• Äldre 4 Jan 03:01
    14064 visningar
    13 svar
    +1
    13
    14064

    Socialgrupp 3-namn

    Jag har ett problem. Min höggravida sambo vill döpa vårt barn till namn som är helt oacceptabla för mig. Vi vet att det blir en pojke och hon insisterar på att pojken ska heta Liam eller Kevin. Jag har påtalat att det är den nya tidens Conny-Sonny-Ronny-namn. Varför ge barnet ett stigma från start så att nya bekantskaper automatiskt tror att vår familj socioekonomiskt utsatt, vilket vi inte är. Har ni något tips på ammunition att ta till?

  • Svar på tråden Socialgrupp 3-namn
  • Anonym (Mia)
    Äldre 4 Jan 05:34
    #1

    Be henne läsa boken Mitt förnamn är Ronny av professor Ronny Ambjörnsson, handlar om hans klassresa med arbetarförnamn, bland annat om hur det kändes att alla visste att han var arbetarbarn p g a hans namn när han studerade på universitetet.

    De flesta namn är klasslösa, men vissa, typ de du nämner är vanligare bland yngre, lägre utbildade föräldrar, räcker det inte om du förklarar att du inte vill ha ett sådant namn?

    Googla Man är vad man heter, forskning och sedan bok, minns inte av vem, som belyser just det att namn har konnotationer, dvs en betydelse eller innebörd i ett sammanhang.

    Sen är det förstås upp till en själv om man bryr sig om hur andra uppfattar ett namn, men du gör tydligen det, det är väl bara att försöka förklara för sambon?

  • Anonym (Mia)
    Äldre 4 Jan 13:58
    #2
    +1

    Charlotte Hagström heter författaren till Man är vad man heter, boken finns på Adlibris

  • Stårsc­han
    Äldre 4 Jan 14:02
    #3
    -2 +1

    Med tanke på vad du själv har valt för nick så tycker jag att du ska låta bli att kasta sten i glashus...

  • Äldre 8 Jan 14:45
    #4
    Stårschan skrev 2018-01-04 14:02:53 följande:

    Med tanke på vad du själv har valt för nick så tycker jag att du ska låta bli att kasta sten i glashus...


    Vi kommer inte att döpa barnet till "Cunt". Duh...
  • Anonym (?)
    Äldre 8 Jan 14:59
    #5
    Cunt skrev 2018-01-04 03:01:56 följande:

    Jag har ett problem. Min höggravida sambo vill döpa vårt barn till namn som är helt oacceptabla för mig. Vi vet att det blir en pojke och hon insisterar på att pojken ska heta Liam eller Kevin. Jag har påtalat att det är den nya tidens Conny-Sonny-Ronny-namn. Varför ge barnet ett stigma från start så att nya bekantskaper automatiskt tror att vår familj socioekonomiskt utsatt, vilket vi inte är. Har ni något tips på ammunition att ta till?


    Den som väljer ditt nick verkar inte ha problem med sådana namn?
  • Äldre 8 Jan 15:18
    #6

    En människa blir inte dömd i Sverige pga namn det är snarare personen som blir dömd.
    Vilket arbete du har, vart du bor, vilka du umgås med. Har aldrig mött någon som dömer utefter vad för namn du har på barnen snarare allt det andra jag skrev.

    Men välj ett namn ni gillar, båda två. Finns många att välja mellan så det kan inte vara så svårt att lista favoritnamn.

  • Elderb­erry
    Äldre 8 Jan 15:26
    #7

    Ni får nog sätta er ner och gå igenom namnlistor tillsammans, hon kan ju inte välja ett namn som du inte gillar, det är ditt barn med!

  • senale­na
    Äldre 16 Jan 10:03
    #8
    +1

    Tyvärr är det ju så att man blir dömd efter sitt namn, i alla fall till vuxen ålder där du kanske stakat ut lite mer av din personlighet.
    1. Ni ska bägge kommer överens om namn, det är inte bara en persons beslut. Ge henne chansen att motivera varför just dessa två namn är så speciella för henne.
    2. Vilka är dina förslag? Kan ni kompromissa med namn som liknar men inte är exakt lika? Tex. Kelvin, Ian, Milo
    3.Om inget annat fungerar så visa henne namnlistorna av Whit trash namn på FL, Där har du Kevin/Liam/Texas/Lucifer mfl. Så hon kommer se svart på vitt att det är tyvärr sådana namn som förknippas med socialfall.

  • Anonym (Liam)
    Äldre 16 Jan 10:24
    #9
    Cunt skrev 2018-01-08 14:45:12 följande:

    Vi kommer inte att döpa barnet till "Cunt". Duh...


    Mycket intelligent svar på en fråga du bevisligen inte förstod
  • Äldre 16 Jan 10:51
    #10
    +1

    Det är ju bara att säga nej. Ni måste ju vara överens för att barnet ska få ett namn.

    Hon får skriva listor på namn hon kan tänka sig förutom dessa fula namn så kanske ett eller annat namn verkar okej för gossen.

    Så gjorde vi, mina förslag föll inte i god jord hos barnets far, men då fick han vackert skriva listor på namn och ett namn godkände jag. Så blev vi till slut överens.

  • Äldre 19 Jan 14:37
    #11
    +1

    Uppenbarligen trampade jag på en öm tå hos vissa. Jag kanske är lite tråkig, men jag gillar namn som Claes, Fredrik, Johan etc. Alla har förstås rätt att döpa sina barn till vad de vill, men jag reser rygg mär jag hör småglin tilltalas med Kevin, Liam, Jack osv. Flickor döps ju sorgligt nog numera till namn som Vilda och andra naturnamn. För att riskera än mer vrede så tycker jag även att ovanstående namn visar på en tydlig social markör. Det känns lite onödigt när det gäller en människas framtid. Glad helg, allihop!

  • Äldre 19 Jan 14:47
    #12

    Jag tycker inte att det spelar roll om du avskyr namnet Kevin eller namnet Gustav. Som förälder får man säga "veto", och har inte ens partner mycket mycket goda skäl ("min älskade far som dog när jag var 10 år, och som jag sedan dess tänker på varje dag hette Kevin"), så väljer man ett annat namn.

    Ett alternativ kan vara att ha namnet som andranamn, men jag tycker inte att man ska behöva döpa sitt barn till något hon starkt ogillar.

    Om hon verkligen inte vill att barnet ska heta Fredrik får ni stryka favoritnamnen och ta något som båda är okej med men inte älskar.

  • Anonym (-y)
    Äldre 5 Feb 15:16
    #13
    +1
    senalena skrev 2018-01-16 10:03:45 följande:

    Tyvärr är det ju så att man blir dömd efter sitt namn, i alla fall till vuxen ålder där du kanske stakat ut lite mer av din personlighet.
    1. Ni ska bägge kommer överens om namn, det är inte bara en persons beslut. Ge henne chansen att motivera varför just dessa två namn är så speciella för henne.
    2. Vilka är dina förslag? Kan ni kompromissa med namn som liknar men inte är exakt lika? Tex. Kelvin, Ian, Milo
    3.Om inget annat fungerar så visa henne namnlistorna av Whit trash namn på FL, Där har du Kevin/Liam/Texas/Lucifer mfl. Så hon kommer se svart på vitt att det är tyvärr sådana namn som förknippas med socialfall.


    Kompromissa låtr ju som ett givet alternativ.
    Alternativ denna tråden www.familjeliv.se/forum/thread/77526118-vilket-ar-det-varsta-white-trash-namnet-idag
Svar på tråden Socialgrupp 3-namn