• Äldre 4 Jan 00:14
    2392 visningar
    7 svar
    7
    2392

    Bryta kontakt med mäklare?

    Hej

    Jag och mitt ex beslutade oss för att sälja vår bostadsrätt när vi bestämde oss för att separera.

    Vi skrev kontrakt med mäklare som gjort ett toppenjobb hittills och förmodligen skulle vi sälja med helt ok vinst.

    Men nu har vi ångrat oss och vill att en av oss ska bo kvar i bostaden.

    Vad gäller när vi isf vill häva kontraktet som löper tre månader? Vi har absolut inget att klaga på vad gäller varken mäklaren eller hennes arbete. Så vi måste isf enbart hävda att vi ångrat oss.

    Att de kommer vilja ha ersättning för utfört arbete förstår vi. Men Kan de begära skadestånd också? Vad kan det isf hamna på? Står så luddigt om det i avtalet.

    Hela situationen känns väldigt olustig då vi har inbokad visning om ngr dagar dit flera anmält sig..

    Nån som vet vad som gäller?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Bryta kontakt med mäklare?
  • Äldre 4 Jan 08:10
    #1

    Ingen som kan sånt här?

  • Äldre 4 Jan 08:18
    #2

    Läs kontrakten. 

    Ibland vill de bara har ersättning för kostnader, ibland ingenting. Så länge ni inte säljer innan kontraktstiden löpt ut....

    Ring och berätta

  • Äldre 4 Jan 09:05
    #3

    Som sagt, läs kontraktet. Men jag tror det vanligaste (det enda jag varit med om) är att kontraktet bara innebär att ni förbinder er att inte sälja på annat sätt under kontraktstiden (alltså sälja privat eller via annan mäklare). Och mäklaren får inte betalt förrän ni har sålt, förutom ersättning för eventuella utlägg som annonsering på Hemnet och liknande.

    Så om ni inte säljer behöver ni inte betala något alls (förutom t.ex. annons).

  • Stårsc­han
    Äldre 4 Jan 09:07
    #4

    Du har väl ett avtal som ni har skrivit på, och där ska väl sådana här villkor framgå. Det är ju liksom hela poängen med att skriva avtal.

  • Äldre 4 Jan 09:11
    #5

    Tack för svar! Får lyfta luren och höra helt enkelt. Tänkte någon kanske hade erfarenhet av min fråga.

    Som jag skrev i mitt inlägg så står det så luddigt i avtalet som vi, GIVETVIS, läst igenom flertal ggr. Det var ju därför jag ställde frågan här på fl. Forumet för experter...

  • Äldre 4 Jan 09:19
    #6
    Knoddis skrev 2018-01-04 09:11:45 följande:

    Tack för svar! Får lyfta luren och höra helt enkelt. Tänkte någon kanske hade erfarenhet av min fråga.

    Som jag skrev i mitt inlägg så står det så luddigt i avtalet som vi, GIVETVIS, läst igenom flertal ggr. Det var ju därför jag ställde frågan här på fl. Forumet för experter...


    Då det hänger på vad som står i just ert avtal blir det lätt ointressant vad andra har för erfarenheter. Är det luddigt blir det mer än fråga vad ni kan komma överrens om med mäklaren

    Även om jag sagt upp ett mäklarkontrakt och sluppit betala något så kan något helt annat gälla för er. Vet de som fått betala omkostnader och de som sluppit betala helt.

    Samt några klantar som sa upp avtalet ensidigt och sen sålde med annan mäklare. De fick betala dubbla provisioner.


  • Äldre 4 Jan 09:22
    #7

    Generellt gäller vid avtalsbrott att man bli skyldig att betala ekonomisk skada.

Svar på tråden Bryta kontakt med mäklare?