• Anonym (Advokat)

    Jag är advokat - fråga mig vad du vill!

    Hej!

    Jag arbetar som advokat på en stor advokatbyrå. Välkommen att fråga vad du vill!

  • Svar på tråden Jag är advokat - fråga mig vad du vill!
  • Anonym (miriam)

    Hur hårt måste man tro på våra lagar för att kunna arbeta som advokat? Jag har ingen respekt för många av Sveriges lagar och tycker mycket är rent skit, jag hade haft svårt att arbeta som advokat. Går det om man bara är tillräckligt cynisk?

  • Anonym (Advokat)
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-04 20:20:43 följande:

    Är du brottmålsadvokat? 


    Nej, jag är affärsjurist och arbetar med transaktioner. Har dock relativt god insyn i försvararyrket genom tidigare yrkeserfarenhet.
  • Anonym (Advokat)
    Anonym (miriam) skrev 2018-01-04 20:23:00 följande:

    Hur hårt måste man tro på våra lagar för att kunna arbeta som advokat? Jag har ingen respekt för många av Sveriges lagar och tycker mycket är rent skit, jag hade haft svårt att arbeta som advokat. Går det om man bara är tillräckligt cynisk?


    Man måste inte tro/hålla med lagstiftningen alls, men man måste ju naturligtvis veta vilken lagstiftning som gäller och hur den fungerar. Mina personliga åsikter är inget som påvekar hur jag rådger mina klienter. Det gäller att hålla sig saklig, objektiv och professionell, eller cynisk som du kanske skulle kalla det.

    Däremot upplevde jag att man under utbildningen får stor förståelse för varför lagstiftning och rättssystem är utformade på ett visst sätt. Då kanske man automatiskt håller med om mer av innehållet, för man förstår varför det måste vara så helt enkelt.
  • Anonym (miriam)
    Anonym (Advokat) skrev 2018-01-04 20:30:24 följande:
    Man måste inte tro/hålla med lagstiftningen alls, men man måste ju naturligtvis veta vilken lagstiftning som gäller och hur den fungerar. Mina personliga åsikter är inget som påvekar hur jag rådger mina klienter. Det gäller att hålla sig saklig, objektiv och professionell, eller cynisk som du kanske skulle kalla det.

    Däremot upplevde jag att man under utbildningen får stor förståelse för varför lagstiftning och rättssystem är utformade på ett visst sätt. Då kanske man automatiskt håller med om mer av innehållet, för man förstår varför det måste vara så helt enkelt.
    Kan nog vara olika, själv blev jag mer anti religion ju mer jag läste om det ^^
  • Fennyxx

    Vad anser du ar viktigast resp vad tror du är viktigast för majoriteten av dina kollegor när ni representerar någon?

    -Rättvisa

    -att alla ska få en egen skicklig representant

    -att "vinna spelet" (personlig prestige)

    -pengar till egen lön

    -något annat?

  • Anonym (Freud)

    Varför är så många advokater narcissister?

  • Anonym (Advokat)
    Fennyxx skrev 2018-01-04 20:34:10 följande:

    Vad anser du ar viktigast resp vad tror du är viktigast för majoriteten av dina kollegor när ni representerar någon?

    -Rättvisa

    -att alla ska få en egen skicklig representant

    -att "vinna spelet" (personlig prestige)

    -pengar till egen lön

    -något annat?


    När man företräder en klient tänker man endast på den personens bästa. På så vis blir det nog en form av rättvisetänk som blir viktigast. Det var också anledningen till att jag personligen valde det här yrket. Jag är övertygad om att mina kollegor också sätter sin klients intresse främst.

    Jag företräder en hel del organisationer mm pro bono, alltså utan att ta betalt. Det är främst för att jag tycker att det är viktigt att alla har tillgång till ett juridiskt ombud. Men om jag ska vara ärlig - att motparten i en pågående förhandling/tvist också ska få en skicklig representant bryr jag mig inte nämnvärt om.

    Personlig prestige - absolut noll för min del. Tvärtom, det brukar hjälpa om vi ombud får reda ut vissa infekterade frågor där våra klienter grävt ner sig och inte kan komma vidare utan att släppa på sin egen prestige. Kanske är viktigt för några få brottmålsjurister som gärna vill synas i media, annars jobbar vi hellre bakom kulisserna.

    Pengar till egen lön kan spela in när jag väljer vilka uppdrag/klienter jag vill tacka ja till, men inte under pågående ärende.
  • Anonym (Också advokat)
    Anonym (Advokat) skrev 2018-01-04 20:30:24 följande:

    Man måste inte tro/hålla med lagstiftningen alls, men man måste ju naturligtvis veta vilken lagstiftning som gäller och hur den fungerar. Mina personliga åsikter är inget som påvekar hur jag rådger mina klienter. Det gäller att hålla sig saklig, objektiv och professionell, eller cynisk som du kanske skulle kalla det.

    Däremot upplevde jag att man under utbildningen får stor förståelse för varför lagstiftning och rättssystem är utformade på ett visst sätt. Då kanske man automatiskt håller med om mer av innehållet, för man förstår varför det måste vara så helt enkelt.


    Jag skulle vilja tillägga att vår bransch är oerhört bred. Om man inte har lust att bli för "cynisk" behöver man ju inte arbeta med ett område där det riskerar bli en krock med personliga värderingar eller man har svårt att ta klientens perspektiv, exv. försvarare/grövre brottslighet (för att ta det vanligaste exemplet). Om man då prompt vill arbeta med straffrätt ändå och inte gillar lagstiftningen, ja då kan man väl även arbeta som exv målsägandebiträde och kämpa för att göra det bästa av den lagstiftning vi har. Som domare kan man också påverka en del, i fall där det finns tolkningsutrymme (om vi lämnar advokatbranschen) och då är det ju bra om man är vettigare än snittet, så att man gör skillnad istället för att bara sitta och tycka lagstiftningen är dålig och rulla tummarna.

    Undviker själv helst hemskheter som vårdnadstvister och våldtäkter etc från båda sidor av brottet, även om jag iofs inte har några problem med att sätta personliga värderingar och känslor åt sidan. Affärsjuridik passar utmärkt :)
  • Anonym (Advokat)
    Anonym (Freud) skrev 2018-01-04 20:39:15 följande:

    Varför är så många advokater narcissister?


    Jag upplever inte att många advokater är narcissister? Tänker du då på den handfull advokater som gärna syns i media och endast vill ta sig an hårdbevakade fall? De utgör ju en extremt liten del av Sveriges advokatkår.
  • Anonym (Advokat)
    Anonym (Också advokat) skrev 2018-01-04 20:50:19 följande:

    Jag skulle vilja tillägga att vår bransch är oerhört bred. Om man inte har lust att bli för "cynisk" behöver man ju inte arbeta med ett område där det riskerar bli en krock med personliga värderingar eller man har svårt att ta klientens perspektiv, exv. försvarare/grövre brottslighet (för att ta det vanligaste exemplet). Om man då prompt vill arbeta med straffrätt ändå och inte gillar lagstiftningen, ja då kan man väl även arbeta som exv målsägandebiträde och kämpa för att göra det bästa av den lagstiftning vi har. Som domare kan man också påverka en del, i fall där det finns tolkningsutrymme (om vi lämnar advokatbranschen) och då är det ju bra om man är vettigare än snittet, så att man gör skillnad istället för att bara sitta och tycka lagstiftningen är dålig och rulla tummarna.

    Undviker själv helst hemskheter som vårdnadstvister och våldtäkter etc från båda sidor av brottet, även om jag iofs inte har några problem med att sätta personliga värderingar och känslor åt sidan. Affärsjuridik passar utmärkt :)


    Helt rätt! Tack för bra tillägg. Jag har valt bort brottmål och familjerätt just av den anledningen.
  • Anonym (Freud)
    Anonym (Advokat) skrev 2018-01-04 20:50:59 följande:

    Jag upplever inte att många advokater är narcissister? Tänker du då på den handfull advokater som gärna syns i media och endast vill ta sig an hårdbevakade fall? De utgör ju en extremt liten del av Sveriges advokatkår.


    Nja jag jobbar inom rättsväsendet, tycker väldigt många advokaters yttre drivkrafter är statusmarkörer såsom Rolexklockor, dyra sportbilar och kostymer etc. Vill gärna omge sig med vackra människor och har ett enormt bekräftelsebehov.

    Säger inte att just du är så, bara att det är väldigt vanligt.
  • Anonym (Advokat)
    Anonym (Freud) skrev 2018-01-04 21:16:52 följande:

    Nja jag jobbar inom rättsväsendet, tycker väldigt många advokaters yttre drivkrafter är statusmarkörer såsom Rolexklockor, dyra sportbilar och kostymer etc. Vill gärna omge sig med vackra människor och har ett enormt bekräftelsebehov.

    Säger inte att just du är så, bara att det är väldigt vanligt.


    Ok, då förstår jag mer vilken typ du syftar på. Tror många advokater är utpräglade tävlingsmänniskor och de som känner att de ?vunnit? (vilket tyvärr ofta likställs med ?tjänar mycket pengar?) vill gärna visa upp det med dyra prylar. Många av dem trivs nog bra på större byråer där det kan finnas gott om internkonkurrens. Jag har också kollegor med en ?work hard - play hard?-attityd som gillar att festa dyrt på stureplan etc.

    Skulle dock inte tro att det är något helt unikt för advokater utan det kan nog gälla många välbetalda karriäryrken, typ andra rådgivare/konsulter, bankers etc.
  • Anonym (Advokat)
    Sannalikt skrev 2018-01-04 21:25:44 följande:

    Varför är advokater otrogna och fega i sina relationer? Går hellre på aw än hem...


    Många som jobbar på advokatbyrå jobbar mycket kvällar och helger. På mitt jobb äter vi middag tillsammans på kontoret nästan varje dag. De flesta är också i ungefär samma ålder och det tillsammans med att vi tillbringar så mycket tid ihop gör att det är lätt att komma nära varandra och bli riktigt bra kompis med sina kollegor. Ofta träffar man ju sina kollegor många fler timmar på en vecka än vad man träffar sin partner. När jag går ut på AW med mina kollegor blir det mer som att jag går ut med kompisgänget och tar en öl. Mina två närmaste vänner är kollegor från tidigare byråer jag arbetat på.

    Självklart kan det också leda till att folk inleder relationer med kollegor, det sker ju på alla arbetsplatser men ju mer intensivt man träffas desto större bör väl sannolikheten vara. Jag skulle dock inte hålla med om att advokater är otrogna och ?fega i sina relationer? i större utsträckning än vad folk är mest.
  • Anonym (Freud)
    Anonym (Advokat) skrev 2018-01-04 21:27:50 följande:

    Ok, då förstår jag mer vilken typ du syftar på. Tror många advokater är utpräglade tävlingsmänniskor och de som känner att de ?vunnit? (vilket tyvärr ofta likställs med ?tjänar mycket pengar?) vill gärna visa upp det med dyra prylar. Många av dem trivs nog bra på större byråer där det kan finnas gott om internkonkurrens. Jag har också kollegor med en ?work hard - play hard?-attityd som gillar att festa dyrt på stureplan etc.

    Skulle dock inte tro att det är något helt unikt för advokater utan det kan nog gälla många välbetalda karriäryrken, typ andra rådgivare/konsulter, bankers etc.


    Du har säkert rätt. Tyvärr syns ju dessa ?glidare? väldigt väl (de älskar ju uppmärksamhet) och får bli någon sorts representanter för advokatyrket vilket jag anser skadar dem som drivs av andra motivationsfaktorer.

    De advokater jag träffar i jobbet har tyvärr mycket att bevisa innan de får mitt förtroende.
  • Anonym (Advokat)
    Anonym (Freud) skrev 2018-01-04 21:52:48 följande:

    Du har säkert rätt. Tyvärr syns ju dessa ?glidare? väldigt väl (de älskar ju uppmärksamhet) och får bli någon sorts representanter för advokatyrket vilket jag anser skadar dem som drivs av andra motivationsfaktorer.

    De advokater jag träffar i jobbet har tyvärr mycket att bevisa innan de får mitt förtroende.


    Jag håller helt med om att den här gruppen syns mycket och trivs med det. Sen vet jag att många av dem inte endast motiveras av status och hög lön, utan också av att vara riktigt duktiga (bäst - tävlingsmänniskor som sagt) på sitt jobb och att bli uppskattade av prestigefyllda klienter.
  • Anonym (Freud)
    Anonym (Advokat) skrev 2018-01-04 22:03:37 följande:

    Jag håller helt med om att den här gruppen syns mycket och trivs med det. Sen vet jag att många av dem inte endast motiveras av status och hög lön, utan också av att vara riktigt duktiga (bäst - tävlingsmänniskor som sagt) på sitt jobb och att bli uppskattade av prestigefyllda klienter.


    De är säkert jätteduktiga på sitt jobb, säger inget annat.

    Är bara fascinerad hur många advokater kan välja att vara så ytliga och statusfixerade, det borde väl inte vara så svårt att ge ett genuint och ärligt intryck om man nu älskar bekräftelse, det skulle resultera i större beundran även utanför den sk. inbördes klubben.
  • Mawa

    Om du fick ändra en lag, vilken skulle det vara, hur skulle du vilja ändra den och varför?

  • Anonym (anonym)

      Vad krävs för att någon ska få förvaltare?

Svar på tråden Jag är advokat - fråga mig vad du vill!