• Anonym (Advokat)

    Jag är advokat - fråga mig vad du vill!

    Hej!

    Jag arbetar som advokat på en stor advokatbyrå. Välkommen att fråga vad du vill!

  • Svar på tråden Jag är advokat - fråga mig vad du vill!
  • Anonym (miriam)

    Hur hårt måste man tro på våra lagar för att kunna arbeta som advokat? Jag har ingen respekt för många av Sveriges lagar och tycker mycket är rent skit, jag hade haft svårt att arbeta som advokat. Går det om man bara är tillräckligt cynisk?

  • Anonym (Advokat)
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-04 20:20:43 följande:

    Är du brottmålsadvokat? 


    Nej, jag är affärsjurist och arbetar med transaktioner. Har dock relativt god insyn i försvararyrket genom tidigare yrkeserfarenhet.
  • Anonym (Advokat)
    Anonym (miriam) skrev 2018-01-04 20:23:00 följande:

    Hur hårt måste man tro på våra lagar för att kunna arbeta som advokat? Jag har ingen respekt för många av Sveriges lagar och tycker mycket är rent skit, jag hade haft svårt att arbeta som advokat. Går det om man bara är tillräckligt cynisk?


    Man måste inte tro/hålla med lagstiftningen alls, men man måste ju naturligtvis veta vilken lagstiftning som gäller och hur den fungerar. Mina personliga åsikter är inget som påvekar hur jag rådger mina klienter. Det gäller att hålla sig saklig, objektiv och professionell, eller cynisk som du kanske skulle kalla det.

    Däremot upplevde jag att man under utbildningen får stor förståelse för varför lagstiftning och rättssystem är utformade på ett visst sätt. Då kanske man automatiskt håller med om mer av innehållet, för man förstår varför det måste vara så helt enkelt.
  • Anonym (miriam)
    Anonym (Advokat) skrev 2018-01-04 20:30:24 följande: