• Wench85

    Julskinka 19 kr/kg - men vad ska en göra med det?

    Hej!
    Jag var på Willys nyss och upptäckte att de säljer ut enorma mängder julskinka för 20 kr/kg. Jag såg bara färdigkokt, men diskuterade med en kollega som även sett rökt och rimmad. Jag brukar försöka äta mycket vegetariskt pga nyttigt och billigt, men köttprotein för 20 kr/kg är ju nästan för billigt för att vara sant.

    Så jag råkade köpa tre hela kokta julskinkor på totalt 11 kg. OUPS! De har bäst före-datum 31/1, men jag tänkte söka recept för att ha en plan även framöver och inte tvingas äta upp alla nu. Att skiva och frysa in för att använda som.... schnitzel kanske? Eller tärna för att ha i pajer, grytor, omeletter etc?

    Jag vill med denna tråd tipsa om riktigt billigt och fråga om det är någon som har bra idéer på hur färdigkokt julskinka kan användas (förutom till julbordet!)

    Tack!

  • Svar på tråden Julskinka 19 kr/kg - men vad ska en göra med det?
  • Ruter

    Kag har också köpt lite billig ekologisk julskinka och lagt i frysen. Passar perfekt att ha i typ makaronipudding, pasta med osynlig skinksås, pastasallad, ost och skinksnitzel, pajer m.m

  • Wench85
    Ruter skrev 2018-01-04 12:19:39 följande:

    Kag har också köpt lite billig ekologisk julskinka och lagt i frysen. Passar perfekt att ha i typ makaronipudding, pasta med osynlig skinksås, pastasallad, ost och skinksnitzel, pajer m.m


    Har du tärnat eller dylikt eller fryst in hel?
  • Wench85
    Caitlin Deschanel skrev 2018-01-04 12:55:06 följande:

    Skiva tunt och använd som pålägg.


    Tar du direkt färdigkokt eller gör du något mer med den för det?
  • Mandel

    Tärna smått och häll i kastrull. Slå över någon barbecuesås/tomatsås och låt koka 30-60min.
    Tryck sönder köttet och servera allt som pulled pork

    Annars till pastasåser, skinkröra till bakad potatis, tärnad till skinksallad, i grönsaksgratänger, pajer, på pizza osv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Linda5

    I sallad, grytor, pajer, pastasåser, soppor, majonnäsröror,  stuvningar, omelett, pannkakor, ugnspannkaka, pizza, varma smörgåsar.
    Gratänger: pasta, potatis, frestelse, 
    Risotto
    Som pålägg, skinkstek, 
    Stekta skivor med stekt potatis och stekt ägg

    Går att använda till massor. 

  • Ruter
    Wench85 skrev 2018-01-04 12:56:30 följande:

    Har du tärnat eller dylikt eller fryst in hel?


    Delade upp skinkan i så stora bitar jag tyckte va lagom dvs typ 600grams bitar då behövde jag inte bestämma innan vad jag vill ha det till men är så att det räcker till en middag
  • Wench85

    Tack hörrni för massa bra tips! Ska ge mig på att dela och om jag orkar ta tag i hela denna kanske köpa en till. Har en frysbox att fylla med!

    Är det alltså ok att äta som det är om det är färdigkokt skinka? Den är inte "rå" eller vad en ska säga?

  • erikaABC
    Ruter skrev 2018-01-04 12:19:39 följande:

    Kag har också köpt lite billig ekologisk julskinka och lagt i frysen. Passar perfekt att ha i typ makaronipudding, pasta med osynlig skinksås, pastasallad, ost och skinksnitzel, pajer m.m


    Osynlig skinksås låter ashäftigt!
    Vill du dela med dig av receptet?
  • Wench85

    Såg nu att Willys är bäst före 31/1 så jag kan köpa mycket mer om jag vill. :) Gjorde igår en ost- och skinkpaj som hela familjen älskade med tärningar av kokt julskinka så det kommer nog gå åt mer.

Svar på tråden Julskinka 19 kr/kg - men vad ska en göra med det?