i höst. Lite chockad trots att detta skulle vara en bra kommunal förskola.Vad jag är bekymrad över:

    Stora barngrupper. 14 barn på 2,75 barnskötare, EN förskollärare på två avdelningar med lika många barn. Ett himla liv, stoj och barn som slår sig. Ingen tid att trösta ledsna barn. Jag hade ont i magen när jag såg så små barn gå runt och gråta och ingen hade tid att sätta sig och trösta dem. Barn som ramlar och slår sig men ingen hinner/orkar ta hand om det. Barnet blir sittandes tills det har gråtit färdigt. Under den här hösten har vårt barn slagit sig illa efter ett fall från en soffa (ingen såg hur det gick till för det var ingen vuxen i rummet), svalt en sten, glömdes bort på gården en gång och satt för sig själv. Flera gånger har hon suttit för sig själv när vi hämtat utan någon vuxen i närheten. Hon är inte ens två. Hemma har vi ju koll på henne hela tiden. Nej det känns inte alls bra. Men vart ska vi flytta henne. Barngruppernas är lika stora i hela kommunen. Personalen gör kanske så gott de kan men räcker till gör de inte. Trötta och slitna ser de ut och förutom de unga verkar alla ha tappat glädjen att jobba med barn.

  • Tow2Mater

    Kan inte personal ökas eller barngrupperna minska, borde ju ytorna barnen rör sig på kunna förändras. Ett stort rum istället för flera mindre, en mindre inhängnad gård, etc.

    Och ja, maxtaxan borde ju öka.

  • Anonym (Förskollärare)

    Maxtaxan behöver definitivt öka. Taket borde vara betydligt högre. 1360 kr i månaden för första barnet (mindre för barn nummer två) är väldigt billigt. Har du låg lön betalar du ännu mindre.

    Lch

    Vad tråkigt att det ser ut så!

    Jag får ofta höra hur nöjda våra föräldrar är, hur gärna barnen vill komma och att vi alltid är sp glada och positiva. Vilket jag försöker att vara varje dag, har därför fått ur förskoleupproret för jag orkar inte med all dysterhet. Lite stoppa huvudet i sanden.

    Men rent krasst hade du hemma velat ha 5,9 barn i samma ålder själv?

    För sån är verkligheten. Din förskola har en hyfsad täckning på personal för att vara idag. Skälva jobbar vi 2,0 tjänst på 12 st 1-3 åringar.

    Tow2mater, nackdelen med större rum istället för flera små är dela att ljudnivån ökar rejält och springet i rummet i vilket i sig ökar risk för olyckor. Därtill även om man har olika lekstationer så blir barnen mer störda i sin lek.

    Men det beror lite på ålder med. För de minsta är ett stort rum med halvväggar betydligt bättre medan de äldre behöver kunna stänga en dörr om sig (självklart ska det vara ett fönster i dörren).

    Men det är inte bara för översikten barngrupperna behöver minskas. För barnen och anknytningen med!

    Ett barn som börjar kl 6.30 på morgonen möter 1 personal som öppnat förskolan (inte säkert det är personal från den egna avdelningen). Sen ytterligare en pedagog till frukost samt ett antal barn säg 15 och de är frn olika avdelningar. . Därefter 2 pedagoger till på sin egen avdelning och kanske ytterligare 10 barn. Eftermiddagen kommer och barnet har tid till 16.30 och lämnas då över kl 16.00 till stängningsavdelningen där barnet träffar ytterligare 10 barn hen inte träffar under dagen samt två nya pedagoger. Ett barn kan alltså utan problem under tio timmar en dag på förskolan träffa på 6-8 pedagoger och 35-45 barn som barnet ska försöka ha en trygg anknytning til, förhålla sig till osv. Det är stora krav på små barn.

    Hos os jobbar vi med att försöka minimera antalet personer barnen är i kontakt med men ingen heller vi kan täcka 6.15-18.15. Vi måste ju även vara där när de första barnen är där.

  • Anonym (Förskollärare)

    Ursäkta stavfel och dylikt. Trött och förkyld och kan tydligen inte koordinera fingrarna

  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-01-03 19:14:24 följande:

    Maxtaxan behöver definitivt öka. Taket borde vara betydligt högre. 1360 kr i månaden för första barnet (mindre för barn nummer två) är väldigt billigt. Har du låg lön betalar du ännu mindre.

    Lch

    Vad tråkigt att det ser ut så!

    Jag får ofta höra hur nöjda våra föräldrar är, hur gärna barnen vill komma och att vi alltid är sp glada och positiva. Vilket jag försöker att vara varje dag, har därför fått ur förskoleupproret för jag orkar inte med all dysterhet. Lite stoppa huvudet i sanden.

    Men rent krasst hade du hemma velat ha 5,9 barn i samma ålder själv?

    För sån är verkligheten. Din förskola har en hyfsad täckning på personal för att vara idag. Skälva jobbar vi 2,0 tjänst på 12 st 1-3 åringar.

    Tow2mater, nackdelen med större rum istället för flera små är dela att ljudnivån ökar rejält och springet i rummet i vilket i sig ökar risk för olyckor. Därtill även om man har olika lekstationer så blir barnen mer störda i sin lek.

    Men det beror lite på ålder med. För de minsta är ett stort rum med halvväggar betydligt bättre medan de äldre behöver kunna stänga en dörr om sig (självklart ska det vara ett fönster i dörren).

    Men det är inte bara för översikten barngrupperna behöver minskas. För barnen och anknytningen med!

    Ett barn som börjar kl 6.30 på morgonen möter 1 personal som öppnat förskolan (inte säkert det är personal från den egna avdelningen). Sen ytterligare en pedagog till frukost samt ett antal barn säg 15 och de är frn olika avdelningar. . Därefter 2 pedagoger till på sin egen avdelning och kanske ytterligare 10 barn. Eftermiddagen kommer och barnet har tid till 16.30 och lämnas då över kl 16.00 till stängningsavdelningen där barnet träffar ytterligare 10 barn hen inte träffar under dagen samt två nya pedagoger. Ett barn kan alltså utan problem under tio timmar en dag på förskolan träffa på 6-8 pedagoger och 35-45 barn som barnet ska försöka ha en trygg anknytning til, förhålla sig till osv. Det är stora krav på små barn.

    Hos os jobbar vi med att försöka minimera antalet personer barnen är i kontakt med men ingen heller vi kan täcka 6.15-18.15. Vi måste ju även vara där när de första barnen är där.


    Ja, det låter jättetufft. Vår förskola hade öppet 07:30 till 17:00. Då är det lite lättare med bemanningen, men det fungerar ju inte för alla förskolor,
Svar på tråden Kris i förskolan?