• marran87

    Amning + bröstimplantat ?

    Någon här som har bröstimplantat? Hur gick amningen? Kunde du, kunde du inte? När och hur märkte du?

    Hur mådde brösten under graviditeten?
    Hur blev dom efter? 

  • Svar på tråden Amning + bröstimplantat ?
  • Anonymie

    Det är generellt inget problem att amma med implantat. Egentligen är enda anledningen till amningsproblem att man gjort en bröstförminskning om man nu pratar medicinska fysiska problem med mjölkproduktion hos den som ammar. 

    Jag har implantat sedan 2008. Fick första barnet 2015. Jag fick tyvärr kapselkontraktur på ena bröstet under graviditeten och det ömmade något år. Men det var/är inga som helst problem att amma!

  • marran87
    Anonymie skrev 2018-01-04 12:51:28 följande:

    Det är generellt inget problem att amma med implantat. Egentligen är enda anledningen till amningsproblem att man gjort en bröstförminskning om man nu pratar medicinska fysiska problem med mjölkproduktion hos den som ammar. 

    Jag har implantat sedan 2008. Fick första barnet 2015. Jag fick tyvärr kapselkontraktur på ena bröstet under graviditeten och det ömmade något år. Men det var/är inga som helst problem att amma!


    Okej, fick lite annan info från kliniken där jag opererade mig i samband med operationen för några år sedan - därav min nyfikenhet hur det gått för andra.. :)

    Dom menade på att några kan amma efter lyft & förstoring, andra kan inte. Lotto typ. 
  • marran87
    Anonymie skrev 2018-01-04 12:51:28 följande:

    Det är generellt inget problem att amma med implantat. Egentligen är enda anledningen till amningsproblem att man gjort en bröstförminskning om man nu pratar medicinska fysiska problem med mjölkproduktion hos den som ammar. 

    Jag har implantat sedan 2008. Fick första barnet 2015. Jag fick tyvärr kapselkontraktur på ena bröstet under graviditeten och det ömmade något år. Men det var/är inga som helst problem att amma!


    Och, tack för ditt svar! :) Verkligen roligt att få läsa om en positiv erfarenhet! 

    När jag opererade mig kändes det inte alls viktigt att amma nästa barn, därav tvekade jag inte en sekund på operationen. Men nu, när jag sitter här nygravid så känns det minst sagt annorlunda så jag håller tummarna att det kommer gå bra! :) 
  • marran87
    Vet hur det känns skrev 2018-01-08 18:33:40 följande:

    Jag har lyft samt förstoring och jag kunde inte amma.


    Visade det sig efter födelsen eller konstaterade du/någon det redan innan? Hade du några känningar i brösten under graviditeten?
  • Linn35

    Jag gjorde implantat och lyft 2010 och fick barn 2014 (mitt tredje barn men de två andra innan op) Jag kunde amma. Jag tror att jag hade lite mindre bröstmjölk med tredje barnet, gick inte att öka mängden på samma sätt som jag upplevt med tidigare barn. Om det berodde på op eller något annat vet jag ju egentligen inte men jag skyller på op. Ammade nästintill helt i fyra månader sen blev det lite för lite och vi fick komplettera med flaska. Vid sex månader slutade barnet att vara intresserad. Brösten blev lite hängiga (ser egentligen mer naturliga ut) det som stör mig mest är att de halkat ut åt sidorna. Men en tredje graviditet sliter och jag har väl en 6-7 kg mer nu än innan att bära runt på. Men helt klart att brösten förändrades av graviditet och amning.

  • marran87
    Linn35 skrev 2018-01-08 21:02:57 följande:

    Jag gjorde implantat och lyft 2010 och fick barn 2014 (mitt tredje barn men de två andra innan op) Jag kunde amma. Jag tror att jag hade lite mindre bröstmjölk med tredje barnet, gick inte att öka mängden på samma sätt som jag upplevt med tidigare barn. Om det berodde på op eller något annat vet jag ju egentligen inte men jag skyller på op. Ammade nästintill helt i fyra månader sen blev det lite för lite och vi fick komplettera med flaska. Vid sex månader slutade barnet att vara intresserad. Brösten blev lite hängiga (ser egentligen mer naturliga ut) det som stör mig mest är att de halkat ut åt sidorna. Men en tredje graviditet sliter och jag har väl en 6-7 kg mer nu än innan att bära runt på. Men helt klart att brösten förändrades av graviditet och amning.


    Tack för din erfarenhet.

    Jag förstår ju fullständigt att graviditeten och amningen kommer påverka brösten. Det gör mig heller inte så mycket. Jag vet att jag kommer operera mig mage när jag är klar med barn och då även brösten igen om det behövs. Jag är mest nyfiken på hur det gått med amningen för andra då jag innan operationen kände mig helcool med att inte amma nästa barn men nu känns det lite sorgset om det behöver bli så. Men, ja.. ingenting att göra åt iså fall, det är bara anpassa sig :) Var gravidsymtomen lika i brösten med dom två innan och den efter?
  • Linn35
    marran87 skrev 2018-01-08 21:07:28 följande:

    Tack för din erfarenhet.

    Jag förstår ju fullständigt att graviditeten och amningen kommer påverka brösten. Det gör mig heller inte så mycket. Jag vet att jag kommer operera mig mage när jag är klar med barn och då även brösten igen om det behövs. Jag är mest nyfiken på hur det gått med amningen för andra då jag innan operationen kände mig helcool med att inte amma nästa barn men nu känns det lite sorgset om det behöver bli så. Men, ja.. ingenting att göra åt iså fall, det är bara anpassa sig :) Var gravidsymtomen lika i brösten med dom två innan och den efter?


    Nej jag misstänkte redan under graviditeten att jag inte skulle kunna amma. Nu kunde jag ju det men med mindre mjölk. Tror att det var så att brösten inte blev lika spända och ömma som gjorde att jag trodde det. Fick inte mjölk i brösten på samma sätt som tidigare graviditet då mot slutet av graviditet kom mjölk när man pressa och sen när bebis var född så rann det inte till på samma sätt och ?sprutade inte mjölk?
  • marran87
    Linn35 skrev 2018-01-08 21:20:03 följande:

    Nej jag misstänkte redan under graviditeten att jag inte skulle kunna amma. Nu kunde jag ju det men med mindre mjölk. Tror att det var så att brösten inte blev lika spända och ömma som gjorde att jag trodde det. Fick inte mjölk i brösten på samma sätt som tidigare graviditet då mot slutet av graviditet kom mjölk när man pressa och sen när bebis var född så rann det inte till på samma sätt och ?sprutade inte mjölk?


    Nu är jag alldeles precis nygravid och man ska inte jämföra olika graviditeter säga det men det gör man ju ändå.. När jag väntade min dotter var jag i princip bara ?gravid i brösten? från dag ett, nu känner jag snudd på ingenting i dom. Det får en såklart att undra.. men det kommer visa sig :) Tack för att du berättade hur det var för dig!
  • Vet hur det känns
    marran87 skrev 2018-01-08 19:16:53 följande:

    Visade det sig efter födelsen eller konstaterade du/någon det redan innan? Hade du några känningar i brösten under graviditeten?


    Jag hoppades självklart på att kunna amma.. gjorde min bröst på efter barn nr 2 och nu fick jag 3. Amningen kom aldrig igång.. pumpade osv men det blev aldrig någon mjölk... Inte mycket ialf. Så efter kämpade med amnings hjälp på sjukhuset.. så bestämde läkaren eller om det var barnmorska på amnings kliniken att jag måste ge ersättning. Då var sonen drygt 2 veckor. Hade mjölk som vanligt under graviditeten.. precis samma som med mina tidigare barn.

    Vet att vissa kan. Håller tummarna för att du kan.
  • marran87
    Vet hur det känns skrev 2018-01-09 12:48:44 följande:

    Om du bara lagt in implantat så borde du kunna amma.. har du gjort som jag.. lyft... Så är det nog osäkert.. men ibland går det.


    Jag har faktiskt inte så höga förväntningar på att jag kommer kunna amma helt ärligt. Jag har gjort lyft + implantat. Och lyftet korrigerades dessutom ett år senare. 
Svar på tråden Amning + bröstimplantat ?