• beso

    Kan detta stämma?

    Hej! Jag gjorde vanligt ultraljud idag och beräknas vara i v5+någonting. Alltså v6. Det var hinnsäcken som mättes något annat var för tidigt att ses.

    Frågan är nu om jag kan ha blivit gravid den 14dec för då kan ju inte graviditeten vara äldre än i v4+6. Alltså v 5..men v6 imorgon.

    Jag har läst om fall där bebisen beräknas vara yngre och är mindre än vad mamman vet att den är. Men är det någon som hört talas om att dom på ett ultraljud säger att bäbisen är ÄLDRE än vad man VET är möjligt??

  • Svar på tråden Kan detta stämma?
  • Tildurrr

    En graviditet räknad från första dagen på senaste mensen har jag fått lära mig, så är du gravid i V6 då skedde kanske befruktningen i v2, är en hel stor djungel allt detta men

  • beso
    Tildurrr skrev 2018-01-04 00:12:56 följande:

    En graviditet räknad från första dagen på senaste mensen har jag fått lära mig, så är du gravid i V6 då skedde kanske befruktningen i v2, är en hel stor djungel allt detta men


    Problemet är att jag hade mf förra månaden och inte vet när äl var.. Har tidigare blivit gravid ca en v efter missfall otroligt nog. Så äl kan ha kommit lite när som..
  • anonym4

    Spelar det så stor roll? Det skiljer bara en vecka och du blir eventuellt justerad igen vid RUL. Försök slappna av och njuta av graviditeten.

    Grattis och lycka till!

  • beso
    anonym4 skrev 2018-01-04 00:29:48 följande:

    Spelar det så stor roll? Det skiljer bara en vecka och du blir eventuellt justerad igen vid RUL. Försök slappna av och njuta av graviditeten.

    Grattis och lycka till!


    Kan va två olika pappor..min förra sambo eller han jag träffade efter..! :/
  • anonym4

    Är det så nära i tiden kan det vara vem av dem ändå tyvärr. Du får ta tjuren vid hornen så att säga. Och är lite fundersam dock, fick du ett ultraljud eller vaginalt ultraljud. Vecka 6 är väldigt tidigt änns för ett VUL.

  • beso
    anonym4 skrev 2018-01-04 00:43:29 följande:

    Är det så nära i tiden kan det vara vem av dem ändå tyvärr. Du får ta tjuren vid hornen så att säga. Och är lite fundersam dock, fick du ett ultraljud eller vaginalt ultraljud. Vecka 6 är väldigt tidigt änns för ett VUL.


    Ja när jag kom dit så sa dom att dom råkat boka mig fel till vanligt ultraljud..men att dom kunde göra det iaf! Undrar om dom hade sett mer på ett vanligt ul o kanske daterat annorlunda? Vad tror du?

    Hemskt klantig o pinsam situation detta..
  • beso
    beso skrev 2018-01-04 00:53:30 följande:

    Ja när jag kom dit så sa dom att dom råkat boka mig fel till vanligt ultraljud..men att dom kunde göra det iaf! Undrar om dom hade sett mer på ett vanligt ul o kanske daterat annorlunda? Vad tror du?

    Hemskt klantig o pinsam situation detta..


    Om dom hade sett mer på ett vaginalt menar jag?
  • anonym4
    beso skrev 2018-01-04 00:54:18 följande:

    Om dom hade sett mer på ett vaginalt menar jag?


    Så tidigt ser man mer med ett VUL. Sen är det en uppskattning hur gammalt fostret är.
  • Ina82

    Jag hade helt missat första månaden av graviditeten. Mensen var borta men jag testade bara negativt på grav.test så jag trodde jag hoppat över äl. Vi skulle börja söka orsaken till alla mina missfall när han såg jag var gravid på vul.

  • beso
    anonym4 skrev 2018-01-04 11:04:02 följande:

    Så tidigt ser man mer med ett VUL. Sen är det en uppskattning hur gammalt fostret är.


    Ja det borde ju vara så för annars skulle dom ju inte göra vul jämt i tidig grav! Så jag blir jätteirrited dom bokade fel till vanligt ul! :( Jag hade behövt mer riktig information nu pga psykologiska själ pga situationen o pga att jag haft 8missfall på raket o e jätteorolig.. :(
  • beso
    Ina82 skrev 2018-01-04 12:23:20 följande:

    Jag hade helt missat första månaden av graviditeten. Mensen var borta men jag testade bara negativt på grav.test så jag trodde jag hoppat över äl. Vi skulle börja söka orsaken till alla mina missfall när han såg jag var gravid på vul.


    Vaaa!! :o Wooow! Grattis! Hur långt gången är du tror du? Har du gjort vul?
  • UndrandeSökare

    Som jag sa till dig i förra tråden du startade om detta ämne så är enda sättet att få veta 100% vem fadern är att ta ett dnatest på barnet och de olika möjliga fäderna.

    Så har man haft oskyddat sex med två så blir det så här när man blivit gravid. Så det finns då två val, endera gör man abort ifall man inte står ut med risken att föda ett barn med "fel pappa" eller så föder man barnet och gör dnatestet sen.

    Det finns en film om likadan situation, Bridget Jones 3.

    Där gör de dnatest på barnet och de möjliga fäderna efter förlossningen.

  • Ina82
    beso skrev 2018-01-04 12:28:48 följande:

    Vaaa!! :o Wooow! Grattis! Hur långt gången är du tror du? Har du gjort vul?


    :D Hon fyller snart 2 år... och blir storasyster om några månader :)
  • beso
    Ina82 skrev 2018-01-04 12:51:22 följande:

    :D Hon fyller snart 2 år... och blir storasyster om några månader :)


    Är d sant! :) Grattis! :) Hur många mf hade du innan henne? I vilken v fick du dina mf? Fick du mf innan denna grav oxå? Blir så glad höra när det går bra för dom som kämpat så! :)
  • Ina82
    beso skrev 2018-01-04 12:56:37 följande:

    Är d sant! :) Grattis! :) Hur många mf hade du innan henne? I vilken v fick du dina mf? Fick du mf innan denna grav oxå? Blir så glad höra när det går bra för dom som kämpat så! :)


    Jag har två pojkar som fyller 15 och 12 i år. Innan min andra son hade jag jättemånga missfall.

    Jag hade 2 mf innan dottern och det var först då de började söka orsak (innan sa de bara -du är ung försök igen). Jag har 21 dagar mellan menstruationerna så de hinner inte fästa ordentligt (progesteron förlänger tiden det kan fästa). Av misstag hade jag snubblat över progesteronbrist och funnit ett naturligt medel på nätet (baserat på jamsrot) som jag hade använt under månaden jag inte visste om henne. Men jag slutade använda salvan när testet visade negativt - men tydligen var det tillräcklig mängd för att det skulle fungera. :) Inga missfall denna gång :) denna graviditet har jag inte använt progesteron för jag klottade och blödde tidigt och trodde något var fel med babyn. I ett tidigt vul v 7 visade det sig att allt var bra med babyn och det såg ut som den fäst riktigt bra. (Är i vecka 25+0 idag) Läkaren ville jag skulle leva som vanligt och det har jag gjort. Mina missfall har inträffat mellan v 6-8.

    Ibland måste man kämpa för det man vill ha. :)

    Hur mår du? Kram
  • any19877

    Jag var också på vul i v 7+ 0 men läkaren kunde se bara en hinnsäck och gulesäck och sa att jag är max i v 5+. 2 dagar efter kunde de se ett litet embryo på 4 mm och hjärtat slog.

    Kunde de se gulesäck i hinnsäcken?

    Jag ska på nästa vul nästa måndag och hoppas fostret lever.

  • beso
    any19877 skrev 2018-01-04 13:58:33 följande:

    Jag var också på vul i v 7+ 0 men läkaren kunde se bara en hinnsäck och gulesäck och sa att jag är max i v 5+. 2 dagar efter kunde de se ett litet embryo på 4 mm och hjärtat slog.

    Kunde de se gulesäck i hinnsäcken?

    Jag ska på nästa vul nästa måndag och hoppas fostret lever.


    Åh grattis måste ändå va skönt o se hjärtat slå! :)

    Förstår dock oro när det är nästan 2v mindre än du trodde! :/ Är du säker på när äl var? Stämmer 5+2 med när du plussade?

    På mig såg dom bara hinnsäck men hon sa d va normalt då den bara var 9mm. Så är inte så jätterolig för det..eller..hm. .

    Fast dom gjorde vanligt ultraljud på mig så med ett vaginalt så kanske dom hade sett en liten prickar till foster iaf..jag vet inte. Ska tillbaka om 1 1/2 v igen..
Svar på tråden Kan detta stämma?