• Simone

    Vem har störst chans?

    Jag och min sambo ska separera. Vi har ett barn på 2,5 år som vi har gemensam vårdnad om. Vi båda står på hyreskontraktet. Vad går dom på för att besluta vem som får bo kvar?

  • Svar på tråden Vem har störst chans?
  • Anonym (Lars)

    Den som ensam har förutsättningar att betala hyran har störst chans. Ni kan inte kolla om ni kan få byta bostaden mot två mindre, antingen via värden eller genom en bytessajt?

  • Simone
    Anonym (Lars) skrev 2018-01-04 16:41:42 följande:

    Den som ensam har förutsättningar att betala hyran har störst chans. Ni kan inte kolla om ni kan få byta bostaden mot två mindre, antingen via värden eller genom en bytessajt?


    Vi båda klarar av att betala hyran ensamma och vi båda vill bo kvar...
  • Anonym (Lars)
    Simone skrev 2018-01-04 16:43:38 följande:

    Vi båda klarar av att betala hyran ensamma och vi båda vill bo kvar...


    Stod någon på kontraktet innan den andre flyttade in? I så fall kanske värden väljer den personen.

    Har någon av er bättre förutsättningar att hitta ett nytt boende, fler år i bostadskö tex? Det kan också väga in i vem som får flytta.
  • Simone
    Anonym (Lars) skrev 2018-01-04 17:02:32 följande:

    Stod någon på kontraktet innan den andre flyttade in? I så fall kanske värden väljer den personen.

    Har någon av er bättre förutsättningar att hitta ett nytt boende, fler år i bostadskö tex? Det kan också väga in i vem som får flytta.


    Nej vi båda flyttade in här samtidigt. Ingen av oss står i kö. Sambon har endast ett billån och jag har lite små krediter om det spelar någon roll
  • Anonym (Lars)

    Så länge ingen av er har betalningsanmärkningar har ni alltså likadana förutsättningar. Då kan det nog gå på ett ut.

  • Anonym (Lars)
    Kjell2 skrev 2018-01-04 17:15:24 följande:

    Om någon kommer ha mer barntid lutar det mer åt det hållet


    Helt rätt!

    Ber om ursäkt TS, jag utgick bara från att ni skall ha barnet 50/50, men om så inte är fallet brukar det vägas in vem barnet bor mest hos så som Kjell2 skriver.
Svar på tråden Vem har störst chans?